07 اسفند 1401 - 09:37
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

دست پر بانک مرکزی با عرضه ارز شرکت‌های بزرگ صادراتی در مرکز مبادله

دست پر بانک مرکزی با عرضه ارز شرکت‌های بزرگ صادراتی در مرکز مبادله
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در صورتی‌که شرکت‌های صنعتی ارز خود را داخل کشور برگردانند، بخش مهمی از مشکل ارزی حل خواهد شد.
کد خبر : ۱۴۷۲۳۶

محمدصفایی دلوئی، نماینده مردم گناباد و عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی درباره بازگشت ثبات و آرامش به بازار ارز در نتیجه تاکید رئیس جمهور و وزرای نفت و صنعت به شرکت‌های صادرات محور برای فروش ارز خود در مرکز مبادلات ارز و طلا به خبرنگار ابیِنا گفت: بیشترین صادرات به محصولات شرکت‌های فولادی و پتروشیمی تعلق دارد، بطوریکه تقریبا ۸۵ درصد ارز غیر نفتی را به خود اختصاص می‌دهند؛ بنابراین درصورتیکه این شرکت‌های صنعتی ارز خود را داخل کشور برگردانند، بخش مهمی از مشکل ارزی حل خواهد شد و دست دولت و بانک مرکزی را برای ثبات‌بخشی به بازار پر می‌کند.


وی در این خصوص ابراز کرد: نکته تاسف بار در این بخش است که صنایع مورد اشاره انرژی و ماده اولیه را به صورت رایگان دریافت می‌کنند، ولی ارز حاصل از تعاملات اقتصادی خود را به کشور برنمی گردانند. دولت باید این گروه را موظف و مکلف به انجام این کار سازد.


نماینده مردم گناباد در خصوص بازگشت آرامش به بازار با استفاده از مرکز مبادله ارز و طلا و تامین تمام نیاز‌های ارزی با نظارت کامل بانک مرکزی در میان مدت یادآور شد: مهمترین مسئله عدم تثبیت نرخ ارز است، زیرا وقتی این اتفاق روی می‌دهد، عرضه پایین می‌آید و تقاضا بالا می‌رود، بنابراین قیمت هم افزایش پیدا می‌کند. بهترین حالت مدیریت نرخ ارز شناور است. علاوه براین باید توجه داشت که مدیریت موارد ارزی با دخالت درست دولت صد در صد به تعدیل قیمت آن در بازار منجر خواهد شد.


این عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی خطاب به مردم برای اینکه اتفاقات بورس در نتیجه خرید ارز برای آن‌ها تکرار نشود، بیان کرد: متاسفانه در ایران دلالی رایج است و به دلیل آنکه چهار نسل با نفت زندگی کرده ایم، عمدتا این روش برای مال اندوزی مرسوم بوده و تغییر آن کار راحتی نیست. امید می‌رود، مردم به این درک دست پیدا کنند که بدون نیازبه سمت تقاضا حرکت نکنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر