09 اسفند 1401 - 14:02
سخنگوی دولت در نشست خبری:

مردم در بازار‌های ملتهب سرمایه‌گذاری نکنند/ ۶۳ میلیارد دلار تأمین ارز از ابتدای سال

علی بهادری جهرمی گفت: از ابتدای امسال ۶۳ میلیارد دلار و ۳۵ درصد بیش از سال گذشته تأمین ارز صورت گرفته است.
کد خبر : ۱۴۷۳۷۲

به گزارش ایبِنا، «علی بهادری جهرمی» در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ سوالی درباره اقدامات دولت برای مدیریت بازار ارز اظهار داشت: بعد از اینکه دشمن ملت ایران در پیشبرد طرح‌های خود در کف خیابان و اغتشاشات دچار نوعی ناکامی شد و مردم این وضعیت را پذیرش نداشتند و از این هجمه همه‌جانبه دشمن استقبال نکردند، طبیعتاً فشار را در حوزه اقتصادی طبق روال دشمنی‌اش مضاعف و تشدید کرد و بر حوزه اقتصادی به ویژه حوزه ارز تمرکز کرد.

وی ادامه داد: به همین دلیل با اینکه در طول یکسال ابتدایی فعالیت دولت یعنی از شهریورماه ۱۴۰۰ و حتی بعد از شهریور یعنی مهر و آبان ۱۴۰۱، بعد از اینکه سال‌ها تلاطم جدی در حوزه ارز داشتیم شاهد ثبات نسبی را در بازار ارز در آن ایام بودیم. قدرت برخی از ارز‌ها مانند دلار در سطح جهانی یا تورم‌های جهانی آثاری را گذاشته بود، اما به نسبت وضعیت جهانی ثبات نسبی شاهد را بودیم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: بعد از این تمرکز فشار‌های خارجی بر حوزه اقتصادی، این وضعیت بی‌ثباتی در حوزه ارز که قطعاً وضعیت موقتی و کوتاه‌مدت هم خواهد بود، اتفاق افتاد.

بهادری جهرمی عنوان کرد: نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور بررسی‌های گسترده‌ای در این زمینه انجام دادند که نشان از دخالت روشن برخی از گروه‌ها به‌ویژه برخی از گروه‌هایی که مورد حمایت نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی برخی از کشور‌های متخاصم و دشمن ملت ایران هستند محور اصلی این التهاب‌آفرینی‌ها در بازار ارز بودند که برخی از این التهاب‌آفرینان که در داخل کشور بودند دستگیر و بازداشت شدند.

وی با بیان اینکه «برخی از این التهابات از خارج از کشور هدایت می‌شود و عوامل خارج نشینی این‌ها را مدیریت می‌کنند» افزود: نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی در این حوزه با جدیت پیگیری‌ها و اقدامات خودشان را استمرار خواهند بخشید این قبیل مسائل قطعاً قابلیت پیگیری حقوقی هم دارد و حقوق ملت ایران به وقتش از طریق مراجع ذیصلاح حقوقی، در حوزه پیگیری خواهد شد.

سخنگوی دولت بیان کرد: به موازات این مسیر در حوزه اقتصادی تأمین ارز در سامانه‌های مربوطه هم سامانه مبادلات و هم سامانه نیما برای نیاز‌های واقعی ارزی مختلف در حال انجام است و اگر فرصت شود در سوالات دیگری به جزئیات آمار هم اشاره می‌کنم که میزان تامین ارز در سامانه‌های مختلف عموماً از میزان تقاضا بیشتر است و به نوعی در سامانه‌ها کشف قیمت صورت می‌گیرد یعنی قیمت گذاری به شکل دستوری صورت نمی‌گیرد.

بهادری جهرمی تصریح کرد: بنابراین با ثبات نسبی قیمتی که عرضه ارز در این سامانه‌ها دارد یا تفاوت معناداری که با برخی از این نرخ سازی‌ها یا قیمت‌های ارز در بازار‌های دلالی و سوداگری و قاچاق یا بازار‌های فردایی دارد، نشان می‌دهد که این قیمت‌ها قیمت‌های واقعی نبوده و قیمت‌هایی نیست که بتوان به آن‌ها اعتماد کرد.

وی ادامه داد: توصیه من به عنوان سخنگوی دولت به مردم این است که در بازار‌هایی که التهاباتی دارد و مردم تجارب تلخی هم در گذشته از بازار‌های مشابه آن دارند، سرمایه گذاری نکنند.

وی خاطر نشان کرد: گاهی در یک بازار خاصی التهاب ایجاد می‌شود که هجوم می‌آید و تصور می‌شود سودی در آنجا وجود دارد، اما سال‌های سال باید پیگیر جبران ضررهایشان در آن حوزه‌ها باشند.

سخنگوی دولت این التهابات را موقتی و مقطعی دانست و گفت: افزایش و کاهش‌های کوتاه‌مدت نشان دهنده التهاب مقطعی بودن آن است و مردم به آن اعتماد نکنند.

بهادری جرمی اظهار داشت: شرکت‌های بزرگ خصوصی و مجموعه‌های عمومی طرح‌های متعددی را دارند پیش از این هم طرح‌هایی ارائه خواهد شد برای اینکه امکان سرمایه‌گذاری مولد و موثر در این حوزه‌ها باشد.

وی با اشاره به حوزه تامین ارز گفت: در حوزه تامین ارز از ابتدای سال تاکنون حدود ۶۳ میلیارد دلار صورت‌گرفته ۳۵ درصد بیشتر از تامین ارز سال گذشته بوده است. این نشان می‌دهد که از منظر اقتصادی و نیاز ارزی و تامین منابع ارزی هیچگونه خلل یا مشکلی وجود ندارد و دلیل اقتصادی برای این نرخ ایجاد شده در برخی از بازار‌های غیررسمی نمی‌توان پیش بینی کرد.

بهادری جهرمی درباره برنامه دولت برای کنترل نرخ ارز در بازار و افزایش قیمت کالا‌ها گفت: ارز برای واردات رسمی کالا از طریق دو سامانه نیما و مرکز مبادله ارز تامین می‌شود؛ لذا قیمت‌گذاری غیراستاندارد تخلف است و از طریق ستاد نظارت بر قیمت کالا‌ها پیگیری می‌شود؛ و نظارت‌ها افزایش یافته است.

وی از رسانه‌ها خواست از تخلفات در این حوزه گزارش بدهند، دولت هم با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: اصناف باید قیمت‌گذاری خود را طبق سامانه نیما و مرکز مبادله ارز تعیین کنند.

بهادری جهرمی درباره کنترل بازار ارز با توجه به بسته‌های ارائه شده دولت گفت: دولت با دستوری شدن نرخ ارز مخالف است و مرکز مبادله ارز به همین منظور افتتاح شده است.

افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی در سفر به بوشهر

سخنگوی دولت ضمن تسلیت شهادت شهید آتش‌نشان رضا دارابی، در مورد سومین سفر استانی رئیس‌جمهور در دور دوم به استان بوشهر در پایان هفته جاری گفت: در جریان این سفر فاز ۱۴ پارس جنوبی که ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی است، افتتاح می‌شود که نشان دهنده توان بالای داخلی است.

وی افزود: با بهره برداری کامل از فاز ۱۴ میزان تولید گاز این فاز روزانه به بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب می‌رسد و ارزش محصولات صادراتی آن سالانه ۳.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به افتتاح طرح‌های آب شیرین کن بوشهر در این سفر نیز اظهار کرد: طرح‌های مپنا با ظرفیت ۳۵ هزار و طرح وحدتیه با ظرفیت ۶۵۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز آب شرب پایداری را برای مردم بوشهر و چندین روستای استان تامین می‌کند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه فاز نخست خط آبرسانی سیراف به جم نیز پس از ۱۲ سال با کار جهادی دولت سیزدهم، در این سفر افتتاح می‌شود، گفت: قرار است ۱۰هزار مترمکعب آب از خط کوثر را به شهر جم و شهرک توحید این شهرستان برساند و عطش چندین ساله مردم این شهر را برطرف کند.

سخنگوی دولت همچنین از افتتاح بیش از ۲ هزار واحد مسکن در جریان سفر رئیس جمهور به استان بوشهر نیز خبر داد.

تصویب آیین نامه جامع حمایت از نخبگان ایرانی

وی با اشاره به تصویب آیین نامه جامع حمایت از نخبگان ایرانی در جلسه یکشنبه هفته جاری هیأت وزیران اظهار کرد: تسهیلات مسکن، حمایت‌های بیمه‌ای، اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت جذب اعضای هیئت علمی به نخبگان، اعطای پژوهانه، حمایت از راه اندازی و تأسیس شرکت، ایجاد سرمایه گذاری مشترک در مناطق آزاد اقتصادی و پارک‌های علم و فناوری از جمله مزایای این مصوبه برای نخبگان ایرانی است.

سخنگوی دولت همچنین از راه اندازی غرفه صنایع دستی زنان سرپرست خانوار در مبادی شهر‌ها خبر داد و گفت: با دستور رئیس‌جمهور، استانداران و فرمانداران موظف شدند با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگردی و صنایع دستی و با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط، در مبادی ورودی و خروجی مراکز استان و شهرها، مکان‌هایی را برای عرضه و امکان خرید صنایع دستی ایرانی به‌خصوص محصولات زنان سرپرست خانوار و همچنین معرفی ظرفیت‌های گردشگری شهر و استان مربوط اختصاص دهند.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی در مورد برنامه دولت برای جذب مشارکت ایرانیان خارج از کشور تشریح کرد: جلب و جذب مشارکت جامعه ایرانیان مقیم خارج بعنوان یکی از ظرفیت‌های اقتصادی و اجرایی مهم کشور در دولت سیزدهم مورد توجه دولت سیزدهم بوده است. این طیف از هم‌وطنان به‌عنوان بخشی از راه حل در حل مشکلات و پیشرفت کشور و همچنین بهره‌مندی از توان، ظرفیت و علاقه آن‌ها به وطن خود را به مثابه یک فرصت می‌بیند که در این مسیر نیز، بررسی لایحه حمایت از ایرانیان مقیم خارج کشور انجام پذیرفته و به فضل خدا با نهایی شدن این لایحه و تصویب آن می‌توان به حمایت‌های جدی برای ورود سرمایه‌های ایرانیان خارج کشور اقدام کرد.

وی ادامه داد: بنا به گزارش وزارت اقتصاد در مدت زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم یعنی بازه زمانی ابتدای شهریور ماه ۱۴۰۰ تا انتهای آذر ماه ۱۴۰۱، بیش از ۴۰۰ میلیون و ۲۶۹ هزار دلار سرمایه‌گذاری معتبر توسط این گروه از هموطنان در کشور انجام شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه مبلغ مذکور متشکل از ۲۵ طرح سرمایه گذاری است، گفت: ۱۱ طرح از مجموع این ۲۵ طرح در بخش صنعت، ۵ طرح در بخش خدمات، ۳ طرح در بخش کشاورزی و ۳ طرح تامین آب، برق و گاز بوده و بخش‌های حمل و نقل، ارتباطات، معدن و ساختمان نیز هرکدام یک طرح را به خود اختصاص داده‌اند.

جلب سرمایه گذاری ۲.۵ برابر افزایش یافت

بهادری جهرمی افزود: با گزارش سازمان سرمایه گذاری خارجی در سال اول دولت سیزدهم نسبت به سال آخر دولت قبل، میزان جلب سرمایه گذاری ۲.۵ برابر افزایش یافت. در یک سال اول دولت سیزدهم ۳۳۸ طرح به ارزش ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار مصوب شد که از این میزان ۲۹۴ طرح به ارزش ۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار مصوب و معتبر شد.

بحث اینترنت را از بحث برخی از پلتفرم‌ها تفکیک کنیم

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره بازگرداندن اینترنت به وضیعت سابق اظهار داشت: این امر در حیطه اختیارات شورای عالی امنیت ملی است، اما در حکم رئیس جمهوری به دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی بر بازنگری در سیاست‌های مسدودسازی با تکیه بر ارزش‌های دینی و اقتضائات این فضا توجه و تاکید شده است.

بهادری جهرمی با تاکید بر اینکه باید بحث اینترنت را از برخی پلتفرم‌ها تفکیک کنیم، افزود: در زمینه وضعیت اینترنت رتبه‌بندی جهانی وضعیت کیفیت و سرعت اینترنت ایران قابل دسترسی است و دعوت می‌کنم که به این رتبه‌ها توجه شود.

وی ادامه داد: البته در زمینه برخی پلتفرم‌ها مثل همه کشور‌های دنیا که فعال‌سازی دفتر‌هایی از این پلتفرم‌ها و شرکت‌های خارجی را در کشور خود می‌خواهند، ما هم همین امر را خواستاریم تا پاسخگویی به نیاز‌های شهروندان و تأمین حقوق آنان در این زمینه صورت گیرد.

حال وزیر ورزش رو به بهبود است

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در مورد آخرین وضعیت جسمانی وزیر ورزش گفت: بار دیگر به روح مرحوم احمدی، مدیر کل حوزه وزارتی وزارت ورزش که در این حادثه به رحمت خدا رفتند، درود می‌فرستم.
الحمدالله وزیر محترم ورزش و سایر مصدومان این حادثه، وضعیت سلامتی‌شان رو به بهبودی است.

وی افزود: همین امروز پیگیر وضعیت سلامتی آقای سجادی شدم. به دلیل سلامتی ایشان، ملاقات‌شان محدود شده، ولی الحمدالله دستگاه‌هایی که به ایشان وصل بوده، منفک شده و در روز دقایقی را به صورت متناوب قدم می‌زنند و با نزدیکان مکالمه می‌کنند. پزشکان پیش‌بینی می‌کنند که اگر این روند درمان ادامه پیدا کند، آقای سجادی در روز‌های آینده از بخش مراقبت‌های ویژه به بخش عمومی منتقل شوند.

مصرف روزانه بنزین به ۱۰۰ میلیون لیتر رسیده است/ افزایش قیمت در دستور کار دولت نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در مورد برنامه دولت برای مدیریت مصرف سوخت و احتمال کاهش امکان برداشت از کارت سوخت، گفت: ما در حوزه‌های انرژی ناترازی‌هایی در تولید و مصرف داشتیم که دولت برنامه‌هایی برای رفع آن داشت و نقطه اصلی آن برنامه، همراهی دولت و ملت برای مدیریت مصرف است.

بهادری جهرمی با قدردانی از مردم برای مدیریت مصرف برق و گاز و نیز مصرف آب در تنش‌های آبی اظهار داشت: در حوزه بنزین هم وضعیت همین است و دولت با همکاری صنعتگران فعال این عرصه تمام تلاش خود را برای مدیریت تامین و مصرف بنزین انجام می‌دهد.

از مردم می‌خواهیم که مثل همیشه همراهی خوبی در این زمینه داشته باشند تا در دوران سفر‌های نوروزی نیز دچار مشکل نشویم. در این زمینه هم تأکید می‌کنم دولت به هیچ‌وجه برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد، بلکه برنامه‌ریزی برای تأمین سوخت پایدار در ایام نوروز مورد توجه است.

بهادری جهرمی ادامه داد: میانگین مصرف روزانه بنزین به ۱۰۰ میلیون لیتر رسیده و سرانه مصرف بالاست، اما با طرح‌های موجود، قصد کنترل آن را داریم، اما افزایش قیمت در دستور کار دولت نیست.

توضیح سخنگو درباره پلکانی شدن حقوق و عیدی کارکنان دولت

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره شایعات در مورد عیدی کارکنان و مدیران دولت تصریح کرد: عیدی کارکنان به موجب قانون ضریب مشخصی دارد و دولت اختیاری برای تغییر ضریب ندارد و در تعیین عدد‌ها مکلف به اجرای قانون است.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال دیگری در مورد میزان موفقیت دولت در اجرای شعار سال خاطرنشان کرد: در دوره جدید دولت به صورت رسمی در مورد قانون حمایت از نخبگان اعلام نظر کرد و از آن استقبال کرد. دولت تصویب آیین‌نامه‌های اجرایی را بلافاصله در دستور کار قرار داد. ۱۳ آیین نامه پیش از اتمام موعد قانونی نهایی و ابلاغ شدند. در طول سال جاری درخواست‌ها تقریباً دو برابر شده و جمع کل شرکت‌های دانش بنیان تا یک ماه گذشته به بیش از ۸ هزار و پنجاه مورد رسیده است.

وی اضافه کرد: ثبت شرکت‌های دانش بنیان جدید افزایش حدود ۹۰ درصدی داشته و در ده ماه نخست امسال حدود ۲۰ هزار شرکت جدید ثبت شده است. به منظور تسهیل در ثبت شرکت‌های دانش بنیان میانگین ثبت شرکت‌ها به لحاظ زمانی کمتر از نصف شده است.

سخنگوی دولت در مورد با پلکانی کردن افزایش حقوق از سوی دولت و علت مخالفت مجلس با آن گفت: نگاه دولت در سال گذشته و امسال، افزایش پلکانی حقوق به نفع کسانی است که حقوق پایین‌تری می‌گیرند تا درصد بیشتری افزایش حقوق داشته باشند، اما با افزایش درصد مساوی حقوق‌ها، باز هم اختلاف زیادی بین دریافتی‌ها وجود دارد.

بهادری جهرمی ادامه داد: اگر این رویه مورد قبول حکمرانان و مردم نیست، باید تغییر کند. بودجه هنوز نهایی نشده و زمان برای این تغییر روش وجود دارد. اگر بتوانیم کمک کنیم افزایش حقوق سطوح پایینتر بیشتر باشد، عدالت بیشتری وجود دارد.

بسته‌های متعددی برای تسهیل بازگشت ایرانیان آماده شده است

سخنگوی دولت درباره بسته‌های دولت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور اظهار داشت: ایرانیان خارج از کشور برای بازگشت به کشور هیچ گونه منعی ندارند؛ مگر این که شکایت خصوصی وجود داشته باشد. وزارت امور خارجه برای بازگشت ایرانیان بسته‌های متعددی آماده کرده و سامانه میخک و سامانه پرسش آماده ارائه خدمات به ایرانیان خارج از کشور است.

بهادری جهرمی درباره محتوای بسته وحدت‌آفرین دولت اظهار داشت: این پیشنهاد از سوی رییس جمهوری بیان شده و مجموعه کلان دولت بسته‌ای آماده کرده، اما چون هنوز جزئیات آن نهایی نشده، ابلاغ صورت نگرفته و طبیعتاً وزرا هم ممکن است در جریان جزئیات نباشند.

وی خاطر نشان کرد: همان‌گونه که از ابتدای این ماجرا نیز تاکید شد، تکلیف اغتشاشگران از کسانی که دچار هیجان شدند یا اقدامات احساسی داشتند، به ویژه کسانی که غیرسازمانی درگیر آن شدند، جداست و برای کسی که احساس ندامت می‌کند یا رویه خود را تغییر داده، باید از ابزار عفو به جای مجازات استفاده کرد.

بهادری جهرمی با بیان اینکه برخی به صورت سازماندهی شده اصرار دارند به حقوق مردم تجاوز کنند، مثلاً در بازار ارز التهاب‌آفرینی کنند یا مثلاً در حوزه سلامت و تعلیم و تربیت اقداماتی انجام دهند، اظهار داشت: برای برخی اقداماتی که که به نظر می‌رسد دست‌های مجموعه‌های امنیتی خارجی پشت پرده آن باشد، باید زاویای آن از سوی نهاد‌های امنیتی احراز شود.

وی تاکید کرد: بنابراین با کسانی که سازماندهی شده اقدامی را انجام می‌دهند حتماً باید برخورد جدی صورت گیرد و با کسانی که دچار هیجان شدند و بعد نادم می‌شوند و جبران می‌کنند باید به روش متفاوتی برخورد شود و نگاه دولت هم در همین راستاست.

 

 منبع: ایرنا 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر