12 اسفند 1401 - 10:52
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

رژیم ارزی مطلوب وضعیت اقتصادی فعلی چه رژیمی است؟

کارشناس اقتصادی گفت: بانک مرکزی با توجه به نظام مدیریت شده باید تلاش و مدیریت خود را روی تقاضای نهایی ارز در بازار قرار دهد.
کد خبر : ۱۴۷۴۱۱

محمد کهندل اقتصاددان واستاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص کاهش انتظارات تورمی و آنچه بانک مرکزی به عنوان یک سیاست درست می‌تواند اتخاذ و اجرا کند، گفت: در این موضوع شکی وجود ندارد که بانک مرکزی با سیاست‌گذاری‌های درست می‌تواند انتظارات تورمی را مهار کند؛ اگر سیاست درست تقاضای نهایی و مدیریت تقاضای نهایی را در دستور کار قرار دهد.

 

وی در این باره خاطر نشان کرد: به این معنا که لازم است بانک مرکزی برای عبور از وضعیت بحرانی تورم و انتظارات تورمی شکل گرفته در حال حاضر فقط  تقاضای نهایی را مدیریت کند، نه همه تقاضاها.

 

محمد کهندل اقتصاددان در این باره توضیح داد: نکته مهم این است که همین سیاست در قیمت گذاری نفت اوپک عمل می شود به این صورت که اجازه می دهند عرضه و تقاضای بازار مشخص شود، آن زمان تقاضای نهایی را متناسب با تقاضای نهایی اوپک نفت عرضه می کنند و به تقاضا پاسخ می دهند.

 

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی بیان داشت: با توجه به اینکه هدف اوپک عکس خواسته بانک مرکزی است؛ به این معنا که اوپک به دنبال بالا بردن قیمت نفت است و مایل است تا نفت را با قیمت بیشتری به خریداران بفروشد، در حالی که وظیفه بانک مرکزی پاسخگویی به تقاضای ارزی، رفع تقاضای نهایی و در نهایت کاهش نرخ ارز برای بالا بردن قدرت پول ملی است به همین خاطر باید بانک مرکزی با سیاست‌گذاری درست تقاضای نهایی در بازار ارز را مدیریت کند.

 

این تحلیلگر اقتصادی معتقد است: بانک مرکزی حتی اگر منابع مالی و ارزی قابل توجهی هم در دسترس داشته باشد و مایل به مدیریت بازار ارز باشد از طریق نظام ارز مدیریت شده وشناور شده نمی تواند تماما به این خواسته دست بیابد، چرا که ممکن نیست.

 

کهندل تصریح کرد: بانک مرکزی در صورتی موفق می شود که رژیم ارزی ثابتی در پیش بگیرد که در حال حاضر اقتصاد کشور اجازه چنین موضوعی را نمی دهد و شرایط اقتصادی حکم نمی کند چنین نظام ارزی را به کار گرفته شود، لذا بانک مرکزی با توجه به نظام مدیریت شده باید صرفا تلاش و مدیریت خود را روی تقاضای نهایی ارز در بازار ارز قرار دهد و این بخش کار را مدیریت کند.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر