10 اسفند 1401 - 10:54
رئیس سازمان امور مالیاتی خبر داد

کاهش ۳۵ هزار میلیارد تومانی درآمد دولت با مصوبه مالیاتی مجلس/ پوز‌ها به‌عنوان پایانه فروشگاهی پذیرفته می‌شود

کاهش ۳۵ هزار میلیارد تومانی درآمد دولت با مصوبه مالیاتی مجلس  پوز‌ها به‌عنوان پایانه فروشگاهی پذیرفته می‌شود
رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: افزایش سقف معافیت مالیاتی حقوق‌ها در سال آینده درآمدهای دولت را ۳۵ هزار میلیارد تومان کاهش می‌دهد.
کد خبر : ۱۴۷۴۱۷

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ داوود منظور امروز چهارشنبه ۱۰ اسفندماه در نشست مشترک با اعضای مجمع کارآفرینان ایران گفت:  کارآفرینان موتور رشد اقتصاد و اشتغال جامعه هستند. نکته مهم درمورد رشد درآمد سرانه به درصد کارفرینان جامعه برمی‌گردد. رویکرد وزارت اقتصاد تسهیل کسب‌وکار و تشویق کارافرین است. نگاه ما به مجموع فعالان اقتصادی نگاه بخشی نیست که درصدد باشیم بیشترین میزان مالیات را وصول کنیم.

وی ادامه داد: البته مالیات باید بر اساس قانون اخذ شود؛ ولی نباید به عامل بازدارنده تولید و رشد اقتصادی تبدیل شود. علی‌رغم اینکه هدف ما تأمین مالی دولت است، باید توجه داشت که اقدامات ما خللی به تولید و کسب‌وکار‌ها وارد نکند.

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه این سازمان هرگونه تسهیلگری که لازم باشد با دریافت مجوز قانونی انجام می‌دهد، اظهار کرد: در سال جاری نرخ مالیات واحد‌های تولیدی پنج واحد درصد کاهش یافت و پیش‌بینی شده است این میزان در سال آینده به هفت واحد درصد برسد. نظام اقتصادی و مالیاتی باید بیش از هر چیز به تولید فکر کند. در این راستا پذیرفتیم که اگر شرکت‌های بورسی درآمد‌های خود را به افزایش سرمایه ببرند معاف از مالیات شوند.

کاهش ۳۵ هزار میلیارد تومانی درآمد دولت در سال آینده

منظور اعلام کرد: در لایحه بودجه سال آینده آستانه معافیت مالیاتی حقوق‌ها را سالیانه ۸۴ میلیون تومان و ماهیانه ۷ میلیون تومان پیشنهاد کردیم که مجلس آن را به ۱۲۰ میلیون تومان سالیانه و ۱۰ میلیون تومان ماهیانه افزایش داد. این اقدام، درآمد مالیاتی دولت از محل حقوق و دستمزد را ۳۵ هزار میلیارد تومان کاهش می‌دهد.

وی افزود: درآمد امسال از محل حقوق و دستمزد حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و پیش‌بینی ما برای سال بعد با احتساب افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌ها و معافیت سالیانه تا ۸۴ میلیون تومان، در همین حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان بود، اما با مصوبه مجلس، درآمد دولت از این محل تنها ۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد.

این مسئول یادآور شد: اگر لازم است که به افراد حقوق‌بگیر مساعدت بیشتری شود، سازمان امور مالیاتی آمادگی پذیرش آن را دارد. البته تلاش خواهیم کرد تا با شناسایی بیشتر و بستن روزنه‌های فرار این کاهش‌ها را جبران کنیم.

منظور گفت: برای واحد‌های تولیدی آسیب‌دیده در بخشودگی و تقسیط شرایط ویژه‌ای در نظر می‌گیریم.

نقطه عطف در نظام مالیاتی

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به قانون پایانه‌های فروشگاهی عنوان کرد: اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی یک نقطه عطف در نظام مالیاتی کشور است. از اول آبان‌ماه که اجرای این قانون آغاز شد، ۴۷۰ شرکت بورسی و دولتی به سامانه ملحق و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان صورت‌حساب صادر شده است که از این میزان ۵۵ هزار میلیارد تومان مربوط به مالیات بر ارزش افزوده ابراز شده است. به طور کلی بالغ بر ۳۵ میلیون صورت‌حساب صادر شده است. از ابتدای سال آینده نیز میزبان سایر اشخاص حقوقی خواهیم بود.

منظور تصریح کرد: در گذشته به دلیل خلأ اطلاعات، کارشناس مالیاتی به‌ناچار برخورد سلیقه‌ای داشت که با اجرای این قانون برخورد‌های سلیقه‌ای پایان می‌یابد.

پوز‌ها در نقش پایانه فروشگاهی

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی درباره پیشرفت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی خبر داد: در همکاری با بانک مرکزی تلاش کردیم برای مشاغل متوسط و خرد، دستگاه‌های پوز با استفاده از سامانه شاپرک به‌عنوان پایانه فروشگاهی پذیرفته شوند و این مشاغل مجبور به نصب صندوق فروشگاهی نباشند.

وی افزود: این کار تا حدود زیادی پیش رفته است و ظرف یکی دو هفته آینده به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود و در ادامه تمام ۹ میلیون پوز موجود در کشور به سامانه مودیان متصل خواهد شد. این اقدام گامی بزرگ برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی است.

امتیاز ویژه برای صادرکنندگان خوش‌حساب

منظور در پاسخ به یک کارآفرین درباره مشکلات فرایند استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان بیان کرد: امسال ۱۲ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده به شرکت‌های صادراتی مسترد شده است؛ یعنی تقریباً ماهیانه هزار میلیارد تومان برگشت داده شده است. این در حالی است که سال گذشته این رقم ۷ هزار میلیارد تومان و سال قبل از آن ۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی اظهار کرد: تلاش ما تسهیل این فرایند است و به همکاران تأکید کرده‌ام استرداد این مبالغ را برای مودیان خوش‌حساب به‌صورت علی‌الحساب برگردانند و قطعی سازی بعد از رسیدگی به پرونده‌ها صورت بگیرد.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در ادامه در پاسخ به یکی دیگر از کارآفرینان درباره فرایند‌های تسهیلگر مالیاتی از جمله معافیت مالیاتی توضیح داد: هم اکنون شرکت‌هایی که صورت‌حساب الکترونیک صادر نمی‌کنند باید معادل ۱۰ درصد مبلغ فروش جریمه پرداخت کنند که حداکثر بخشش از سوی سازمان امور مالیاتی ۵۰ درصد این مبلغ است. ما پیشنهاد داده‌ایم این سقف به ۱۰۰ درصد افزایش یابد که در کمیسیون اقتصادی مجلس در نوبت بررسی است.

۳۴۰ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی

منظور با بیان اینکه ۳۴۰ هزار میلیارد تومان مجموع معافیت‌های مالیات در قانون مالیات‌های مستقیم است، گفت: در سال گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از محل ماده ۱۳۲ معافیت داشتیم این نوع معافیت‌ها را برای توسعه تولید در کشور لازم می‌دانیم.

مشکلات تنزیل اوراق گام

وی با اشاره به اینکه ارزش منصفانه تنها برای مواردی است که فرد دفتر و اسناد ندارد، گفت: در برخی موارد مشاهده می‌شود که دفتر وجود دارد؛ اما باز هم از ارزش منصفانه استفاده می‌شود که جای تأمل دارد. اگر این مسئله در مورد مشاهده شد به سازمان اعلام کنید تا به آن رسیدگی شود.

این مسئول در خصوص تنزیل اوراق گام گفت: تنزیل اوراق گام اصل بر این است تا هزینه‌های موجه را بپذیریم. در این حوزه اختلاف‌نظر وجود دارد. البته در بسیاری از موارد مانند اوراق خزانه اسلامی هزینه‌ها را پذیرفتیم؛ اما در مورد اوراق گام هنوز ابهاماتی وجود دارد که پس از بررسی نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

تبادل صورت‌حساب بین سامانه‌های مودیان و جامع تجارت

منظور در مورد موازی‌کاری بین سامانه مودیان و سایر سامانه‌های موجود در کشور گفت: علاقه‌مند هستیم که همه فعالان اقتصادی به پایانه‌های فروشگاهی متصل شوند؛ اما در عین حال نباید به نحوی عمل کرد که فعالان مجبور شوند هم در سامانه جامع تجارت و هم در سامانه مودیان صورت‌حساب صادر کنند. همین موضوع در سامانه ثامن وجود دارد. بر اساس پیگیری‌های انجام شده امکان تبادل اطلاعات بین سامانه مودیان و سامانه جامع تجارت به وجود آمده و صورت‌حساب‌ها در سامانه مودیان نیز قرار می‌گیرد.

برخی مالکان ۲۰ تا ۱۰۰ خانه خالی دارند

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درمورد مصوبات اولیه مجلس به‌ویژه درمورد دریافت مالیات بر خانه‌های لوکس و واکنش یکی از نمایندگان به عملکرد دولت در یک سال اخیر عنوان کرد: طبیعی است که وقتی لایحه دولت به مجلس می‌رود، نمایندگان تغییراتی در آن اعمال کنند. سازمان منتظر آخرین تصمیم مجلس است و هرچه تصویب شود اجرا خواهیم کرد.

منظور درباره تفاوت برآورد دولت از درآمد‌های ناشی از محل مالیات با مصوبات مجلس توضیح داد: آنچه در لایحه پیش‌بینی شده برآورد است که ممکن است در عمل کم‌تر یا بیشتر شود. ما تلاش می‌کنیم اگر مجلس تغییراتی اعمال کند که اثر کاهنده دارد با تمرکز بر شناسایی فرار‌های مالیاتی آن را جبران کنیم.

جدیدترین آمار شناسایی خانه‌های خالی

رئیس سازمان امور مالیاتی در ادامه درمورد آخرین وضعیت شناسایی خانه‌های خالی تأکید کرد: آخرین نسخه تعداد خانه‌های خالی را وزارت راه و شهرسازی در مرداد سال جاری در اختیار سازمان قرار داد. بر این اساس ۵۲۰ هزار رکورد معرفی شد، اما بالغ بر ۲۰۰ هزار اعتراض وجود داشت.

منظور ادامه داد: وزارت راه باید اطلاعات را دوباره پالایش و به‌تدریج ارسال کند. در این راستا چند بسته اطلاعات تکمیلی ارسال شد و سازمان بر اساس آن مطالبات را انجام می‌دهد. برخی اطلاعات مربوط به مالکانی است که بیش از ۲۰ تا ۱۰۰ خانه خالی دارند و وزارت راه اطلاعات آن را در اختیار سازمان قرار می‌دهد. طبق قانون مالیات مستقیم وزارت راه تا تیرماه سال آینده فرصت دارد اطلاعات را در اختیار سازمان قرار دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال جاری با همکاری شهرداری ۱۴۰ هزار خانه لوکس و باغ ویلا شناسایی شد، گفت: البته اطلاعات ثبتی باید به اطلاعات هویتی تبدیل شود. بخشی از اطلاعات هویتی مالکان در اختیار سازمان قرار گرفته است و بخش دیگر در روز‌های آینده قرار خواهد گرفت.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی تأکید کرد: در سال‌های گذشته عمدتاً نقص اطلاعات مانع از اجرای ین قانون شد؛ اما در سال جاری اطلاعات مناسب دریافت کردیم.

برچسب ها: مالیات درآمد
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر