اتحادیه اروپا باید برای رکود تورمی آماده شود

جفری ساکس گفت که روندهای تورم نشان از افزایش بیشتر قیمت‌ها در منطقه یورو دارد.
کد خبر : ۱۴۷۵۲۶

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، جفری ساکس، اقتصاددان مشهور آمریکایی در کانال یوتیوب خود هشدار داد که منطقه یورو در آستانه رکود تورمی است. رکود تورمی به دوره‌ای از رکود رشد اقتصادی اطلاق می‌شود که با تورم مداوم بالا و افزایش شدید بیکاری مرتبط است. به گفته ساکس، که مغز متفکر اصلاحات شوک درمانی در دهه ۱۹۹۰ در روسیه بود، کاهش اخیر در تورم منطقه یورو یک اتفاق موقتی است و این شامل قیمت‌های مواد غذایی تازه و انرژی بسیار پرنوسان است که به سرعت تغییر می‌کند. با این حال، تورم اصلی، که این قرائت‌ها را حذف می‌کند و تصویر واضح‌تری از فشار‌های اساسی در اقتصاد ارائه می‌دهد، در ماه گذشته به رکورد جدیدی رسید که نشان‌دهنده این است که ممکن است اقتصاد منطقه یورو در بلندمدت به سمت بحران پیش رود.

 

تورم در اروپا، علی رغم روند کاهشی اقتصاد در حال رکود، همچنان در حال افزایش است. اکس گفت: برای رکود تورمی آماده شوید! بر اساس داده‌های یورواستات، تورم در ۲۰ کشور منطقه یورو در ماه فوریه از ۸.۶ درصد در ماه قبل به ۸.۵ درصد کاهش یافت. کارشناسان این روند را به کاهش قیمت انرژی ناشی از آب و هوای معتدل و در نتیجه کاهش تقاضا نسبت می‌دهند. از سوی دیگر، تورم ۵.۶ درصد افزایش یافت که بالاترین رقم تاریخی جدید برای این شاخص است. احتمال دارد که افزایش تورم بانک مرکزی اروپا را مجبور به افزایش نرخ بهره کند، که اغلب رشد اقتصادی را متوقف می‌کند یا حتی اقتصاد را به سمت رکود، دوره‌ای از رشد منفی سوق می‌دهد.

 

پیر وونش، رئیس بانک مرکزی بلژیک، که یکی از اعضای شورای حاکم بانک مرکزی اروپا است، این هفته به خبرنگاران گفت: اگر سیگنال‌های واضحی مبنی بر کاهش تورم دریافت نکنیم، باید کار‌های بیشتری انجام دهیم. نرخ‌های ۴ درصد مستثنی نخواهد بود. ساکس اولین کسی نیست که در مورد رکود تورمی در حال وقوع هشدار می‌دهد. یکی دیگر از اقتصاددانان مشهور، نوریل روبینی، ماه‌هاست که می‌گوید اقتصاد جهان به سمت آنچه که او بحران بدهی از رکود تورمی جهانی می‌خواند، پیش می‌رود و اشاره کرد که با نرخ بهره فعلی، نسبت بدهی به سرعت در حال ناپایدار شدن است.

 

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر