تجربه جهانی تلاش برای کاهش مرجعیت اقتصادی دلار (۱)

رمز پول "سور"؛ بلوک ارزی مشترک ضد دلار در راه آمریکای لاتین

رمز پول  سور ؛  بلوک ارزی مشترک ضد دلار در راه آمریکای لاتین
مقامات پولی آمریکای لاتین معتقدند که خلق یک رمز ارز مشترک قدرتمند می‌تواند ابزار اقتصادی مفیدی برای اهداف آمریکای جنوبی ایجاد کند.
کد خبر : ۱۴۷۵۴۲

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بحران‌های مالی و اقتصادی سال‌های اخیر در اقصی نقاط جهان موجب شده است که بازار‌های نوظهور بویژه اقتصاد‌های کمتر توسعه یافته و در حال توسعه به فکر ایجاد بلوک‌های ارزی مشترک در قالب رمز ارز‌های ملی، ارز‌های دیجیتال بانک مرکزی و رمز پول‌های منطقه‌ای مشترک برای خروج از قیومیت دلار مرجع ایالات متحده، افتاده‌اند؛ بطوریکه در نزدیک‌ترین اقدام، ما شاهد تصمیم جدی برای انتشار و توسعه یک رمز پول منطقه‌ای مشترک فی ما بین برزیل و آرژانتین در سال ۲۰۲۳ با نام " SUR/سور" بوده‌ایم.


دولتمردان اقتصادی این دو کشور بر این باورند که رمز پول مشترک منطقه‌ای "سور" می‌تواند با گسترش حضور خود در مبادلات تجاری داخلی و منطقه ای، گام بزرگی برای کاهش و از بین بردن سلطه‌ دلار در تبادلات اقتصادی آمریکای لاتین در عرصه بین الملل بردارد.


به بهانه‌ امضای توافق نامه‌ تاریخی روسای جمهور برزیل و آرژانتین برای انتشار رمز ارز "سور"، به سراغ این ارز دیجیتال مشترک منطقه‌ای می‌رویم و موارد پیرامون آن را تبیین می‌کنیم.

 

 

برزیل و آرژانتین در مسیر انتشار رمز ارز واحد برای مقاله با دلار

 

برزیل و آرژانتین در یک تصمیم تاریخی اعلام کردند که از ۵ فوریه ۲۰۲۳، بستر‌های مطالعاتی و پژوهشی خود در بانک‌های فدرال و مرکزی را برای آماده‌سازی انتشار یک رمز ارز واحد و مشترک آغاز کرده‌اند. این خبر مهم را "فایننشال تایمز" در روز‌های ابتدایی سال ۲۰۲۳ گزارش داد و بیان کرد که عزم برزیل و آرژانتین برای توسعه رمزپول مشترک منطقه‌ای "سور" جدی است.
به گفته فایننشال تایمز و به نقل از مقامات اقتصادی این دو کشور، این طرح که قرار است در نشستی در بوینس آیرس مورد بحث قرار گیرد، بر این موضوع تمرکز دارد که چگونه یک رمز ارز دیجیتال نوین و مشترک می‌تواند تجارت منطقه‌ای را تقویت کرده و وابستگی به دلار آمریکا را کاهش دهد.

 

سرجیو ماسا، وزیر اقتصاد آرژانتین به فایننشال تایمز گفت: با حضور تیم‌های مالی و اقتصادی مشترک دو کشور آرژانتین و برزیل، تصمیم قطعی برای شروع مطالعه پارامتر‌های مورد نیاز برای خلق و انتشار یک رمز ارز مشترک، از مسائل مالی گرفته تا اندازه اقتصاد و نقش بانک‌های مرکزی، گرفته شده است.

 

سرجیو ماسا در ادامه افزود: این ایده مهم و حیاتیِ اقتصاد آمریکای لاتین مدتی است که در رسانه‌ها دست به دست می‌شود. برزیل و آرژانتین؛ قهرمانان بلامنازع مستطیل سبز، بار دیگر برای فتح قله‌های موفقیت این بار در بستر سازوکار‌های پولی و مالی، آماده‌ حمله و به چالش کشیدن مرجعیت دلار قدرتمند ایالات متحده هستند تا با تقویت چارچوب‌های پولی خود، اقتصاد منطقه‌ای را تقویت کنند.

 

 
آنچه برای توسعه یک بلوک ارزی مشترک موفق، لازم است

 

کشور‌هایی که رمز ارز‌های مشترک را با موفقیت به مرحله‌ انتشار و توسعه می‌رسانند، به سطوح مشابهی از برخی متغیر‌های حیاتی اقتصادی نظیر نرخ تورم، نرخ بهره و همچنین سطوح مشابه بدهی خارجی، نیاز دارند.


در واقع آنچه که برای تولید یک ارز مشترک بنیادین پر قدرت برای مقابله با مرجعیت دلار و یورو در مبادلات اقتصادی لازم است، تشابه و همسانی استاندارد در مولفه‌های کلیدی اقتصادی هر دو یا چند کشور هم پیمان است؛ به عبارت دیگر، اقلیم‌های هم پیمان یا تصمیم گیرنده برای خلق و توسعه یک بلوک ارزی مشترک و موفق، می‌بایست در متغیر‌های تاثیرگذار زیر، قرابت اشتراکی داشته باشند:


" نرخ تورم، نرخ بهره، نرخ بیکاری، میزان ذخایر ارزی موجود، حجم بدهی خارجی، میزان ارزش پولی ملی، میزان حجم صادرات و واردات در ۲ سال گذشته و چشم‌انداز آتی صادرات"

پس فراموش نکنید که قرابت عددی در این ۷ مولفه کلیدی اقتصادی برای کسب موفقیت در ارائه یک رمز ارز مشترک واحد منطقه‌ای لازم است.

 

 
آیا آرژانتین و برزیل، آمادگی انتشار یک پول ارز واحد قدرتمند را دارند؟

 

پیرو مطلب فوق الذکر، بررسی اقتصاد دو کشور آرژانتین و برزیل از این منظر برای تبیین امکان انتشار و توسعه یک رمز ارز مشترک واحد پرقدرتی که بتواند با سلطه‌گری دلار آمریکا مقابله کند، واجد اهمیت است.


هلدینگ Tellimer، یک نهاد پیشرو در تحقیقات بازار‌های نوظهور، در مورد رمز ارز دیجیتال بالقوه "سور" اشاره می‌کند که اقتصاد برزیل و آرژانتین ممکن است با معیار‌های کلیدی برای موفقیت در خلق و توسعه یک رمز ارز مشترک قدرتمند همسو نباشند. در واقع، در سال ۲۰۲۲، نرخ تورم در آرژانتین به بیش از ۱۷ درصد افزایش یافت در حالی که در برزیل، سطح نرخ تورم تقریباً ۶ ٪ بود. مسئله بعدی این است که سطح ذخایر ارزی موجود در دو کشور به شدت متفاوت از هم است.


مارکوس کاسارین، اقتصاددان ارشد آمریکای لاتین در آکسفورد اکونومیکس در این باره خاطرنشان می‌کند: "آرژانتین در یک ماه، نرخ تورم به مراتب بالاتری نسبت به برزیل در یک سال دارد، نرخ بیکاری در آرژانتین بیش از ۴ برابر برزیل در ۶ ماهه دوم ۲۰۲۲ بوده است، نرخ بهره‌ آرژانتین در بازه‌ ۲۰۲۱ تا به امروز، بیش از ۱۶ مرتبه افزایش را به خود دیده و این در حالی است که برزیل در بازه مشابه فوق ذکر شده، فقط ۵ مرتبه افزایش در نرخ بهره را تجربه کرده و بیش از ۴ ماه است که این روند افزایشی را متوقف کرده است؛ لذا با یک نگاه ساده و سطحی به برخی از آمار‌های کلیدی اقتصادی هر دو کشور متوجه می‌شویم که هر کدام از این دو اقلیم، نیازمند اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی بسیار متفاوتی برای بهبود شرایط اقتصادی خود هستند؛ بنابراین با این شرایط، چگونه خلق و توسعه یک رمز ارز مشترک منطقه‌ای، می‌تواند مرجعیت دلار در آمریکای لاتین و بویژه در این دو کشور را کاهش دهد؟ "

 

علاوه بر این، کارشناسان مالی و اقتصادی معتقدند، تجارت بین کشور‌ها باید قابل توجه باشد تا ارز مشترک واحد مفید واقع شود. بر اساس گزارش Oxford Economics، تجارت بین برزیل و آرژانتین تنها ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی آن‌ها را تشکیل می‌دهد.


همچنین نگرانی در مورد تأثیر بالقوه یک رمز ارز ثالث بر ارز‌های ملی در این منطقه وجود دارد؛ یعنی اگر ارز‌های ملی کشور‌ها در سال‌های اخیر، ارزش زیادی را در مقابل ارز مرجع از دست داده باشد، انتشار رمز ارز مشترک ثالث، نمی‌تواند مثمرثمر واقع شود. این در حالی است که پزوی آرژانتین، به ویژه در سال‌های اخیر تحت فشار و کاهش ارزش شدیدی در مقابل دلار ایالات متحده بوده است و در مقایسه با سایر ارز‌های آمریکای لاتین، عملکرد نسبتاً ضعیفی داشته است.


با این حال مقامات اقتصادی و پولی برزیلی و آرژانتینی معتقدند که خلق یک رمز ارز مشترک قدرتمند می‌تواند ابزار اقتصادی مفیدی برای اهداف تجاری آمریکای جنوبی ایجاد کند.

نویسنده: سید مهدی میرحسینی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر