16 اسفند 1401 - 11:30
سخنگوی اقتصادی دولت:

خلق پول بانکی کنترل شد/ ادعای بحران بدهی درست نیست/ قیمت ارز و سکه کاهشی شده است

خلق پول بانکی کنترل شد  ادعای بحران بدهی درست نیست  قیمت ارز و سکه کاهشی شده است
خاندوزی گفت: دولت برای اولین بار کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها را انجام داد و خلق پول بانکی را کنترل کرد.
کد خبر : ۱۴۷۶۹۰

به گزارش خبرنگار ایبِنا، سید احسان خاندوزی؛ سخنگوی اقتصادی دولت امروز سه‌شنبه ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۱ در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره جدیدترین آمار‌های اقتصادی کشور گفت: باید بین تدابیر بخش واقعی و اسمی اقتصاد تفکیک قائل شویم.


وی ادامه داد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۱ بر اساس آمار مرکز آمار، رشد ۳.۳ درصدی در ۹ ماهه بوده است. بر اساس آمار بانک مرکزی هم نرخ رشد اقتصادی ۶ ماهه ۲.۷ درصد بوده است که نسبت به رشد ۲.۳ درصدی دوره مشابه سال قبل اتفاق مبارکی است.


وی با اشاره به کاهش سرمایه گذاری‌ها از سال ۹۷ بیان کرد: رشد منفی ۶.۴ درصدی سال قبل امسال به ۳.۹ درصد رسید. سرمایه گذاری خارجی هم نسبت به پارسال ۱۰۰ درصد رشد کرده است.


سخنگوی اقتصادی دولت یادآور شد: پروژه‌های بزرگی مانند انتقال آب خوزستان، همدان، سنندج و آب شیرین کن بوشهر و انتقال آب به دریاچه ارومیه از پروژه‌هایی بوده که امسال به سرانجام رسیدند. چهار پروژه ریلی و پروژه‌های پالایشگاهی از سایر موارد رخ داده در ۱۴۰۱ بود.


وی با اشاره به ارقام اسمی عملکرد اقتصادی توضیح داد: دولت برای اولین بار کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها را انجام داد و خلق پول بانکی را کنترل کرد.

خاندوزی گفت: نرخ رشد نقدینگی تا ۲۰ بهمن ماه ۳۲ درصد رشد کرده در حالی که این رقم در هفته مشابه سال قبل ۳۹ درصد بوده است. همچنین دولت برای اولین بار از حساب تنخواه خزانه استقراض نکرد.


وی یادآور شد: نرخ تورم کشور در ۷ ماهه نخست دولت مستمر کاهش یافت و حتی نرخ ارز در حوالی ۲۹ هزار تومان معامله می‌شد، اما با بروز مسائل خارجی و جنگ اوکراین که همه دنیا را درگیر کرد و باعث تورم وارداتی شد و همچنین با حدف ارز ترجیحی در داخل، تورم افزایش یافت.

 

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: خوشبختانه با مجموعه تدابیر دولت و اقدامات خوب بانک مرکزی، قیمت در بازار ارز و سکه روند کاهشی پیدا کرده است.

 


دولت به سمت شفافیت و حکمرانی ریال حرکت کرد


وی با اشاره به وابستگی تاریخی اقتصاد کشور به برخی ارز‌های خارجی و ضعف حکمرانی ریال و تدابیر دولت در این زمینه بیان کرد: دولت به سمت شفافیت و حکمرانی ریال حرکت کرد و اختیارات ویژه‌ای به بانک مرکزی داد و در این زمینه مرکز مبادله ارز و طلای ایران افتتاح شد.

 


گواهی سپرده نفت راه‌اندازی می‌شود


سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به اجرای سه طرح جدید برای سرمایه‌گذاری مردم، گفت: طی امروز و روز‌های آتی برای اولین بار امکان خرید گواهی سپرده نفتی، همچنین هدایت نقدینگی به سمت منابع بزرگ مس و طلا فراهم می‌شود.

 


خبر خوش برای بازنشستگان کشوری


خاندوزی عنوان کرد: خبر خوش دیگر اینکه از فردا نیمه شعبان بانک صادرات امکان خرید اعتباری برای بازنشستگان کشوری و صندوق فولاد را تا ۱۰ میلیون تومان فراهم می‌کند.


وی افزود: فراگیری کالابرگ الکترونیک بصورت اختیاری خبر خوش دیگری است که امروز اعلام می‌کنم.

 

 

دولت انضباط مالی را در دستور کار قرار داده است

 

خاندوزی درباره آمار فروش اوراق و اظهار نگرانی برخی مسئولان قبلی در این زمینه توضیح داد: این افراد کاش در سال ۹۹ این نگرانی را ابراز می‌کردند. ولی ادعای رسیدن به رکوردهای بدهی و بحران در این زمینه نادرست است. دولت سعی کرد انضباط مالی را در دستور کار قرار دهد و ۱۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت تا تابستان کاهش یافت.

 

وی ادامه داد: مجموع ارزش ریالی اوراق منتشر شده در دولت جدید نسبت به سال آخر دولت قبل ۴۲ درصد کمتر شده است.

 

سخنگوی اقتصادی گفت: فروش اوراق در سال ۹۹ بالغ بر ۲۰۳ همت، سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۸۲ همت و از ابتدای امسال تا امروز ۱۱۳ همت بوده است. 

 

خاندوزی درباره خرید اوراق توسط بانک‌ها نیز گفت: این روال از قبل هم مرسوم بوده است و دولت قبل سقف ۳ درصدی برای بانک‌ها در این زمینه قرار داده بود.

 

وی گفت: بخش اول سود سهام عدالت در پاییز امسال واریز شد و تلاش می‌کنیم در صورت امکان بخش دوم تا پایان امسال واریز شود.

 

 

شرکت‌های بزرگ تعهد دادند که ارزهای صادراتی را در مرکز مبادله ارائه کنند

 

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سؤال ایبِنا درباره اختیارات جدید بانک مرکزی پس از مصوبه شورای اقتصادی سران سه قوه توضیح داد: در این زمینه کمیته تخصیص ارز تشکیل شد تا همه پرداخت‌ها در نهایت با تصمیم و تشخیص بانک مرکزی صورت گیرد. اختیارات تخصیص و نظارت ارز به بانک مرکزی داده شده تا سیاست‌های خود را عملیاتی کند.

 

وی در ادامه با اشاره به تضمین بازگشت ارزهای صادراتی توضیح داد : بانک مرکزی جلسه ای با شرکت‌های بزرگ پتروشیمی، فولادی و ایمیدرو برگزار کرد و این شرکت‌های بزرگ تعهد دادند که ارزهای صادراتی را در مرکز مبادله ارائه کنند.

 

وی درباره احتمال تخلف برخی صادرکنندگان از این دستور هم گفت: در صورت تخلف، دستگاه‌های مربوطه با این شرکت‌ها برخورد مدیریتی خواهند داشت.

 

خاندوزی درباره آخرین آمار عرضه ها در مرکز مبادله ایران هم اعلام کرد: تا دیروز مجموعا معادل ۲ میلیارد و ۲۳۰ میلیون عرضه شد و از این رقم بیش از یک میلیارد دلار معامله شده است.

 

 
تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی از طریق ارزهای نفتی تامین می‌شود

 

سخنگوی اقتصادی دولت درباره ارز کالاهای اساسی توضیح داد: کالاهای اساسی با نرخ دلار ۲۸۵۰۰ تومان که ارز آن از طریق عرضه ارزهای فروش نفت در بازار نیما تأمین می‌شود، تخصیص می‌یابد و تقاضا برای سایر کالاهای صادراتی هم از طریق تالار حواله مرکز مبادله و با نرخ این مرکز تأمین می‌شود.

 

خاندوزی یادآور شد: بنابراین اتفاقی که سال‌های قبل رخ می‌داد و دولت از بازار ارز می خرید و با نرخ حدود ۴۲۰۰ تومان در اختیار واردکننده قرار می‌داد الان رخ نمی‌دهد.

 

وی درباره نرخ ارز مبنای حقوق گمرکی واردات کالاهای اساسی نیز تصریح کرد: طبق اعلام بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی، مبنای حقوق گمرکی این کالاها همان ۲۸۵۰۰ خواهد بود.

 

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسش دیگری درباره جزئیات افزایش سرمایه بانک‌های دولتی برای افزایش توان تسهیلات دهی آنها هم گفت: در مجموع امسال ۳۵ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه بانک‌های دولتی تصویب شد که ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای بانک ملی، ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای بانک سپه، ۱۰۰۰۰ میلیارد تومان برای بانک مسکن، ۱۰۰۰۰ میلیارد تومان برای بانک صنعت و معدن، ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای بانک توسعه تعاون، ۵۰۰ میلیارد تومان برای بانک توسعه صادرات و ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای پست بانک مصوب شده است.

 

وی درباره گران فروشی برخی واردکنندگان موبایل که ارز نیمایی گرفته‌اند، عنوان کرد: در این زمینه گزارش‌های زیادی دریافت شده و پرونده‌هایی در تعزیرات و سازمان حمایت تشکیل شده و با متخلفان برخورد خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر