20 اسفند 1401 - 11:23

سرگیجه دلار بین انبوه خبر‌های مثبت/ کف‌شکنی‌ها تا کجا ادامه دارد؟

دلار مدام در حال شکستن کف‌های قیمتی است؛ این روند امروز تشدید و حتی احتمال ورود دلار به کانال ۳۰ هزار تومان هم جدی شده است.
کد خبر : ۱۴۷۸۰۱

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ روند ریزشی نرخ‌ها در بازار ارز همچنان ادامه دارد و این کاهش هم فضای بازار رسمی و هم اتاق‌های فردایی را در بر گرفته است.

صرافی ملی ایران، امروز ۲۰ اسفند معاملات خود را در کانال ۴۰ هزار تومان آغاز کرده است. هم‌اکنون نرخ خرید صرافی ملی ۴۴ هزار و ۴۵۱ تومان و فروش ۴۴ هزار و ۹۰۰ تومان است. نرخ اسکناس دلار در بازار مبادله ایران هم ۴۲ هزار و ۱۱۶ تومان است.

هم‌زمان، دلالان فردایی هم که با اجرای عملیات احیا تلاش کردند طی روز‌های اخیر دلار را زنده نگه دارند، چندان موفق نبوده‌اند و نرخ کانال‌های تلگرامی در آغاز معاملات امروز وارد کانال ۴۶ هزار تومان شده که در یک ماه اخیر بی‌سابقه است.

به‌این‌ترتیب نرخ این کانال‌ها طی دو هفته بیش از ۱۴ هزار تومان ریخته است. البته در بازار کسی خریدار دلار ۴۵ هزار تومانی هم نیست و همه منتظر ریزش بیشتر هستند. از طرفی فعالان بازار از جمله صرافان رسمی هم اکنون از احتمال جدی ورود دلار به کانال ۳۰ هزار تومان سخن می‌گویند.

در دو هفته اخیر اتفاقات جدیدی در بازار ارز رخ داده است. مهم‌ترین اتفاق راه‌اندازی بازار مبادله ارز و طلای ایران در دوم اسفندماه بود که توانست سروشکل خوبی به بازار ارز بدهد.

بانک مرکزی در قالب بازار مبادله ایران چند ابتکار ویژه و اثرگذار را اجرا کرده است. بازارساز ارز‌های باکیفیت شرکت‌های صادراتی را به سمت بازار مبادله سرازیر کرد و امکان حضور پررنگ‌تر صرافان رسمی را در معاملات ارزی فراهم نموده است.

ابتکار مهم دیگر که بازار چشم‌انتظار آن است، ورود گواهی‌های سپرده طلا به بازار مبادله ایران است. قرار است امکان خرید این اوراق به‌زودی فراهم شود.


حجت‌اله فرزانی؛ کارشناس اقتصادی در این باره به خبرنگار ایبِنا گفت: «اگر این ابزار‌ها توسعه پیدا کند می‌تواند سرمایه‌گذاری‌هایی که با هدف حفظ ارزش دارایی‌ها روی ارز و طلا انجام می‌شد را به بازار مبادله ایران منتقل کند. یعنی توسعه این ابزار‌ها موجب تعمیق بازار مبادله می‌شود و به کنترل نوسانات هیجانی در قیمت‌های ارز و طلا و ایجاد صفوف خرید کمک می‌کند».

این اوراق علاوه بر اینکه امکان سرمایه‌گذاری به قصد حفظ ارزش دارایی‌ها را فراهم می‌کند، احتمال سرقت و جعل و سایر مشکلات خریدوفروش طلای فیزیکی را هم ندارد و به همین دلایل برای فعالان اقتصادی و مردم عادی بسیار جذاب است.

گفتنی است به‌موازات اقدامات صورت گرفته، مسائل منطقه‌ای هم چشم‌انداز ورود ارز کشور به کشور را در سال آینده بسیار روشن کرده است.

شنیده‌ها از منابع موثق حاکی از آن است که گشایش در روابط بین بانکی با کشور‌های حاشیه خلیج فارس و تسهیل عرضه منابع وسیع درهم از طریق امارات بخشی از نتایج ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان خواهد بود؛ به نظر می‌رسد سفر رئیس‌کل بانک مرکزی در آینده نزدیک به یکی از کشور‌های منطقه در همین راستاست.

مجموعه اقدامات صورت گرفته و اتفاقات پیش رو موید این واقعیت است که باید منتظر نرخ‌های بسیار کمتری برای دلار باشیم و مردم نباید در دام دلالان ارزی بیفتند و در نرخ‌های بالا دلار خریداری کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها