تقلای آمریکایی‌ها برای نجات از ورشکستگی بانک‌ها

تقلای آمریکایی‌ها برای نجات از ورشکستگی بانک‌ها
بایدن وعده پاسخگویی مقامات را می‌دهد و بانک جهانی نیز وضعیت را زیر نظر دارد.
کد خبر : ۱۴۷۹۲۴

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده روز یکشنبه متعهد شد که مسئول ورشکستگی بانک سیلیکون، ولی (سیلیکون ولی) و یک موسسه مالی دوم، بانک سیگنچر، را مورد بازخواست قرار دهد و به آمریکایی‌ها اطمینان داد که سپرده‌های آن‌ها امن است.

بایدن در بیانیه‌ای که عصر یکشنبه منتشر شد، گفت: «ما برای رسیدگی به مشکلاتی که بانک‌های سیلیکون، ولی و سیگنیچر با آن مواجه بودند کار کردیم و راه‌حلی سریع به دست آمد که از آمریکایی‌ها محافظت کند».

وی افزود: «من عمیقاً متعهد هستم که مسئولین این آشفتگی را مورد بازخواست قرار دهم و به تلاش‌های خود برای تقویت نظارت بر بانک‌های بزرگ ادامه دهیم تا دیگر در این موقعیت قرار نگیریم.»

بایدن در اظهاراتی که در توییتر خود نیز منتشر کرد، افزود: مردم آمریکا و شرکت‌های آمریکایی می‌توانند مطمئن باشند که سپرده‌های بانکی آن‌ها در صورت نیاز وجود دارد.

بایدن اظهار داشت که قصد دارد امروز دوشنبه در مورد سیستم بانکی آمریکا صحبت کند تا پس از ورشکستگی دو بانک مذکور به آمریکایی‌ها اطمینان دهد.



تلاش برای نجات

روز یکشنبه، مقامات مالی ایالات متحده یک طرح نجات را اعلام کردند که تضمین می‌کند تمام سپرده گذاران بانک سیلیکون، ولی می‌توانند پول خود را "به طور کامل" پس بگیرند.
جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا یکشنبه تایید کرد که دولت می‌خواهد از تاثیر ورشکستگی سیلیکون، ولی بر بقیه سیستم بانکی جلوگیری کند.

واشنگتن نجات این مؤسسه از طریق پمپاژ وجوه عمومی به آن را رد کرده است، اما در مقابل تأیید کرده است که از تمام سپرده‌های آن محافظت خواهد کرد.

در بیانیه مشترک وزارت خزانه داری ایالات متحده، شرکت بیمه سپرده فدرال و فدرال رزرو ایالات متحده آمده است: "سپرده گذاران از روز دوشنبه ۱۳ مارس به تمام پول خود دسترسی خواهند داشت. "

یلن در مصاحبه‌ای با سی بی اس گفت: «ما می‌خواهیم مطمئن شویم که مشکلات یک بانک دیگر بانک‌های قوی را مبتلا نمی‌کند.
وزیر خزانه داری افزود: «مطمئنم آژانس بیمه سپرده در حال بررسی طیف گسترده‌ای از راه حل ها، از جمله تصاحب» از یک بانک دیگر است.


اما او نجات بانک سیلیکون، ولی با تزریق پول عمومی را رد کرد؛ و او افزود که دولت ایالات متحده "در طول بحران مالی در سال ۲۰۰۸ تعدادی از بانک‌های بزرگ را نجات داد"، زیرا معتقد بود که سقوط آن‌ها تهدیدی برای کل سیستم بانکی خواهد بود و افزود: "ما دیگر این کار را انجام نخواهیم داد. "


گریز از هراس

به گزارش واشنگتن پست، مقامات وزارت خزانه داری، فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده) و آژانس بیمه سپرده فدرال یک جلسه اضطراری با هدف یافتن راه حلی قبل از باز کردن بازار‌های مالی آسیا برگزار کردند.

این روزنامه می‌گوید که مقامات به دنبال اجتناب از وحشت در بازار‌های مالی هستند و امکان حفاظت از تمام سپرده‌های محافظت نشده در بانک SVB را بررسی کرده اند.

سازمان بیمه سپرده‌های دولتی روز جمعه بانک «سیلیکون ولی» را که تحت تأثیر برداشت‌های گسترده از سپرده گذاران در آستانه سقوط قرار داشت، توقیف کرد، زیرا بیمه حدود ۹۶ درصد از سپرده‌های آن را پوشش نمی‌دهد.

اگرچه بانک‌های بزرگ تحت تأثیر قرار نگرفتند، اما با توجه به نگرانی سرمایه گذاران، سهام بسیاری از بانک‌های متوسط یا محلی در روز جمعه در بورس سقوط کرد.


واگذاری سیگنچر


در همین زمینه، وزارت خدمات مالی ایالت نیویورک روز یکشنبه اعلام کرد که Signature Bank را خریداری کرده و وضعیت دریافت کننده را به شرکت بیمه سپرده فدرال ضمیمه کرده است.

وی خاطرنشان کرد که سپرده‌های بانک سیگنچر تا ۳۱ دسامبر در مجموع ۸۸.۵۹ میلیارد دلار بوده است.


وزارت خزانه داری و سایر نهاد‌های نظارتی در بخش بانکی نیز - در بیانیه مشترک روز یکشنبه - گفتند که به سپرده گذاران در Signature Bank خسارت پرداخت خواهد شد و "مودیان مالیات متحمل هیچ ضرری نخواهند شد. "


موضع صندوق بین المللی پول

به نوبه خود، صندوق بین المللی پول یکشنبه اعلام کرد که اثرات بالقوه بر ثبات مالی ناشی از فروپاشی بانک سیلیکون، ولی را تحت نظر دارد و ابراز اطمینان کرد که واشنگتن اقدامات نظارتی مناسب را انجام می‌دهد.

سخنگوی صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای گفت: ما از نزدیک تحولات و پیامد‌های بالقوه برای ثبات مالی را رصد می‌کنیم و اطمینان کامل داریم که سیاست‌گذاران در ایالات متحده گام‌های مناسب را برای رسیدگی به این وضعیت برمی‌دارند.

علی رغم همه این تلاش‌ها اوضاع بانکداری آمریکا تحت تاثیر ورشکستگی بانک‌های بزرگ بحرانی به نظر می‌رسد و عده‌ای از کارشناسان پیش بینی می‌کنند بحران مالی بزرگی نظیر آنچه سال ۲۰۰۸ رخ داد، اقتصاد این کشور را در بر بگیرد.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر