24 اسفند 1401 - 09:23
کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایبِنا:

مرکز مبادله نرخ ارز را نزولی کرد/ سودآوری شرکت‌ها افزایش یافت

با تداوم کار مرکز مبادله ارز و طلا امکان ریزش‌های بیشتر در بازار ارز و بازیابی ارزش پول ملی وجود دارد.
کد خبر : ۱۴۷۹۹۸

سید جواد درواری، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: در اوایل اسفند ماه سال جاری نرخ دلار تا محدوده ۶۰ هزار تومان افزایش یافت و پس از آن با خبر همکاری کشور با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزایش نرخ دلار متوقف و روند نزولی به خود گرفت و با خبر توافق ایران و عربستان در حال حاضر در محدوده ۴۵ هزار تومان قرار دارد.


این کارشناس اقتصادی بیان داشت: در شرایط کنونی کشور نرخ دلار به شدت به اخبار سیاسی وابستگی دارد و قطعا اخبار مثبت مرتبط با مذاکرات هسته‌ای می‌تواند به کاهش نرخ ارز کمک کند.


این تحلیل‌گر بازار‌های مالی ابراز داشت: همچنین بانک مرکزی مرکز مبادله ارز و طلا را راه‌اندازی نموده است که در آن ارز‌های حاصل از صادرات بخصوص در صنایع صادرات محور که محصولات خود را در بازار‌های جهانی به فروش می‌رسانند را تحت کنترل گیرد و صادرکنندگان عمده الزاماً باید ارز خود را در مرکز مبادله ارز و طلا، عرضه کنند. در صورت اجرای موفق این مدل، امکان ریزش‌های بیشتر در بازار ارز و بازیابی ارزش پول ملی وجود خواهد داشت.


وی افزود: قیمت ارز در این بازار بر اساس منابع و مصارف و متغیر‌های اقتصاد کلان تعیین می‌شود. در این بازار، بانک مرکزی صرفاً ناظر نیست بلکه به صورت فعال، مداخله می‌کند. یکی از مزایای مهم این طرح برای شرکت‌های تولیدی امکان افزایش سودآوری به علت افزایش نرخ تسعیر ارز است، زیرا نرخ تسعیری بالاتر از نرخ ارز نیمایی را بوجود آورد.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
۰
ای کاش هزینه های انرژی هم از شرکت های صادرت محور (پتروشیمی، فولاد ...) به صورت نرخ جهانی (براساس هزینه جهانی انرژی ) دریافت می کردن. داریم سرمایه کشور رو به یه تعداد شرکت میدن که حاضر نیستن دلار رو تو بازار مبادله ی عرضه کنن
فیلم و پخش زنده
بیشتر