تاثیر ورشکستگی سیلیکون ولی بر بانک‌های اروپایی

بانک‌های اروپایی مدل اقتصادی یا منابع مالی یکسانی با بانک‌های آمریکایی ندارند.
کد خبر : ۱۴۸۰۳۰

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از روزنامه لبنانی النهار، مؤسسات رتبه‌بندی «مودیز» و «استاندارد اند پورز» روز سه‌شنبه بر این باورند که آشفتگی در بخش بانکی آمریکا در پی ورشکستگی بانک «سیلیکون ولی» باید تأثیر محدودی بر بانک‌های اروپایی داشته باشد که از مقررات متفاوتی پیروی می‌کنند.

بازار‌های مالی اوایل این هفته پس از فروپاشی بانک‌های سیلیکون ولی و سیگنچر متزلزل شدند.


این امر مقامات فدرال ایالات متحده را مجبور به اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از گسترش ورشکستگی کرد.

مودیز که دیدگاه خود را نسبت به بخش بانکی ایالات متحده از ثبات به منفی کاهش داده است، در گزارشی اعلام کرد که ساختار بانک‌های اروپایی قرار گرفتن آن‌ها در معرض سقوط در بخش بانکی ایالات متحده را محدود می‌کند، زیرا آن‌ها سهم بیشتری از ذخایر خود را نزد بانک‌های مرکزی سپرده‌گذاری می‌کنند.

این موسسه مستقر در ایالات متحده افزود که اوراق بدهی بخش کوچکتری از ترازنامه بانک‌های اروپایی را در مقایسه با موسسات مالی ایالات متحده تشکیل می‌دهد.

این گزارش به یک تفاوت اساسی بین سیستم‌های اروپایی و آمریکایی اشاره کرد که تأثیرات آن را در دو سوی اقیانوس اطلس محدود می‌کند، و آن این است که دارایی‌های اوراق قرضه بانک‌های اروپایی کمتر است و سپرده‌های آن‌ها پایدارتر است و با سرعت کمتری رشد می‌کند. "

این موسسه اعلام کرد که بانک انگلستان و بانک مرکزی اروپا راه‌های بهتری برای به دست آوردن نقدینگی در صورت بروز ناآرامی‌های مشابه ایجاد کرده‌اند.

آژانس رتبه‌بندی اعتباری استاندارد اند پورز گفت بانک‌های اروپایی که آن‌ها را دنبال می‌کند مدل اقتصادی یا منابع مالی یکسانی با بانک‌های آمریکایی ندارند، و اضافه کرد که بعید است که آن‌ها در معرض مستقیم قرار بگیرند.

پائولو جنتیلونی، کمیسر اقتصادی اتحادیه اروپا، برونو لومر وزیر دارایی فرانسه و اولاف شولز، صدراعظم آلمان، از جمله چهره‌های اروپایی بودند که به بازار‌های این قاره نسبت به آشفتگی مالی اطمینان دادند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر