25 اسفند 1401 - 22:06

افزایش ظرفیت پالایشگاه آبادان به ۶۳۰ هزار بشکه در روز

افزایش ظرفیت پالایشگاه آبادان به ۶۳۰ هزار بشکه در روز
فردا بخش نخست فاز ۲ طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر : ۱۴۸۱۱۵

به گزارش ایبِنا، فردا بخش نخست فاز ۲ طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان به بهره‌برداری می‌رسد که پس از آن ظرفیت پالایشی این پالایشگاه به بیش از ۶۳۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند و آنطور که مدیر عامل شرکت پالایش نفت آبادان گفته میزان تولید بنزین از ۱۰ میلیون لیتر در روز به ۱۴ میلیون لیتر در روز و تولید نفت گاز (گازوئیل) از ۱۶ میلیون لیتر در روز به ۲۰ میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت.

بخش نخست فاز ۲ طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز از آذر ماه سال جاری در خط تولید قرار گرفت و قرار است صبح جمعه با حضور رییس جمهوری به بهره‌برداری برسد، این طرح شامل واحد «تقطیر اتمسفریک» با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز، تقطیر در خلا به ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه در روز، ۲ واحد ترکیب گاز مایع هر یک به ظرفیت ۷۵۰۰ بشکه در روز و همچنین تاسیسات جانبی است.

در این پروژه دو دستگاه مشعل به ارتفاع ۱۲۷ متر به عنوان بزرگ‌ترین مشعل‌های نفتی کشور مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت، بخش دوم آن شامل واحد‌های ارتقای کیفیت سوخت است که پیش‌بینی می‌شود واحد‌های آن به‌تدریج در انتهای سه ماه نخست سال آینده در خط تولید قرار بگیرند.

این ابرپروژه نفتی ویژگی‌های بسیاری دارد و در برخی موارد رکورد‌های جهانی و منطقه‌ای را ثبت کرده است. طراحی، ساخت و نصب بزرگ‌ترین هیدروکراکر (شکست کاتالیستی هیدروژنی) در منطقه خاورمیانه با ظرفیت بیش از ۴۲ هزار بشکه در روز یکی از ویژگی‌های این پروژه عظیم نفتی است. همچنین طراحی، ساخت و حمل و نصب یکپارچه بزرگ‌ترین کوره هیدروژن در منطقه خاورمیانه به وزن ۱۵۰۰ تن، این پروژه را صاحب یک رکورد منطقه‌ای کرده و از این حیث در منطقه بی‌نظیر است.

علاوه بر این موارد، طراحی، ساخت و نصب بلندترین مشعل‌های پالایشگاهی کشور به ارتفاع ۱۲۰ و ۱۲۵ متر، از دیگر ویژگی‌های متمایزکننده این پروژه نفتی است. این پروژه همچنین با بهره‌مندی از بزرگ‌ترین واحد تصفیه هیدروژنی نفتا به ظرفیت ۶۵ هزار بشکه در روز، اهمیتی ویژه در صنعت نفت کشور خواهد داشت.

فرآیند اجرایی این پروژه نیز حائز رکورد‌های بی‌نظیری است. ثبت رکورد ۳۴ میلیون ساعت کار بدون حادثه (ناتوان‌کننده) در ابرپروژه‌های پالایشی در کشور، ثبت رکورد پیشرفت ۳۲ درصدی در بخش اجرایی ابرپروژه‌های پالایشی در سال پایانی پروژه و در دولت سیزدهم و ثبت رکورد اشتغال‌آفرینی مستقیم برای ۷۳۰۰ نفر و مجموعاً به میزان ۶۰ میلیون نفر ساعت در سایت و ۱۵ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم برای سازندگان تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور، مهم‌ترین ویژگی‌های طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان است.

اما در فاز دوم پالایشگاه واحد‌های تولید هیدروژن HPU، هیدروکراکر HCU، گاز مایع LPG، واحد تقطیر نفت خام و واحد تقطیر خلا CDU/VDU و واحد‌های یوتیلیتی و تاسیسات جانبی با سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد دلار احداث شده‌اند. واحد‌های تصفیه تعریف شده در فاز دوم پالایشگاه منجر به ارتقای کیفیت محصولات تولیدی این پالایشگاه به یورو پنج خواهند شد، فاز دوم پالایشگاه آبادان با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز تعریف شده است که با بهره‌برداری نهایی از آن این پالایشگاه جوانتر و توان تولید آن نیز افزایش خواهد یافت.

حکیم قیم - مدیر عامل شرکت پالایش نفت آبادان با اشاره به اجرای سخت این طرح در شرایط سخت تحریمی و تکیه بر توان داخلی به ایسنا گفت: از ابتدای آغاز احداث این فاز امکان اشتغال برای ۷۳۰۰ نفر فراهم شد و با بهره‌برداری از آن شرایط برای اشتغال ۳۰۰ نفر فراهم خواهد شد.

پالایشگاه نفت آبادان یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های ایران است که فرآورده‌هایی همچون گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، سوخت جت، نفت کوره، انواع روغن موتور پایه، انواع قیر، انواع حلال‌های نفتی، گوگرد و نفتای (خوراک آروماتیک پتروشیمی بندرامام) تولید می‌کند. این پالایشگاه به عنوان قدیمی‌ترین مجتمع پالایشگاهی کشور ۲۵ درصد سوخت ایران را تامین می‌کند.

 

منبع: ایسنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها