26 اسفند 1401 - 13:10

افزایش نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی

افزایش نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی
در هشتمین ماه سال، ارزش تراکنش‌های شاپرک با افزایش نسبت به ماه قبل، به ۷,۷۰۸,۳۹۴ میلیارد ریال رسیده است
کد خبر : ۱۴۸۱۱۶

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ جایگاه شاپرک در اقتصاد ملی و از جمله نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی از اهمیت بالایی برخوردار است. به گونه‌ای که در سال‌های اخیر هم زمان با رشد حجم نقدینگی در اقتصاد کشورمان، یکی از شاخص‌های مهم برای سنجش توسعه و سهم تراکنش‌های الکترونیکی از حجم نقدینگی، نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی است.

این شاخص مهم نشان می‌دهد صنعت پرداخت الکترونیک تا چه میزان در اقتصاد ملی نقش داشته و چقدر در تسهیل مبادلات اقتصادی کشور موثر بوده است.

بر این اساس درصدی از نقدینگی که به صورت الکترونیکی پرداخت شده است، محاسبه می‌شود. در این جا با توجه به آخرین گزارش منتشر شده توسط شاپرک، شاخص مذکور با استفاده از اطلاعات تا آبان ماه محاسبه شده است.

به گونه‌ای که با توجه به جدول زیر، در هشتمین ماه سال جاری، ارزش تراکنش‌های شاپرک با افزایش نسبت به ماه قبل، به ۷,۷۰۸,۳۹۴ میلیارد ریال رسیده است که با توجه به حجم نقدینگی ۵۸,۰۶۸,۴۰۰ میلیارد ریالی در پایان دومین ماه پاییز، نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی با افزایش نسبت به نسبت به ماه‌های قبل به ۱۳.۲۷ درصد رسیده است که بیان گر افزایش ۰.۸۵  درصدی  این شاخص نسبت به مهرماه ۱۴۰۱ است.

به عبارت دیگر، در آبان ماه امسال ارزش تراکنش‌های شاپرک افزایش ۹.۳۱ درصدی داشته است که در قیاس با رشد ۲.۲۹ درصدی نقدینگی نسبت به ماه قبل، افزایش شاخص نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرکی به نقدینگی نسبت به مرهماه را در پی داشته است.

نسبت ارزش تراکنش های شاپرک به نقدینگی افزایش یافت

 

هرچند باید یادآور شد که در زمان تولید گزارش حاضر، آمار میزان نقدینگی تا آبان ۱۴۰۱ منتشر شده است، لذا نسبت ارزش تراکنش‌های شاپرک به نقدینگی به تفکیک هر سال در دوره زمانی سال ۱۳۹۲ لغایت آبان ۱۴۰۱ در شکل زیر ترسیم شده است که بیانگر روند رو به رشد و نوسانی این شاخص در مدت مورد بررسی است.

 

افزایش نسبت ارزش تراکنش های شاپرک به نقدینگی

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر