11 فروردين 1402 - 13:49
عضو کمیسیون عمران در مجلس در گفتگو با ایبِنا؛

سیاست‌های درستی در زمینه ارزی اتخاذ شده است

سیاست‌های درستی در زمینه ارزی اتخاذ شده است
نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: ایران می‌تواند با کشور‌های حوزه خلیج با درهم و ریال مراوده داشته باشد.
کد خبر : ۱۴۸۱۴۸

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز و عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره پیمان‌های پولی گفت: سیاست‌های خلق الساعه اقتصادی مخصوصا در حوزه ارز یکی از اشکالات دولت گذشته بود که در بلند مدت نیاز کاذبی را در بازار پولی و مالی به وجود آورد، اما از دولتی که رئیس آن از جنس مردم است و در تمام مسائل کنار آنان قرار دارد و برای شنیدن دغدغه‌ها آماده است، این انتظار می‌رود که تصمیمات درستی در این حوزه بگیرد.


وی در ادامه اضافه کرد: بدون شک تحریم‌ها و ناآرامی‌های سیاسی اخیر در مشکلات ارزی و اقتصادی تاثیرگذار بوده است، زیرا همواره پس از چنین اتفاقاتی با تنش‌های اقتصادی و ارزی روبرو می‌شدیم، این بار هم به مانند قبل اتفاقات اقتصادی در کشور روی داد.


نماینده مردم اهواز در این رابطه یادآور شد: براساس صحبت‌های کارشناسان اقتصادی، تراز تجاری کشور یکی از عملکرد‌ها و دستاورد‌های خوب این دولت به حساب می‌آید. دیپلماسی انرژی و منطقه‌ای که اخیرا به برقراری روابط با کشور‌های مانند عربستان انجامید، نشان داد این دولت در عین اینکه اهل مذاکره با کشور‌های اروپایی و غربی است، کشور‌های منطقه را هم فراموش نکرده، زیرا به درستی آگاهی دارد که مزیت در تعامل و مذاکره با کشور‌های همسایه است.


این عضو کمیسیون عمران در این خصوص تاکید کرد: طبق آمار ۲۳ میلیارد دلار صادرات و ۲۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار واردات در دوماه گذشته نشان از تراز تجاری مثبت دارد، این مسئله یکی از اقدامات مثبت دولت آقای رئیسی نسبت به تراز تجاری منفی در دولت قبل است، ولی با عدم مدیریت صحیح سبد ارزی که امکان استفاده از ارز‌های دوجانبه در آن وجود داشت، توقعات به صورت کامل برآورده نشد.


یوسفی در همین رابطه افزود: کشور ایران می‌توانست به کشور‌های حوزه خلیج با درهم و ریال مراوده داشته باشد، اما به دلیل عدم تامین سبد ارزی این فشار به دلار انتقال داده شد که در نتیجه آن با افزایش قیمت ارزی روبرو شدیم. توطئه‌های دشمن، ارز فردایی و موضوعاتی مانند جنگ ترکیبی بعد از ناآرامی‌های اخیر، این مسئله را تشدید کرد.


وی در ادامه بیان کرد: سیاست‌های درستی در زمینه ارزی به طور کلی اتخاذ شده است، اما در حوزه توزیع ارز در شبکه غیررسمی، همچنان نیاز است تا دولت و دستگاه‌های امنیتی ورود پیدا کنند تا با به وجود آمدن یک ثبات اقتصادی مردم به آرامش لازم دست پیدا کنند. در این مسیر همه از نماینده مجلس تا مسئولان نقد و ارائه پیشنهادات خود را درست و کارشناسی مطرح کنند، اما در کنار این مسئله نباید بازار و مردم را ناامید سازند و از طرف دولت هم سیاستی روشن در اقتصاد مورد توجه قرار گیرد تا مردم به بازار‌های واسطه‌ای ورود پیدا نکنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر