03 فروردين 1402 - 10:43

اتریوم بستری برای قراردادهای هوشمند/ آینده اینترنت چگونه خواهد بود؟

اتریوم بستری برای قراردادهای هوشمند  آینده اینترنت چگونه خواهد بود؟
با اتریوم، می‌توان پلتفرمی ایجاد کرد که مالک آن کاربرانش باشند و خودشان آن را کنترل کنند؛ این همان وب‌ ۳.۰ یا آینده اینترنت است.
کد خبر : ۱۴۸۱۹۳

به گزارش خبرنگار ایبِنا، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، برنامه نویسی روسی-آمریکایی است که به عنوان یکی از هم بنیان‌گذاران اتریوم شناخته می‌شود. بوترین به عنوان یکی از هم‌بنیان‌گذاران Bitcoin Magazine در سال ۲۰۱۱ فعالیت خود را در دنیای ارز‌های دیجیتال آغاز کرد و در اواخر سال ۲۰۱۳ با هدف ساخت اپلیکیشن‌های غیر‌متمرکز اوراق سفید (Withe paper) را منتشر کرد.

 

اتریوم (Ethereum) با واحد اختصاری «ETH» یک ارز دیجیتال و شبکه‌ای غیرمتمرکز است. این شبکه سه هدف اصلی و کاربردی دارد. پول دیجیتال غیرمتمرکز، تسهیل پرداخت‌های جهانی و ساخت و اجرای برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز.

 

اتریوم از یک سیستم غیرمتمرکز یا همتا به همتا (P۲P) استفاده می‌کند. بلاکچین یا زنجیره بلوک نیز همان سیستم غیرمتمرکزی است که ارز‌های دیجیتال مبتنی بر آن کار می‌کنند. این سیستم یک مکانیزم برای ایجاد اعتماد در غیاب نهاد ثالث است. در این سیستم امنیت سیستم با رمزنگاری تامین می‌شود و همه کاربران به اطلاعات دسترسی دارند. تمام اطلاعات در یک دفتر کل توزیع شده قرار دارد که دسترسی به این دفتر کل برای همه افرادی که در شبکه حضور دارند، امکان‌پذیر است. با استفاده از این روش مشکل اعتماد بین کاربران حل شده و از طریق رمزنگاری اطلاعات، ذخیره امن و دقیق آن‌ها انجام می‌شود. رمزنگاری موجب تغییرناپذیری و عدم امکان نفوذ در سیستم می‌شود. یکی از مزایای سیستم غیرمتمرکز کاهش هزینه و در دسترس بودن اطلاعات در هر زمان و از طرق مختلف است.

 

 

ویژگی‌های اتریوم

 

رمزارز اتریوم برای ذخیره همانند سایر ارز‌های دیجیتال نیاز به استفاده از کیف‌پول دارد. پلتفرم اتریوم امنیت بسیار بالایی داشته و غیرقابل نفوذ است. این شبکه توقف نا‌پذیر بوده و هیچ فردی، حتی سازنده آن قادر به متوقف ساختن فعالیتش نیست.

 

اتریوم بستری غیرمتمرکز برای اجرای قرارداد‌های هوشمند است. هیچ‌گونه احتمال ازکارافتادگی، سانسور، تقلب یا دخالت واسطه‌ها برای برنامه‌هایی که روی این شبکه اجرا می‌شوند، وجود ندارد.

 

ازنظر تئوری، با اتریوم، می‌توان پلتفرمی ایجاد کرد که مالک حقیقی آن همان کاربرانش باشند و خودشان آن را کنترل کنند. این همان وب ۳.۰ است که آینده اینترنت خواهد بود.

 

انقلاب دنیای دیجیتال با بلاکچین اتریوم

 

با شبکه بلاکچین می‌توانیم انتخابات آزاد و شفافی برگزار کنیم که امکان تقلب در آن وجود نداشته باشد. با این سیستم هر خدمتی را می‌توان غیرمتمرکز کرد. چینن سیستمی می‌تواند تعریف جدیدی از مالکیت را نیز به وجود بیاورد به این گونه که برای هر فردی یک توکن طراحی کرد که نشان‌دهنده مالکیت مادی است.

 

در واقع اتریوم با این هدف بنیان نهاده شد تا برای انجام امور روزمره زندگی‌مان به هیچ بانک یا شرکت یا هر نهاد دیگری جز خودمان نیاز نداشته باشیم.

 

ویتالیک بوترین که از حامیان بیت‌کوین بود با الهام از آن، ایده غیرمتمرکز کردن همه چیز را داد. با خلق چنین کاربردی دنیای ارز‌های دیجیتال متحول شد. بوترین با خلق اتریوم، یک قدم پا را فراتر گذاشته و امکان اجرای غیرمتمرکز کد‌های کامپیوتری (قرارداد هوشمند) را نیز فراهم کرده است تا بتوانیم علاوه بر پول، بقیه چیز‌ها را هم غیرمتمرکز کنیم.

نویسنده: علی بردبار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر