02 فروردين 1402 - 10:59
معاون بین‌الملل بانک مرکزی در گفتگو با ایبِنا:

پشت سر گذاشتن تحریم با همکاری ایران و روسیه/ حذف دلار با همه طرف‌های تجاری را دنبال می‌کنیم

یک مقام مسئول گفت: با اتصال سیستم‌های پیام‌رسان بانک‌های تجاری از سوئیفت بی‌نیاز می‌شویم و یکی از موانع تحریم را پشت سر می‌گذاریم.
کد خبر : ۱۴۸۲۰۷

 محسن کریمی؛ معاون بین‌الملل بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، گفت: نظام سلطه با در اختیار داشتن زیرساخت‌های بانکداری بین الملل در سطح جهان اقدام به تحریم کشور‌ها می‌کند یکی از این زیرساخت‌ها که در نظام سلطه غرب و اروپاست سیستم پیام رسان جهانی بانکی است که سوئیفت نام دارد.

 

وی افزود: زمانی که آمریکا و سلطه غرب بخواهد برای کشوری محدودیت و هزینه ایجاد کند دسترسی بانک‌های آن کشور را به این شبکه پیام رسان بانکی محدود می‌کند، بنابراین بانک‌های کشور‌های تحت تحریم به انزوا کشیده می‌شوند و تعاملات خارجی آن‌ها کم می‌شود یا از شبکه بانک خارج خواهند شد.

 

 کریمی با بیان اینکه ما با کشور روسیه تصمیم گرفتیم که اقدامی راهبردی و تحریم ناپذیر انجام دهیم، گفت: این اقدامات متصل کردن پیام رسان پولی دو کشور است این سیستم استاندارد است یعنی مبتنی بر استاندارد پیام تولید می‌شود، بنابراین با اتصال سیستم‌های پیام‌رسان بانک‌های تجاری دو کشور از سوئیفت بی‌نیاز می‌شویم و یکی از موانع تحریم را پشت سر می‌گذاریم.

 

 وی افزود: وقتی تحریم علیه بانک‌ها اتفاق می‌افتد، تجار و آحاد اقتصاد به ناچار خارج از شبکه بانکی روابط اقتصادی خود را رقم می‌زنند و از خدمات شبکه بانکی که باعث کاهش ریسک و هزینه می‌شود بی‌بهره می‌مانند، بنابراین اگر بانک‌ها بتوانند مستقیم با هم کار کنند بیشترین نفع را تجار و آحاد اقتصادی می‌برند که بعد از این نیز می‌توانند خدمات خود را از شبکه بانکی در روابط تجاری دریافت کنند و هزینه خود را کاهش دهند.

 

 

راهبرد دلار زدایی با چه کشور‌هایی در دستور کار است؟

 

کریمی گفت: یکی از زیرساخت‌هایی که نظام سلطه برای استیلا دارد و با استفاده از این زیرساخت به کمک تحریم سایرین از آن بهره‌مند می‌شود نظام دلار است. دلار یک زیرساخت نظام بانکداری بین الملل است همانطور که سوئیفت زیرساخت نظام بین‌الملل است دلار و یورو و ارز‌های کشور‌های متخاصم زیرساخت‌های بانکداری بین الملل است که با تحریم کردن و محدود کردن کشور‌ها در استفاده از آن در حال نفع بردن و زیان رساندن به کشور‌های مخالف هستند.

 

وی افزود: در این شرایط برنامه حذف دلار را در دستور کار قرار می‌دهیم یعنی تصمیم بر این است که با هیچ یک از کشور‌های دنیا با این ارز‌ها مبادله نکنیم.

 


معاون بین الملل بانک مرکزی تاکید کرد: اگر ما با ارز کشور‌های متخاصم کار کنیم آن کشور‌ها می‌توانند به ما آسیب بزنند و ما را تحریم کند بنابراین در دستور کار خود کنار گذاشتن دلار و یورو را قرار دادیم.

 

کریمی بیان کرد: با کشور‌های همسو و کشور‌هایی که طرف تجاری ما هستند پیشرفت خوبی را در حذف دلار داشتیم، اما باید امکاناتی را که در ارز‌های جهان رواست فراهم کنیم، که این امر سخت است و با توافقات عادی قابل حل نیست بلکه باید زیرساخت طراحی شود و این زیرساخت به کار گرفته شود، اما در کل اراده ما بر این است که حذف دلار را با تمامی کشور‌ها دنبال کنیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها