29 اسفند 1401 - 18:22

رأی شورای رقابت به لغو عضویت شرکت‌های کروز در هیات مدیره ایران خودرو

شورای رقابت عضویت شرکت‌های وابسته به کروز در هیات مدیره ایران خودرو را به علت ایجاد انحصار قطعه‌ساز و افزایش قیمت خودرو ابطال کرد.
کد خبر : ۱۴۸۲۸۶

به گزارش ایبِنا، شورای رقابت در جلسه ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۱ با بررسی نامه شکایت ایران‌خودرو درباره عضویت شرکت‌های وابسته به شرکت قطعه‌ساز کروز در هیات مدیره ایران‌خودرو، رأی خود را صادر کرد.

شرکت ایران‌خودرو دو شکایت در ۲۵ بهمن و ۱۳ اسفند درباره عضویت شرکت‌های وابسته به کروز در هیات مدیره خود به شورای رقابت ارائه کرده بود.

همچنین نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ در این زمینه به شورای رقابت نامه داده بود.

بر اساس بررسی شورای رقابت، دو شرکت تدبیر سرمایه آراد و پویا نمایان رستا که در هیات مدیره ایران خودرو صاحب کرسی شده‌اند، وابسته به شرکت کروز هستند.

از نظر شورای رقابت، سهامداری ایران خودرو توسط وابستگان شرکت کروز موجب ایجاد اخلاف در رقابت شده، زیرا به معنای دسترسی شرکت کروز به تمام اطلاعات شرکت بالادستی (ایران خودرو) است و در واقع رانت اطلاعات برای قطعه‌سازی کروز ایجاد می‌کند.

این در حالی است که برخی قطعاتی که کروز تأمین‌کننده آن‌ها است، توسط سایر قطعه سازان نیز تولید می‌شود، اما از این رانت اطلاعاتی کروز بی‌بهره هستند که می‌تواند قدرت چانه‌زنی کروز را بالا ببرد و زمینه افزایش قیمت محصولات آن و نهایتاً افزایش قیمت تمام‌شده خودرو را فراهم نماید و درنهایت منجر به اضرار به مردم شود که یکی از مصادیق اخلاف در رقابت موضوع بند ۲۰ ماده ۱ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است.

از این شورای رقابت با اکثریت آراء، تملک سهام شرکت ایران خودرو توسط شرکت‌های وابسته به مالکین کروز را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم که منجر به عضویت در هیات مدیره ایران خودرو شده مصداق رویه ضد رقابت موضوع ماده ۴۷ قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ تشخیص داده و طبق قانون، دستور به واگذاری سهام ایران خودرو توسط کروز را صادر کرد تا حدی که دیگر در هیات مدیره، عضویت نداشته باشد.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر