02 فروردين 1402 - 10:50
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

رشد تولید وابسته به کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد

تحلیلگر اقتصادی گفت: تولید زمانی محقق می‌شود که هر پروژه اقتصادی که کلید می‌خورد توجیه اقتصادی بسیار بالایی برای کشور داشته باشد.
کد خبر : ۱۴۸۳۱۰

به گزارش ایبِنا، عطا بهرامی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایبِنا درخصوص شعار سال ۱۴۰۲ و تاکید مکرر رهبر معظم انقلاب بر مساله مهار تورم و رشد تولید به شاخصه‌های اصلی تحقق دو مطالبه مهم مردم دربخش اقتصاد از مسوولین کشور پرداخت و در این باره گفت: جهش تولید موضوع مهمی است که اتفاقا در دولت اتفاق نمی‌افتد یعنی اینگونه نیست که دولت گمان کند با تصدی گری و ورود خود به همه حوزه‌ها و بنگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی می‌تواند زمینه ساز جهش تولید باشد بلکه تولید زمانی رشد می‌کند و افزایش می‌یابد که دولت ناظر باشد و سیاست‌های درستی برای رشد تولید اتخاذ کند و موانع پیش پای تولید را بردارد.


وی در این باره خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت گمان می‌کند با تصدی‌گری و حضور همه جانبه خود در بخش‌های مختلف تولیدی منجر به کاهش قیمت‌ها می‌شود در حالی که اینگونه نیست؛ مثلا در سال‌های گذشته شرکت‌های خصوصی مسئول فروش خودرو بودند، اما از زمانی که وزارت صمت عهده‌دار این مساله شده شاهد افزایش نرخ خودرو و کاهش تولید هستیم.


وی در این باره تصریح کرد: جهش تولید با اقتصاد مدیریتی محقق نمی‌شود دولت در تمامی بخش‌ها اعم از صنعتی تا غذایی باید به این باور برسد که تصدی‌گری نسخه پوسیده و از بین رفته‌ای است که ما را به مسیر و مقصد مورد نظر رهبر معظم انقلاب در مهار تورم و رشد تولید نمی‌برد.

 

بهرامی معتقد است: به عنوان مثال اعطای امتیازاتی برای واردات نهاده به برخی که در نهایت منجر به توزیع رانت می‌شود به افزایش تولید مرغ و دامداری و دامپروری و تامین نهاده مورد نظر این بخش کمکی نکرده، فقط منجر به توزیع رانت برای عده‌ای معدود شده در حالی که تولید بیشتر وابسته به برداشته شدن رانت و آزادی واردات نهاده برای سرمایه‌گذارانی است که در این بخش مایل به فعالیت هستند.


وی خاطرنشان کرد: تولید زمانی محقق می‌شود که هر پروژه اقتصادی که کلید می‌خورد توجیه اقتصادی بسیار بالایی برای کشور داشته باشد. پروژه‌های انتقال آب که داستان وحشتناکی در اقتصاد ایران شده و اصلا توجیه اقتصادی ندارد موضوع مهمی است که به شدت با رشد تولید در تقابل است به این خاطر هر طرحی که قرار است کلید زده شود باید ناظر به توجیه اقتصادی باشد از قبل تمام ابعاد آن شناسایی شده باشد تا در صورتی که توجیه اقتصادی نداشته باشد اصلا کلید نخورد و هزینه‌ای به کشور تحمیل نکند.


کارشناس و تحلیلگر اقتصادی افزود: به عنوان مثال به تازگی اتحادیه اروپا مس و نیکل را جزء اقلام استراتژیک خود قرار داده است و بر اهمیت این موضوع تاکید دارد در حالی که با قلع و قمع کردن شرکت‌های خصوصی و ورود دولت و تصدی‌گری در این حوزه تولید مس در ایران به شدت کاهش یافته به طوری که تولید به هزار تن هم نمی‌رسد در حالی که قرار بود یک میلیون تن مس تولید شود.


بهرامی معتقد است: برای تحقق مهار تورم بانک‌های ورشکسته باید جمع شوند و بانک مرکزی با قاطعیت باید مانع خلق پول در بانک‌های خصوصی شود. وجود بانک‌های ورشکسته‌ای که با خلق پول شدید و تحمیل تورم ادامه حیات می‌دهد در تضاد با رشد تولید و مهار تورم است.


این کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در خصوص راهکار‌های تحقق شعار سال ۱۴۰۲ خاطر نشان کرد: برای تحقق شعار سال در مهار تورم و رشد تولید دولت باید به سیاست‌هایی که به رشد تولید آسیب می‌زند و تورم را مهار نمی‌کند به سرعت پایان دهد و برای تحقق شعار سال و مطالبه رهبر معظم انقلاب به سمت مسیر درست تغییر جهت دهد.


وی در ادامه توضیح داد: ایران پهناور، ظرفیت اقتصادی و پتانسیل‌های عملی بسیار بالایی برای مهار تورم دارد، مهاری که قطعا با اعمال سیاست‌های درست محقق می‌شود نه اینکه به بیلبورد زدن و تکرار شعار سال بسنده شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر