06 فروردين 1402 - 16:33

سود ۷ میلیارد پوندی بانک‌های بریتانیا از جیب سپرده‌گذاران و کارگران

سود ۷ میلیارد پوندی بانک‌های بریتانیا از جیب سپرده‌گذاران و کارگران
بزرگ‌ترین بانک‌های بریتانیا با تحمیل نرخ‌های بهره بالاتر به سپرده گذاران، ۷ میلیارد پوند سود از افزایش هزینه‌های استقراض به دست آورده‌اند.
کد خبر : ۱۴۸۴۱۲

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از گاردین، بزرگ‌ترین بانک‌های بریتانیا تحت فشار قرار دارند تا نرخ‌های بهره بالاتر را به پس انداز کنندگان تحمیل کنند. تحلیل‌های یونیت نشان دادند که بانک‌ها ۷ میلیارد پوند سود از افزایش هزینه‌های استقراض به دست آورده‌اند.

بزرگ‌ترین بانک‌های بریتانیا تحت فشار هستند تا نرخ‌های سود بالاتری را به پس‌اندازکنندگان تحمیل کنند، ارقام نشان می‌دهد با امتناع از انجام این کار، ۷ میلیارد پوند اضافی به دست آورده و از کاهش مالیات اعلام‌شده توسط جرمی هانت بهره می‌برند. با پیش بینی بانک مرکزی انگلستان در اعلام افزایش بیشتر نرخ بهره، اتحادیه صنفی یونیت گفت بانک‌ها قبلاً میلیارد‌ها پوند سود اضافی از افزایش چشمگیر هزینه‌های استقراض به دست آورده‌اند.

بانک‌ها با استفاده از نرخ پایه بانک مرکزی به عنوان مرجع، با دریافت سود بالاتر از وام‌ها نسبت به سپرده ها، درآمد کسب می‌کنند. با این حال، این صنعت به دلیل تحمیل افزایش قیمت به وام گیرندگان در بحران هزینه فعلی زندگی با نرخی بالاتر از پس انداز کنندگان، از سوی طیف سیاسی مورد انتقاد قرار گرفته است. با افزایش فشار بر صنعت بانکداری، کمیته قدری از نمایندگان مجلس خزانه داری گفت که در حال نامه نگاری به ناظر شهری یعنی سازمان رفتار مالی، است تا پیشنهاد کند این موضوع را بررسی کند. هریت بالدوین، رئیس محافظه‌کار این کمیته، گفت: در حالی که مشتریان باید به خرید با بهترین نرخ‌ها ادامه دهند، اطلاعاتی که ما از بزرگ‌ترین بانک‌های بریتانیا دریافت کرده‌ایم نشان می‌دهد که کار‌های بیشتری می‌توان انجام داد.

Barclays، HSBC، Lloyds Banking Group و NatWest در ماه گذشته مجبور شدند از نرخ‌های کمتر از ۱.۳ درصد در حساب‌های پس انداز سریع الوصول دفاع کنند، علی رغم اینکه نرخ پایه بانک مرکزی انگلستان تا ۴ درصد افزایش یافت. بر اساس تجزیه و تحلیل سود بانکی در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ توسط  اتحادیه یونیت، این وام دهندگان در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۹، قبل از شیوع بیماری کووید، زمانی که نرخ پایه بانک نزدیک به صفر باقی مانده بود، ۷ میلیارد پوند سود خالص سود خالص ثبت کردند.

این در حالی است که انتظار می‌رود بزرگ‌ترین وام دهندگان بریتانیا از تغییر مالیاتی که در بودجه هفته گذشته گنجانده شده، بهره‌مند شوند. از ماه آوریل، این دولت افزایش سود بانکی را از ۸ درصد به ۳ درصد کاهش داد تا به کاهش افزایش نرخ مالیات شرکت‌ها از ۱۹ درصد به ۲۵ درصد کمک کند. کمپین‌ها از صدراعظم خواسته بودند که هزینه اضافی را در همان سطح حفظ کند، در حالی که افزایش نرخ‌های بهره به آن‌ها کمک می‌کند تا سود‌های بادآورده کسب کنند، اقدامی که می‌توانست بیش از یک میلیارد پوند برای این خزانه به همراه داشته باشد.

شارون گراهام، دبیر کل یونیت، گفت: بانک‌ها افزایش نرخ‌ها را به‌عنوان مجوز جیب خانوار‌ها در سراسر بریتانیا در بحبوحه تشدید بحران هزینه زندگی برای میلیون‌ها خانواده در نظر می‌گیرند.

 

وی افزود: سودجویی افسارگسیخته، میلیارد‌ها پوند را از کارگران و جوامع می‌گیرد و آن را به دست بریتانیا می‌سپارد. سال گذشته، سود چهار بانک بزرگ تا ۳۳ میلیارد پوند افزایش یافت. سیاستمداران باید بیدار شوند.

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر