09 فروردين 1402 - 10:28
پس از توقف صادرات از طریق ترکیه

فشار بر تاسیسات ذخیره نفت عراق در اقلیم کردستان

فشار بر تاسیسات ذخیره نفت عراق در اقلیم کردستان
شرکت‌های نفتی در اقلیم کردستان عراق پس از توقف صادرات به بندر جیهان ترکیه به دلیل ظرفیت محدود ذخیره سازی با چالش‌هایی مواجه شدند.
کد خبر : ۱۴۸۴۹۰

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، ترکیه پس از پیروزی عراق در پرونده داوری، پمپاژ نفت عراق را از طریق خط لوله کرکوک-جیهان متوقف کرد و بغداد گفت که ترکیه با اجازه دادن به دولت اقلیم کردستان برای صادرات نفت بدون موافقت دولت مرکزی، توافق مشترک را نقض کرده است.

عراق روز شنبه مجبور شد صادرات حدود ۴۵۰ هزار بشکه در روز نفت خام از اقلیم کردستان عراق را از طریق خط لوله صادراتی از میادین نفتی کرکوک در شمال این کشور به بندر جیهان ترکیه متوقف کند.

شرکت‌های نفتی فعال در منطقه در هاله‌ای از ابهام مانده اند تا نتیجه مذاکرات جاری بین آنکارا، بغداد و دولت اقلیم کردستان برای یافتن راهی برای از سرگیری صادرات پیدا شود.

شرکت گلف کی استون پترولیوم که میدان شیخان را با ظرفیت تولید ۵۵ هزار بشکه در روز در اقلیم کردستان عراق اداره می‌کند، اعلام کرد که تاسیسات این شرکت دارای ظرفیت ذخیره‌سازی محدود است که اجازه می‌دهد تولید در روز‌های آینده چنانچه متوقف نشود، با نرخ کاهشی ادامه یابد.

همچنین شرکت‌های DNO و Genel Energy اعلام کردند که نفت را در انبار‌های محدودی ذخیره می‌کنند که می‌توانند حجم تولید را فقط برای چند روز نگه دارند.

این دو شرکت در میادین توکی و بیشکبیر که سال گذشته ۱۰۷ هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کردند، سهام دارند و جنل نیز در میدان‌های طاق طاق و سرتا که به ترتیب ۴۵۰۰ بشکه در روز و ۴۷۱۰ بشکه در روز تولید می‌کردند، سهام دارند. سال گذشته


شرکت فورزا پترولیوم (Oryx Petroleum سابق) مستقر در کانادا روز دوشنبه گفت: این شرکت تولید از امتیاز هاولر را که ظرفیت ۱۴۵۰۰ بشکه در روز در منطقه کردستان دارد، متوقف خواهد کرد، زیرا ظرفیت ذخیره سازی نزدیک به پر شدن است.

همچنین شرکت HKN Energy مستقر در دالاس، که مجتمع سرسینک را اداره می‌کند، گفت که در صورت عدم یافتن راه‌حل، فعالیت‌های خود را ظرف یک هفته تعطیل می‌کند، زیرا انبار‌های آن تقریباً پر شده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر