14 فروردين 1402 - 15:44
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد؛

افزایش بازدهی شرکت‌های صادراتی با دستورالعمل جدید بانک مرکزی

افزایش بازدهی شرکت‌های صادراتی با دستورالعمل جدید بانک مرکزی
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: دستورالعمل نرخ‌گذاری قیمت پایه محصولات پتروشیمی بازدهی شرکت‌های صادراتی را بیشتر می‌کند.
کد خبر : ۱۴۸۶۰۳

سروش گرامی، تحلیل‌گر بازار‌های مالی، در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، با اشاره به تغییرات قیمت پایه محصولات پتروشیمی گفت: رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای نرخ تسعیر ارز برای خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ را معادل هر دلار ۲۸۵۰۰ تومان اعلام کرد. بر این اساس نرخ تسعیر پایه معاملات محصولات پتروشیمی‌ها در بورس کالا و انرژی نیز معادل ۲۸۵۰۰ تومان تعیین شده است. در این زمینه باید اشاره کرد که کلیه ارز صادرکنندگان پتروشیمی‌ها، فرآورده‌های نفتی، روغنی و قیر در مرکز مبادله ارز و طلای ایران و بر اساس نرخ کشف شده مبتنی بر عرضه و تقاضا خواهد بود.


این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بدین ترتیب نرخ تسعیر محصولات پتروشیمی و فلزی برای عرضه در بورس کالا برای قیمت پایه با ارز ۲۸۵۰۰ تومان محاسبه می‌شود. اما در ادامه با رقابت بین عرضه و تقاضا نرخ نهایی تسعیر ارز مشخص خواهد شد و آن چیزی که برای معامله‌گران و شرکت‌های صادراتی مهم است، قیمت پایانی محصولات است نه قیمت پایه.


این تحلیل‌گر بازار‌های مالی ابراز داشت: حال سوال این جاست که نرخ تسعیر ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها و فلزی‌ها با چه نرخی محاسبه می‌شود؟ ظاهرا ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی و فلزی‌ها و فرآورده‌های نفتی و ... بر اساس نرخ مرکز مبادله ارز و طلای ایران قیمت گذاری می‌شود، که در حال حاضر این نرخ ۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان است.


گرامی در پایان تاکید کرد: این موضوع در نهایت به سود شرکت‌های پتروشیمی و فلزی خواهد بود که صادرات زیادی دارند، زیرا این شرکت‌ها نرخ خوراک خود را تثبیت کرده‌اند، اما نرخ صادراتی محصولات خود را به قیمت صادرتی به فروش می‌رسانند، یعنی با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان نرخ خوراک می‌گیرند و با نرخ ۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان محصولات خود را به فروش می‌رسانند؛ بنابراین انتظار افزایش بازدهی شرکت‌های صادراتی را داریم.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر