16 فروردين 1402 - 11:20
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

مدیریت منابع ارزی و مهار جولان دلالان با تصمیم جدید بانک مرکزی

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی معتقد است تغییر شرایط دریافت ارز با کارت ملی، ضمن حذف دلالان به مدیریت بهتر منابع ارزی کمک خواهد کرد.
کد خبر : ۱۴۸۶۵۶

سیدکمال سیدعلی؛ معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا، با تاکید براینکه تصمیم جدید بانک مرکزی مبنی بر الزام افتتاح حساب ارزی برای خرید ارز با کارت ملی و تغییرات دیگر آن بساط دلالان و واسطه‌ها را جمع می‌کند، اظهار کرد: این اقدام درست و مثبت است، اما باید مراقب تغییرات مستمر مقررات هم بود که بعد مثبت سیاست اصلی را تحت‌الشعاع قرار ندهد.

 

وی ادامه داد: پیشتر صف‌های طولانی جلوی صرافی‌ها ایجاد می‌شد و مردم از شهر‌ها مختلف می‌آمدند تا با اجاره کارت ملی خود به دلال ارز بگیرند. این افراد نیاز‌های واقعی نداشتند و درواقع مصرف کننده ارز نبودند بلکه فقط کارت ملی خود را اجاره می‌دادند.

 

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی  تصریح کرد: در این شرایط کشور هم نمی‌توانست به اندازه تمام نیاز‌های غیرواقعی پاسخگو باشد، چون مصرف‌کننده واقعی ارز نبودند. حالا این روش و سیاست جدید هم باید آزمایش شود که تاحدودی کار را برای دلالان سخت کرده است.

 

سیدعلی با بیان اینکه تصمیم جدید بانک مرکزی داستان کارت ملی اجاره‌ای را از بین می‌رود و قدم مثبتی است، افزود: این اقدام، عملکرد واسطه‌ها و دلالان را مدیریت می‌کند و این بخش از تقاضا‌های غیرواقعی را نیز تقلیل می‌دهد که باید منتظر نتیجه آن بمانیم. 

 

وی گفت: در گذشته تجربه خوبی از حساب‌های ارزی وجود نداشت و باید تصمیماتی اتخاذ کرد تا مردم ضرر نکنند. البته نکته مثبت اینجاست که نسبت به تجربه گذشته به لحاظ اینکه فراخوان سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود و میزان تخصیص ارز هم به ۲ هزار یورو تقلیل پیدا کرده؛ اقدام مثبتی است و شرایط را بهتر از گذشته کرده است.

 

سیدعلی اظهار کرد: باید سهمیه سرفصل‌های مشخص را مثل ارز مسافرتی را کمی بالاتر برد و تخصیص ارز با کارت ملی را به طور کلی حذف کرد. این تصمیم جدید بانک مرکزی تقاضا‌های غیرواقعی و دلالان و واسطه‌ها را تقلیل خواهد داد و مثبت است، اما باید به مصرف کننده واقعی براساس نیاز‌های او ارز تخصیص داده شود. مثلا ارز مسافرتی بیشتر شود که تحقق هدف اصلی را شاهد باشیم و مصرف واقعی هم به درستی روی روال انجام شود.

 

وی تاکید کرد: بهتر است که مبلغ ارز مسافری را بیشتر کنند و بعد از گیت فرودگاه هم تخصیص دهند تا شاهد مشکلات گذشته هم نباشیم؛ ضمن اینکه در این شرایط بازار آزاد هم راه خودش را خواهد رفت، اما باید مدیریت شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر