22 فروردين 1402 - 09:36
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد؛

تسریع در بازگشت ارز صادراتی با اصلاح نرخ تسعیر ارز پتروشیمی‌ها

تسریع در بازگشت ارز صادراتی با اصلاح نرخ تسعیر ارز پتروشیمی‌ها
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: دستور العمل بانک مرکزی به بهبود فروش شرکت‌های بورسی و شفافیت در اقتصاد می‌انجامد.
کد خبر : ۱۴۸۶۹۴

مجتبی دیبا، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: با دستورالعمل بانک مرکزی کلیه ارز صادرکنندگان پتروشیمی‌ها، فرآورده‌های نفتی، روغنی و قیر در مرکز مبادله ارز و طلای ایران و بر اساس نرخ کشف شده مبتنی بر عرضه و تقاضا خواهد بود.


دیبا گفت: در این دستور العمل یک مسئله مهم این است که قیمت پایه محصولات پتروشیمی با نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی است که پس از اعلام قیمت پایه بر اساس عرضه و تقاضا رقابت صورت می‌گیرد و در آخر قیمت پایانی مشخص می‌شود و قیمت پایانی معیار و مبنای معامله برای خریدار و شرکت تولید کننده است.


این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در ابتدا بازار سرمایه نتوانست این خبر را هضم کند و شاخص کل بازار سرمایه روند نزولی را طی کرد، اما در ادامه بازار توانست خبر را هضم کند و شاخص کل بورس به روند صعودی خود ادامه داد.


این تحلیل گر بازار‌های مالی ابراز داشت: این دستور العمل تاثیر زیادی بر سیاست‌های پولی و مالی کشور دارد، زیرا دست سیاست‌های دولت برای مدیریت تورم را باز‌تر خواهد کرد. وی افزود: همچنین این دستور العمل به بهبود شفافیت در اقتصاد کمک خواهد کرد. دیبا گفت: از دیگر مزایای این دستور العمل بهبود فروش شرکت‌های بورسی خواهد بود.


این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: به دلیل این که این دستور العمل بازدهی شرکت‌های بورسی را بهبود خواهد بخشید، با افزایش بازدهی شرکت ها، خود به خود مالیات نیز افزایش خواهد یافت، این موضوع ممکن است تا حدودی شرکت‌ها را در افزایش فروش مقداری در مضیقه قرار دهد.


این تحلیل گر بازار‌های مالی تصریح کرد: این دستور العمل موجب شده است به قیمت گذاری دستوری در صنایع صادرات محور پایان دهد و قیمت محصولاتی مانند پتروشیمی‌ها و فلزات اساسی با قیمت واقعی معامله شوند.


مجتبی دیبا در پایان تاکید کرد: یکی از مزیت‌های این دستورالعمل این است که ارز‌های صادراتی را به کشور باز می‌گرداند و بازگشت ارز صادراتی را تسریع خواهد کرد.

 

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر