23 فروردين 1402 - 13:39
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

اصلاح نرخ تسعیر ارز پتروشیمی‌ها هزینه شرکت‌ها را محدود می‌کند

اصلاح نرخ تسعیر ارز پتروشیمی‌ها هزینه شرکت‌ها را محدود می‌کند
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: دستور العمل اصلاح نرخ تسعیر ارز شرکت‌های پتروشیمی، مانع از افزایش هزینه این شرکت‌ها خواهد شد.
کد خبر : ۱۴۸۷۲۲

رسول رحیم نیا، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: با دستورالعمل بانک مرکزی کلیه ارز صادرکنندگان پتروشیمی‌ها، فرآورده‌های نفتی، روغنی و قیر در مرکز مبادله ارز و طلای ایران و بر اساس نرخ کشف شده مبتنی بر عرضه و تقاضا خواهد بود.


این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: اصلاح نرخ تسعیر ارز پتروشیمی‌ها تاثیر به سزایی در سود آوری شرکت‌های پتروشیمی و فلزاتی خواهد داشت.


این تحلیل گر بازار‌های مالی تصریح کرد: عمده هزینه‌های تولیدی شرکت‌های پتروشیمی خوراک و سوخت است و با قرار دادن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به نرخ ۲۸۵۰۰ تومان موجب خواهد شد تا هزینه شرکت‌های پتروشیمی نیز محدود شود.


این فعال بازار سرمایه ابراز داشت: اصلاح نرخ تسعیر ارز پتروشیمی‌ها موجب خواهد شد تا دست دولت برای کنترل تورم اندکی بازتر شود، اما باید توجه داشت که در سیستم چرخه تولید، نظارت حرف اول را می‌زند و اگر نظارت وجود نداشته باشد، تورم نیز کاهش نخواهد یافت.


رسول رحیم نیا در پایان تاکید کرد: اگر نظارت شفاف در کل چرخه تولید وجود نداشته باشد، در عمل یک رانت در بین شرکت‌های تولیدی توزیع خواهد شد، به طوری که مواد اولیه را با قیمت ارزان‌تر از بورس کالا خریداری می‌کنند و در طرف مقابل محصولات خود را با قیمت بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر