16 فروردين 1402 - 16:17

مدیرعامل جی پی مورگان: بحران بانکی آمریکا تمام نشده است/ سال‌ها درگیر خواهیم بود

مدیرعامل جی پی مورگان: بحران بانکی آمریکا تمام نشده است  سال‌ها درگیر خواهیم بود
آشفتگی در صنعت مالی به دنبال سقوط و روشکستگی بانک سیلیکون، ولی هنوز تمام نشده و اثرات آن تا سال‌ها احساس خواهد شد.
کد خبر : ۱۴۸۷۲۳

به گزارش ایبِنا، به نقل از راشاتودی، جیمی دیمون، مدیرعامل بانک «جی‌پی مورگان چیس» معتقد است، آشفتگی در صنعت مالی به دنبال سقوط و روشکستگی بانک سیلیکون، ولی (SVB) هنوز تمام نشده و اثرات آن تا سال‌ها احساس خواهد شد.

 

این بانکدار آمریکایی در نامه سالانه خود به سهام‌داران این بانک نوشت، این چرخش وقایع «انتظارات بازار را به طرز قابل توجهی تغییر داده، قیمت اوراق قرضه به طرز چشمگیری بهبود یافته، بازار سهام سقوط کرده و احتمال رکود در بازار افزایش یافته است.»

 

دیمون با اشاره به اینکه، وقایع اخیر به آنچه در بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد، هیچ شباهتی ندارد، هشدار داد: «بحران فعلی هنوز پایان نیافته و حتی زمانی‌که آن را پشت سر بگذاریم، عواقب آن در سال‌های آینده وجود خواهد داشت.»

 

به گفته این بانکدار آمریکایی، «بحران اخیر پریشانی‌های زیادی در بازار ایجاد کرد و آشکارا شرایط مالی سختی به وجود خواهد آمد، زیرا بانک‌ها و سایر وام‌دهندگان محافظه‌کارتر می‌شوند.»

 

خروج گسترده سپرده‌ها در اوایل ماه مارس توسط مردم سبب شد تا بانک‌های «سیلیکون ولی» و «سیگنچر» ظرف چند روز ورشکسته شوند. «First Republic»، سومین بانک نیز در نهایت از بانک‌های «وال‌استریت» و «جی‌پی مورگان»، ۳۰ میلیارد دلار برای نجات از بحران به صورت سپرده دریافت کرد.

 

این بانک‌های بزرگ از ترس اینکه First Republic بانک بعدی آمریکا باشد که ورشکسته می‌شود، وارد عمل شدند.

 

پس از آن، این بحران به اروپا سرایت کرد، جایی که یانک «کردیت سوئیس» با مشکل روبرو شد و نهایتا در یک معامله عجولانه و با میانجیگری بانک مرکزی این کشور، توسط رقیب خود بانک UBS تحت کنترل قرار گرفت.

 

به گفته دیمون، سرمایه‌گذاران و تحلیلگران بانک‌های بزرگ را ذینفعان این بحران می‌دانند. وی مدعی شد، جی‌پی‌مورگان قصد دارد تا بانک‌های کوچک را به نفع کل سیستم مالی تقویت کند.

 

این بانکدار آمریکایی توضیح داد: «هر بحرانی که به اعتماد آمریکایی‌ها به بانک‌هایشان لطمه بزند به همه بانک‌ها آسیب می‌زند - واقعیتی که حتی قبل از این بحران نیز وجود داشت. درست است که این بحران بانکی به دلیل ورود سپرده‌هایی که از مؤسسات کوچک‌تر دریافت کرده‌اند، به سود بانک‌های بزرگ‌تر بوده، اما این تصور که این فروپاشی به هر نحوی برای آن‌ها خوب بود، مضحک و نامعقول است.»

 

مدیرعامل جی‌پی مورگان با درخواست اجرای مقررات بیشتر در بخش مالی، مدعی شد، سیاست‌گذاران باید در مورد فشار بالقوه برخی خدمات مالی به غیربانکی‌ها و به اصطلاح بانک‌های در سایه احتیاط بیشتری به خرج دهند.

 

چندی پیش، لارنس مک دونالد، معاون سابق بانک سرمایه‌گذاری برادران لیمن در گفتگو با ریانووستی گفته بود، درصورتی که مقامات آمریکا گام‌های مناسبی برای حل موضوعات ساختاری برندارند، بحران بانکی می‌تواند ۵۰ بانک منطقه‌ای دیگر در این کشور را ببلعد.

 

بانک آمریکایی سیلیکون، ولی (SVB) در زمینه فناوری‌های جدید و استارت‌آپ‌ها فعال بوده و شانزدهمین بانک بزرگ این کشور است در ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ اعلام ورشکستگی کرد. این ورشکستگی بانکی، بزرگ‌ترین مورد از زمان بحران بزرگ مالی در سال ۲۰۰۸ در آمریکا به شمار می‌رود و در ۱۴ سال گذشته بی‌سابقه است.

 

بانک «سیگنچر»، دومین بانک بزرگ آمریکا نیز دو روز بعد اعلام ورشکستگی کرد که سومین فاجعه بانکی بزرگ در تاریخ آمریکا به شمار می‌رود.

 

سقوط بانک‌های «سیلیکون‌ولی» و «سیگنچر»، از جمله سه ورشکستگی بزرگ بانکی در تاریخ بانکداری آمریکا بوده است.

 

به گفته تحلیلگران، اصلی‌ترین دلیل شکل گرفتن بحران کنونی در نظام بانکی آمریکا افزایش نرخ بهره در این کشور است که سرمایه‌گذاری‌های بانک‌ها را دچار مشکل کرده است.

 

برخی می‌گویند، در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ بانک آمریکایی با خطراتی مشابه آنچه منجر به ورشکستگی این ۳ بانک شد، مواجه هستند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر