20 فروردين 1402 - 10:41
رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد؛

بدون استقراض، حقوق‌ها به موقع پرداخت شد/ جهش ۳.۵ برابری بودجه عمرانی ۱۴۰۱ نسبت به ۱۳۹۹

بدون استقراض، حقوق‌ها به موقع پرداخت شد  جهش ۳.۵ برابری بودجه عمرانی ۱۴۰۱ نسبت به ۱۳۹۹
میرکاظمی گفت: سال گذشته انضباط مالی خوبی برقرار شد و حتی بدهی به بانک مرکزی که یکی از ریشه های پایه پولی بود کاهش یافت.
کد خبر : ۱۴۸۸۶۲

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ سیدمسعود میرکاظمی امروز یکشنبه ۲۰ فروردین‌ماه در جمع خبرنگاران درباره عملکرد دولت سیزدهم از زمان آغاز به کار اعلام کرد: دولت سیزدهم وضعیت مناسبی تحویل نگرفت.

وی گفت: طی ۸ سال نرخ رشد ۴ دهم درصد داشتیم. ذخایر کالا‌های اساسی ۷۰ درصد کمتر از حداقل ضرورت بود. در سال ۱۴۰۰ دولت ۵۴ همت ظرفیت استقراض داشت که در ۴ ماه اول آن استفاده کرد. نرخ بیکاری ۱۶ درصد بود و دولت بدهی‌های زیادی به تأمین اجتماعی، صندوق توسعه ملی و سیستم بانکی وجود داشت. همچنین ۶۰ همت تخصیص صادر شده بود که به ازای آن منبعی در خزانه نداشت.

وی ادامه داد: در دولت جدید ماهی ۱۲ همت بدهی‌های دولت قبل را پرداخت کردیم. با این حال ۱۸۰ همت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای را تخصیص دادیم.

میرکاظمی گفت: در سال گذشته هیچ استقراضی از بانک مرکزی نداشتیم. در حالی که اتفاقاتی در سال مانند افزایش و ترمیم حقوق، افزایش یارانه‌ها و... سبب شد تا مصارف بیشتر شود، اما دولت با صرفه جویی و پرهیز از ریخت و پاش توانست بدون استقراض و بالا بردن پایه پولی توانست بودجه کشور را مدیریت کند.

وی با اشاره به اینکه ترمیم حقوق در سال گذشته ۶۱.۴ همت بار مالی برای دولت داشت، اضافه کرد: مجموع اعتبارات هزینه‌ای در بودجه سال گذشته ۱۰۱۴ همت مصوب شده، پرداختی آن با وجود ترمیم حقوق و افزایش یارانه‌ها ۹۹۸.۳ همت و معادل ۹۸ درصد بود.

 



افزایش چشمگیر درآمد‌های مالیاتی ۱۴۰۱

رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: بودجه ۱۴۰۱ با کمترین تغییر در مجلس تصویب شد و در این سال ۹۷ درصد منابع تحقق یافت. سال گذشته انضباط مالی خوبی برقرار شد و حتی بدهی به بانک مرکزی که یکی از ریشه‌های پایه پولی بود کاهش یافت.

میرکاظمی درباره وضعیت مصارف بودجه ۱۴۰۱ بیان کرد: علیرغم ترمیم ۱۰ درصدی حقوق‌ها در نیمه سال که ۶۱.۴ همت هزینه داشت، در مجموع ۹۸ درصد اعتبارات هزینه‌ای پرداخت شد. پارسال همچنین ۱۲۰ درصد رقم مصوب بودجه بودجه عمرانی محقق شد. رقم مصوب ۲۶۰ همت و رقم تخصیص یافته ۳۱۲ همت بود و این در حالی بود که رقم تخصیص یافته سال قبل ۱۸۰ همت بود و سال ۹۹ که تنها ۹۲ همت بود، بسیار قابل توجه است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره درآمد‌های عمومی بودجه سال گذشته نیز گفت: جمع درآمد‌های عمومی شامل مالیات، عوارض، حقوق گمرکی و سود سهام شرکت‌های دولتی که در بودجه سال گذشته به تصویب رسیده بود ۶۷۱.۶ همت بود که وصولی آن به ۶۹۶ همت یعنی ۱۰۴ درصد رسید. همچنین درآمد مالیاتی مصوب در بودجه سال ۱۴۰۱ معادل ۴۵۴.۵ همت مصوب شد که بیش از ۱۰۴ درصد آن معادل ۴۷۱.۷ همت محقق شد. در حوزه درآمد‌های گمرکی نیز ۷۹.۲ همت درآمد گمرکی مصوب شده بود که ۷۵ درصد آن معادل ۵۹.۶ همت محقق شد.

میرکاظمی یادآور شد: سایر درآمد‌های دولت نیز ۱۳۷.۹ همت در بودجه سال ۱۴۰۱ مصوب شده بود که بیش از ۱۶۴ همت وصولی داشتیم.

 
بدون استقراض، حقوق‌ها به موقع پرداخت شد/ جهش ۳.۵ برابری بودجه عمرانی ۱۴۰۱ نسبت به ۱۳۹۹

در این بین لازم به ذکر است که بخش زیادی از این رقم نقدی پرداخت شد. علاوه بر این پرداختی‌های عمرانی، ۱۲ همت نیز برای سرمایه گداری و ایجاد اشتغال پرداخت گردید.

سال گذشته حقوق‌ها به موقع پرداخت شد و با این حال در اتفاقی کم سابقه استقراضی صورت نگرفت و حتی ماهی ۱۵ همت اصل و سود اوراقی که عمدتا در دولت قبل منتشر شده بود را بدون یک روز تاخیر پرداخت کردیم. همچنین سال گذشته حق پرستاری پس از ۱۰ سال پرداخت گردید و رتبه بندی معلمان که ۳۸ همت بود به همراه سایر تعهدات انجام شد.

وی درباره کسری بودجه بیان کرد: کسری بودجه با کسری تراز عملیاتی تفاوت دارد. ما اولا درآمد‌ها از جمله مالیات را از مسیر مبارزه با فرار مالیاتی افزایش دادیم در عین اینکه نرخ مالیات تولید را کاهش دادیم. از سوی دیگر در بخش هزینه‌ها صرفه جویی کردیم و با انضباط مالی از استقراض جلوگیری کردیم و از این جهت کسری نداشتیم

رئیس سازمان برنامه در پاسخ به خبرنگار ایبنا درباره پیش بینی وضعیت اقتصاد کشور در سال جاری بیان کرد: یکی از محور‌های اصلاحات ساختاری، اصلاح بودجه است. ما سعی کردیم در حوزه اختیارات خود، تکالیف مالایطاق به نظام بانکی تحمیل نکنیم که البته در مجلس این بار را زیاد کردند و تا زمان ارسال جداول نمی‌توان آثار تورمی آن را دقیق تحلیل کرد.

میرکاظمی گفت: وام مسکن روستایی در سال ۱۴۰۰، ۵۰ میلیون تومان بود که در سال گذشته به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت و ۸۴ میلیون تومان یارانه دولت برای جبران تفاوت نرخ تسهیلات بود. در ابتدا منابع این تسهیلات تأمین نشد. اگر بی مهابا پرداخت میشد و به بانک‌ها فشار می‌آمد، این رقم با ضریب ۸ به پایه پولی تبدیل شده و تورم زا بود که به عموم جامعه تحمیل می‌شد، اما سازمان برنامه ابتدا منابع را در قالب صندوق مسکن تأمین و سپس اجازه تخصیص داد. درمورد وام نهضت ملی مسکن هم باید به گونه‌ای عمل شود که در حد توان بانک‌ها باشد و به تورم و فشار به آحاد جامعه نینجامد.

 

خزانه تحویلی دولت دوازدهم خالی نبود؛ منفی بود!

در مورد ادعای محمود واعظی رئیس دفتر حسن روحانی مبنی بر اینکه خزانه دولت در زمان تحویل به دولت سیزدهم خالی نبوده، اظهار کرد: نمی‌دانم تخصص ایشان چیست که در مورد بودجه اظهارنظر می‌کنند، زیرا برخی افراد سیاسی، فکر می‌کنند که در مورد همه چیزی باید نظر بدهند.

وی افزود: واقعیت چیزی دیگری می‌گوید و ای کاش خزانه صرفاً خالی بود؛ در حالی که منفی بود. دولت اعتدال در هشت سال ۲۹۰۰ هزار میلیارد تومان مصرف کرده در حالی که بیش از ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه بالا آورده بود که اسناد آن وجود دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره بدهی‌های دولت قبل به نظام بانکی و صندوق توسعه ملی، گفت: ارقام این بدهی‌ها وجود دارد و بهتر است مرداد ۹۲ را با مرداد ۱۴۰۰ مقایسه کنند که دولت را در چه شرایطی تحویل گرفتند و چگونه تحویل دادند.

میرکاظمی ادامه داد: در ۲۰ مردادماه ۱۴۰۰ که بنده سازمان برنامه و بودجه را تحویل گرفتم، ۵۳۲ هزار میلیارد سررسید اوراق مصرف شده دولت یازدهم و دوازدهم بود که فروخته بودند و تا ۴ سال آینده یعنی تا ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ باید اصل و سود این اوراق پرداخت شود.

وی تاکید: همه چیز روشن است و اعداد و ارقام وجود دارد و می‌توانید به سایت بانک مرکزی مراجعه کنید و اعداد را ببینید. آقایان بیایند توضیح دهند که این ارقام کجاست که حداقل بدانیم جایی پولی وجود دارد. حتی زمانی که تحویل دادند، ۵۴ هزار میلیارد تومان ظرفیت استقراض از بانک مرکزی (تنخواه‌گردان) بود که دولت قبل همه را مصرف کرده بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: مردادماه ۱۴۰۰ که می‌خواستیم حقوق کارکنان را بدهیم، پولی نبود و حتی استقراض هم نمی‌توانستیم انجام دهیم، چون همه را مصرف کرده بودند.

میرکاظمی گفت: دولت قبل ۶۰ هزار میلیارد تومان تخصص صادر کرده بود و پشت درب خزانه مانده بود؛ زیرا پول نداشتند.

وی تصریح کرد: نامه آقای نوبخت به آقای روحانی هم منتشر شده است که در آن خطاب به رئیس جمهور دولت دوازدهم آمده بود که چیزی نگذاشتید که در خزانه بماند. اگر ما چیزی مطرح نمی‌کنیم، می‌خواهیم مردم ناامید نشوند.

وی گفت: خرج‌ها و هزینه‌هایی که دولت قبل انجام داده را جبران می‌کنیم و همین موضوع، قدرت مانور را از دولت سیزدهم گرفته است. بهتر است این آقایان سکوت کنند چرا که اگر مجبور شویم، توضیح می‌دهیم؛ البته رعایت حال مردم را می‌کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: در مورد وضعیت تحویلی دولت دوازدهم اطلاعات دیگری هم وجود دارد؛ اینکه نرخ رشد اقتصادی ۸ سال دولت قبل را ببینید. نرخ جذب سرمایه‌گذاری منفی ۴.۶ درصد بوده؛ یعنی به اندازه استهلاک هم سرمایه‌گذاری نشده بود.

میرکاظمی با بیان اینکه در دولت قبل ضریب جینی از ۳۶ درصد با بالای ۴۰ درصد رسید، گفت: در دولت قبل فاصله طبقاتی زیاد شد.

وی با تاکید بر اینکه در دولت قبل صادرات به شدت کاهش پیدا کرد، گفت: برخی بازار‌ها و کشور‌ها که پایگاه صادراتی ما بود مثل آمریکای لاتین را از دست دادند و خیلی اتفاقات دیگری به دلیل خطای محاسباتی رخ داد. توصیه ما به آقایان این است که بهتر است سکوت کنند و چیزی نگویند، چون ممکن است برخی اطلاعات را منتشر کنیم که به صلاح آن‌ها نیست. امروز خیلی از مکافاتی که داریم مربوط به آواری است که قبل از دولت سیزدهم ایجاد شده است.

برچسب ها: میرکاظمی بودجه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر