25 فروردين 1402 - 14:33
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

تحقق شعار سال با سرمایه گذاری در بورس / بازار سرمایه خاصیت ضد تورمی دارد

تحقق شعار سال با سرمایه گذاری در بورس   بازار سرمایه خاصیت ضد تورمی دارد
یک کارشناس بازارهای مالی گفت: بورس تنها بازاری است که خاصیت ضد تورمی دارد.
کد خبر : ۱۴۸۸۸۲

احمد اشتیاقی؛ کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، بیان کرد: بازار سرمایه به گونه‌ای تعریف شده که اگر نقدینگی به سمت آن حرکت کند شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید محقق خواهد شد، به عبارتی وجوه سرگردان در اقتصاد ایران به جای حرکت به سمت بازار‌هایی مانند خودرو، مسکن، طلا و ارز در بورس سرمایه گذاری شود، منجر به رشد تولید و مهار تورم خواهد شد.

 

وی افزود: با سرمایه گذاری وجوه مازاد در بازار سهام و تثبیت قیمت در سایر بازار‌های مالی، بخش اول شعار که به مهار تورم اشاره دارد تا حدودی عملی می‌شود، چون بورس تنها بازاری است که در آن خاصیت ضد تورمی وجود دارد.

 

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با حرکت پول به سمت سایر بازار‌ها شرایط تورمی در اقتصاد ایجاد می‌شود و در این وضعیت نگاه مردم به سایر بازار‌ها مانند خودرو از ماهیت مصرف‌کننده به سرمایه گذار تبدیل می‌شود این در حالی است که باید مردم به بازار‌های مالی مانند خودرو، مسکن و ارز نگاه مصرفی داشته باشند.

 

اشتیاقی گفت: علت وجود حباب در بازار‌های مالی این است که وجوه مردم در این بازارها حالت مصرفی ندارد و به مدل سرمایه گذاری تغییر پیدا می‌کند، اگر این وجوه به جای وارد شدن به سایر بازار‌ها به بورس تزریق شود دیگر ماهیت تورمی ندارد، این توانایی و کارکرد بازار سرمایه است. 

 

این کارشناس بورس با بیان اینکه قسمت دوم شعار سال به رشد تولید اشاره دارد، تصریح کرد: کارکرد اصلی بازار سرمایه کمک به تامین مالی بنگاه‌ها و رشد تولید است. وجوهی که در بورس جمع آوری می‌شود به افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده کمک می‌کند و به هر میزان که بازار سرمایه دارای کشش باشد، شرکت‌ها می‌توانند با افزایش سرمایه طرح‌های توسعه‌ای خود را پیگیری و به ثمر برسانند.

 

وی در پایان تاکید کرد: با گسترش طرح‌های توسعه شرکت‌ها، کشور با رشد تولید مواجه می‌شود، همچنین صاحبان سرمایه که از کارآفرینان کشورند، وجوه خود را به واسطه عرضه اولیه‌ها به پروژه جدید اختصاص می‌دهند که از این منظر نیز با رشد سرمایه‌گذاری و تولید مواجه می‌شویم، پس بازار سرمایه در تحقق هر دو وجه شعار سال نقش مهمی دارد.

نویسنده: زهره رضایی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر