31 فروردين 1402 - 16:58
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با ایبِنا؛

ناترازی بانک‌ها منجر به افزایش پایه پولی و تورم می‌شود

ناترازی بانک‌ها منجر به افزایش پایه پولی و تورم می‌شود
نماینده مجلس معتقد است: سیاست گذار پولی به درستی تلاش می کند تا بانک‌ها را منضبط سازد، زیرا مهار تورم به انضباط مالی نیاز دارد.
کد خبر : ۱۴۹۰۱۵

بهروز محبی نجم آبادی، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه ومحاسبات درباره ضرورت عزم بانک مرکزی برای رفع ناترازی بانک‌ها و اعلام احتمال انحلال بانک‌های ناتراز به خبرنگار ایبِنا گفت: رئیس کل جدید بانک مرکزی با احصا کردن مشکلاتی که در حوزه مالی و پولی در کشور وجود دارد به این نتیجه رسیده است که بسیاری از مشکلات ناشی از ناترازی بانک‌ها است و پرداخت تسهیلات توسط برخی از بانک‌های به تناسب دریافت و سپرده گذاری‌ها، انجام نمی‌شود.


وی در ادامه اضافه کرد: عدم تراز و ناترازی منجر به این شده است که این گروه از بانک‌ها یا از بانک مرکزی یا از جا‌های دیگر پول تهیه کنند که این کار سبب افزایش پایه پولی می‌شود و در سالی که به نام مهار تورم نامیده شده، ارتباط مستقیمی برافزایش تورم برجای خواهد گذاشت.


نماینده مردم سبزوار در این خصوص اظهار داشت: آقای فرزین درصدد برآمده تا بانک‌ها را منضبط سازد زیرا ترازمندی به انضباط مالی نیاز دارد. بسیاری از مسائل و ابعاد حل مسئله مهار تورم به  بانک مرکزی که مستقیما در نقطه کانونی امور مالی و پولی کشور قرار دارد، ربط پیدا می‌کند و مدیریت بانک مرکزی هم این نکته را به درستی مورد توجه قرار داده است. 


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسابت درباره لحاظ شدن موضوع گزیر در قانون بانکداری تصریح کرد: تمام موارد در این قانون تقریبا به شکل جامع دیده شده است. نزدیک به ۱۰ سال کار علمی در دوره‌های مختلف مجلس صورت گرفت و تلاش‌های فراوانی انجام شد، در نهایت مجلس یازدهم به این نتیجه رسید که بانک مرکزی برای مدیریت شرایط موجود باید استقلال ویژه‌ای داشته باشد تا بتواند بر موسسات پولی و بانک‌ها به صورت جدی تسلط پیدا کند.


محبی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد که ابعاد مسئله به خوبی دیده شده و با قانون مصوب مجلس، بانک مرکزی می‌تواند در مدیریت نقدینگی در کشور گام‌های خوبی بردارد. مجلس مباحث خود را درباره قانون بانکداری تمام کرده و به شورای نگهبان فرستاده، پس از رفع ابهام و اشکالات شورای نگهبان تبدیل به قانون خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر