08 ارديبهشت 1402 - 10:58
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد:

مرکز مبادله ارز و طلای ایران حامی بازار سرمایه برای صعود

مرکز مبادله ارز و طلای ایران حامی بازار سرمایه برای صعود
کارشناس بازار سرمایه گفت: مرکز مبادله ارز و طلا در بلندمدت به صعود بازار سرمایه کمک خواهد کرد.
کد خبر : ۱۴۹۱۲۲

سید جواد درواری، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، گفت: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که همواره یکی از موضوع‌های مورد مناقشه بوده، در ماه‌های اخیر و با توجه به سیاست‌های ارزی دولت دستخوش تغییراتی شده است.


این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: بانک مرکزی مرکز مبادله ارز و طلا را راه اندازی نموده است تا در آن بازگشت ارز‌های حاصل از صادرات بخصوص در صنایع صادرات محور که محصولات خود را در بازار‌های جهانی به فروش می‌رسانند، شفاف شود و صادرکنندگان عمده الزاماً باید ارز خود را در بازار مبادله ارز و طلا، عرضه کنند.


این تحلیل گر بازار‌های مالی ابراز داشت: در سال جدید بانک مرکزی نرخ تسعیر ارز خوراک پتروشیمی‌ها را ۲۸۵.۰۰۰ ریال تعیین کرد، از طرف دیگر ارز صادرکنندگان پتروشیمی و فراورده‌های نفتی و فلزی بر اساس قیمت حواله دلار در بازار مبادله تعیین می‌شود و در حال حاضر در محدوده ۳۷۹.۲۰۶ ریال است.


وی افزود: قیمت پایه محصولات در بورس کالا نیز بر اساس قیمت ۲۸۵.۰۰۰ ریال است، ولی عرضه و تقاضا و رقابت نرخ تسعیر ارز را مشخص خواهد کرد و قیمت پایه اهمیتی ندارد.


سید جواد درواری در پایان تاکید کرد: یکی از مزایای مهم این طرح برای شرکت‌های تولیدی امکان افزایش سودآوری به علت افزایش نرخ تسعیر ارز است و قطعا در بلندمدت عامل کمک به صعود بازار سرمایه خواهد شد.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر