03 ارديبهشت 1402 - 12:05
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با ایبِنا؛

با تصویب و اجرای مالیات برعایدی سرمایه، سرمایه گذاری در تولید جذاب می‌شود

نماینده مردم کرمانشاه گفت: با عملیاتی شدن قانون مالیات بر عایدی سرمایه، سرمایه گذاری در بخش تولید و مولد جذابیت پیدا می‌کند.
کد خبر : ۱۴۹۲۱۶

سید جواد حسینی کیا، نماینده مردم کرمانشاه و عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت تصویب طرح مالیات برعایدی سرمایه به خبرنگار ایبِنا گفت: مالیات بر عایدی سرمایه با اهدافی همچون محدود کردن فعالیت‌های سوداگرانه، ایجاد عدالت اجتماعی، افزایش منابع عمومی و افزایش کارایی اقتصادی از چند ده سال پیش در کشور‌های مختلف جهان وضع شده است. متاسفانه در ایران فرار مالیاتی بسیار زیاد است، در حالیکه به قول معروف چرخ دولت‌ها از مالیات می‌چرخد و باید برای حل این مشکل فکر اساسی کرد.


وی در ادامه ابراز کرد: مالیات بر عایدی سرمایه در ایجاد شفافیت اقتصادی کشور بسیار موثر خواهد بود، علاوه براین باید در نظر داشت که این نوع از مالیات انگیزه سوداگران برای مبادرت به خرید و فروش را کاهش می‌دهد و بر بازار دلالی و سوداگری که به التهاب بازار منتهی می‌شود، تاثیر خواهد گذاشت؛ بنابراین مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان مانعی در مسیر این افراد عمل می‌کند.


نماینده مردم کرمانشاه در این خصوص اظهار داشت: اجرای درست مالیات بر عایدی نیاز به زمینه سازی دارد. به این صورت که در ابتدا سامانه شفافی به وجود آید تا مشاغلی که شامل می‌شود در آن مورد رصد قرار گیرد و متناسب با شرایط و درآمد آنان مالیات اخذ شود.


حسینی کیا در ادامه اضافه کرد: دولت با این کار بر واحد‌های تولیدی بیش از قبل اشراف خواهد داشت و فرار مالیاتی نشان از این دارد که آگاهی درستی از فعالیت‌های اقتصادی کشور وجود ندارد، علاوه براین مسئله نیاز‌ها هم برای تولید، مصرف و ... شناسایی نشده است.


وی در ادامه بیان کرد: علاوه بر مواردی که در ابتدا مورد اشاره قرار گرفت، باید این نکته را هم مورد توجه قرار داد که با عملیاتی شدن این قانون سرمایه گذاری دربخش تولید و مولد هم جذابیت پیدا می‌کند و سرمایه‌ها به جای آنکه به سمت دلالی سوق پیدا کند از تولید سردرخواهند آورد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر