03 ارديبهشت 1402 - 16:30
نماینده مجلس در گفتگو با ایبِنا:

دلار زدایی از اقتصاد کشور نیازمند اجرای یک بسته اقتصادی است

دلار زدایی از اقتصاد کشور نیازمند اجرای یک بسته اقتصادی است
دلار زدایی از اقتصاد کشور نیازمند اجرای یک بسته اقتصادی است که پیمان‌های پولی دوجانبه و رفع ناترازی در اقتصاد کشور را در بر بگیرد.
کد خبر : ۱۴۹۳۲۸

هادی بیگی نژاد؛ نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر دلار زدایی از اقتصاد کشور گفت: دلار زدایی از اقتصاد کشور نیازمند طراحی و اجرای یک بسته اقتصادی است و با انجام کار‌های مقطعی حل نمی‌شود.

 

وی افزود: تاثیر بالای دلار بر اقتصاد کشور جنبه روانی و مادی دارد که در بُعد مادی آن باید کار‌های مختلفی برای کاهش و یا حتی قطع تاثیر دلار بر اقتصاد کشور انجام شود.

 

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما هم باید امضای پیمان‌های پولی دوجانبه را برای کاهش تاثیر دلار بر اقتصاد کشور در دستور کار داشته باشیم و هم اینکه زمینه برای پذیرش ارز دیگر کشور‌ها از صادرکنندگان در داخل کشور فراهم شود.

 

بگی نژاد خاطرنشان کرد: به عنوان مثال یک صادرکننده محصول خود را به کشور چین صادر می‌کند و ارز حاصل از صادرات را به کشور ما می‌آورد باید یوان چین از صادرکننده به عنوان ارز حاصل از صادرات پذیرفته شود که البته در بحث خرید دارو نیازمند دلار و یورو هستیم.

 

وی افزود: واقعیت این است که ما در داخل کشور دلار و یورو داریم، اما باز هم شاهد تلاطم در اقتصاد کشور هستیم و به نوعی باید بگوییم که اقتصاد کشور ما بیمار است.

 

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بهترین کار در این مرحله حفظ و افزایش ارزش پول ملی در مقابل پول‌های دیگر است که می‌تواند آرامش را به بازار بازگرداند که برای این منظور ما باید تولید را در کشور رونق دهیم.

 

بیگی نژاد خاطرنشان کرد: طبق آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی ما در حال حاضر ۲۵ میلیارد دلار ناترازی اقتصادی در کشور داریم که این ناترازی باید از طریق پول حاصل از تولید کالا برطرف شود؛ ما باید آن‌قدر کالا تولید کنیم و در داخل و خارج به فروش برسانیم که این ناترازی برطرف شود.

 

وی افزود: پول باید از چرخه تولید به دست آید پولی که از طریق سفته بازی به دست آید نمی‌تواند برای اقتصاد کشور راهگشا باشد و نتیجه پول حاصل از سفته بازی همین وضعیت متلاطم‌ است که امروز در بازار وجود دارد.

 

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجلس در حال حاضر در حال تصویب طرحی تحت عنوان مقابله با سوداگری است که تصویب و اجرای آن می‌تواند تا حدودی جلوی سوداگری‌ها در بازار مسکن و خودرو را بگیرد.

 

 

بیگی نژاد خاطرنشان کرد: پس از رفع ناترازی در اقتصاد کشور باید چرخه پول را با چرخه تولید کالا همراه کرد و نقدینگی را باید به سمت تولید هدایت کرد.

 

وی افزود: بنابراین باید پیمان پولی دوجانبه امضا شود و ناترازی در اقتصاد کشور برطرف شود تا ما شاهد حفظ ارزش پول ملی کشورمان از مسیر تولید و جلوگیری از سفته‌بازی در بازار مسکن و خودرو باشیم.

نویسنده: عباسی مزار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر