09 ارديبهشت 1402 - 11:51
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

ماهیت مثبت اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه/ راه هدایت منابع به تولید باز شود

ماهیت مثبت اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه  راه هدایت منابع به تولید باز شود
یک کارشناس بورس گفت: در خوب بودن ماهیت طرح مالیات بر عایدی سرمایه شکی نیست، اما باید پیش نیاز و مقدمات اجرای آن را فراهم کرد.
کد خبر : ۱۴۹۳۳۰

همایون دارابی؛ کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا،  بیان کرد: اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه در اقتصاد‌های با ثبات که تورم کمی دارند، کمک شایانی خواهد کرد، اما در کشور‌هایی که تورم نسبتا بالایی وجود دارد تفکیک عایدی از کاهش ارزش به سادگی قابل انجام نیست به همین خاطر ممکن است اجرای این طرح در تعدادی از کشور‌ها با نارضایتی همراه باشد.

 

دارابی تاکید کرد: اگر در کشوری بدون تورم ملکی را بخریم و آن را با سود به فروش برسانیم، آن سود مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود، اما اگر همین اقدام را در ایران انجام دهیم نتیجه دلخواه رقم نمی‌خورد، چون تورم نیز در بالا رفتن ارزش ملک نقش داشته است.

 

وی افزود: به عنوان مثال فردی خودرویی را با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان خریداری کرده که الان قیمت آن حدود ۱ میلیارد شده آیا فرد در این جهت عایدی به دست آورده؟ یا افزایش قیمت حاصل تورم بوده است؟

 

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه خوب است، گفت: در خوب بودن ماهیت این طرح شکی نیست، اما باید پیش نیاز و مقدمات اجرای آن را فراهم کرد تا بعد از آن بتوان این طرح را اجرا و از مزایای آن بهره برد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که با اجرای این طرح از دلالی و التهاب در بازار نامولد کاسته می‌شود؟ گفت: یکی از راه‌های کاهش دلالی کم کردن بازدهی بازار‌های نامولد و تعیین بازدهی جایگزین است. اگر مردم به جز بازار‌های نامولد مثل مسکن، خودرو و ارز جای دیگری برای سرمایه گذاری داشته باشند و سرمایه گذاری‌های مولد سودآور باشد در این شرایط طرح مالیات بر عایدی سرمایه موفق خواهد شد.

 

دارابی افزود: اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه در زمانی که سرمایه گذاری در تولید سودآور نباشد و مسیری برای هدایت سرمایه در نظر گرفته نشود اثر کمی در کاهش دلالی دارد و به عنوان راه حل موقتی است، بنابراین برای اثر قوی اجرای این طرح در از بین بردن دلالی باید مقدماتی را برای هدایت تولید در نظر گرفت.

 

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این پرسش که در صورت تصویب این طرح ممکن است دارایی‌های بیشتری به سمت بورس بیایند؟ بیان کرد: در صورت آماده سازی پیش نیاز و مقدمات این طرح دارایی‌ها به سمت تولید و بازار‌های مولد مانند سهام حرکت می‌کنند. ما امیدواریم این طرح همراه با پیش زمینه‌های لازم دیده شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها