02 ارديبهشت 1402 - 12:44
مجتبی یوسفی در گفتگو با ایبِنا:

کارگران و بازنشستگان مالیات می‌دهند؛ دلالانِ برهم زننده تعادل اقتصاد ثروت‌اندوزی می‌کنند!

کارگران و بازنشستگان مالیات می‌دهند؛ دلالانِ برهم زننده تعادل اقتصاد ثروت‌اندوزی می‌کنند!
نماینده مردم اهواز گفت: از کارگر و کارمند و بازنشسته پیش‌از دریافت حقوق مالیات کسر می‌شود، اما دلال دلار و سکه مالیاتی نمی‌دهد.
کد خبر : ۱۴۹۳۳۱

مجتبی یوسفی؛ نماینده مردم اهواز و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره ضرورت تصویب طرح مالیات برعایدی سرمایه گفت: یکی از موضوعات مهمی که در ارتباط با افزایش قیمت‌ها به خصوص در سبد خانوار مطرح می‌شود، به بحث واسطه گری و دلالی برمی‌گردد.


وی افزود: به‌نظر من بخشی از گرانی‌ها به تصمیمات اشتباهی که اخذ شد، مانند حذف یکباره ارز ۴۲۰۰ تومانی و جایگزینی آن با یارانه معیشتی و کالابرگ الکترونیکی ارتباط دارد، ولی بدون شک آشفته بازاری که امروز شاهد هستیم به عدم نظارت مناسب و جلوگیری از سوداگری و سفته بازی در کشور مرتبط است.


نماینده مردم اهواز در این خصوص افزود: مالیات از کارمند، کارگر و بازنشسته و تولیدکنندگان در این شرایط نامناسب اقتصادی و گرانی مواد اولیه و تنوع تصمیمات در بخشنامه ها، آئین نامه‌ها و ... گرفته می‌شود و حتی درباره قشر کارگر و کارمند پیش از دریافت دستمزد ماهیانه این کار انجام می‌گیرد، ولی برای افرادی که هم با ورود به بازار‌های واسطه‌ای مانند دلار و سکه و طلا ثروت اندوزی می‌کنند و هم تعادل بازارهای کشور را هم بهم می‌زنند، هیچ مالیاتی پیش بینی نشده است.


این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این رابطه با دلیل معطلی بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در خانه ملت ابراز کرد: قانونی شدن اخذ مالیات بر عایدی سرمایه بسیار اهمیت دارد و طولانی شدن بررسی این طرح در مجلس هم به میزان اهمیت آن برمی گردد، زیرا باید درآمد‌های حقیقی و حقوقی مردم از یکدیگر مجزا شود و حساب‌های تجاری و غیرتجاری به تفکیک گردد. فراهم آمدن زمینه عملیاتی کردن این کار سبب خواهد شد تا یک شبه گروه اندکی برای مطامع شخصی به بازار ارز و سکه نروند و آسیب ناشی از این تصمیم گریبان ۸۰ میلیون نفر را نگیرد.


یوسفی در ادامه افزود: شرایط نباید به گونه‌ای پیش رود که تعداد محدودی وارد چنین بازار‌هایی شوند و سود ببرند، اما ضرر و زیان و تورم آن بر کل مردم ایران تحمیل شود. اقتصاد کشور نیاز به ثبات دارد تا مردم بتوانند براساس آن برنامه ریزی درستی داشته باشند.


وی درباره ساز و کار طرح مالیات بر عایدی سرمایه تاکید کرد: مالیات بر عایدی سرمایه برای حل مشکل مباحثی مانند حمایت از تولید، حفظ ارزش پول ملی و جلوگیری از تورم بسیار کمک کننده خواهد بود، زیرا در چنین شرایطی تولید به دلیل مهیا شدن استفاده از امکان معافیت‌های مالیاتی بسیار جذاب‌تر خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر