11 ارديبهشت 1402 - 08:44
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایبِنا:

مالیات بر عایدی سرمایه پول‌ها را از دلالی به بورس کوچ خواهد داد

طرح مالیات برعایدی سرمایه موجب خواهد شد تا پول‌ها از بازار‌های دلالی خارج و به بازار مولد یعنی بورس منتقل شود.
کد خبر : ۱۴۹۳۳۴

آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: در بازار‌های موازی بازار سرمایه بحث سوداگری و دلالی بسیار مطرح است، همچنین در این بازار‌ها تجمع سرمایه زیاد است که موجب افزایش تورم شده است.


این کارشناس بازار سرمایه گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه موجب سخت‌تر شدن جذب نقدینگی در بخش‌های غیر مولد می‌شود، در نتیجه نقدینگی از این بازار‌ها خروج می‌کند. در ادامه این نقدینگی به دنبال بازاری می‌گردد که در عین حالی که ارزنده است، بتواند محل امنی برای سرمایه‌گذاری شود.


این تحلیل‌گر بازار‌های مالی ابراز داشت: در طی چند سال گذشته تنها بازاری که ارزندگی خود را حفظ کرده و نسبت به سایر بازار‌ها عقب مانده‌تر است و محل امنی برای سرمایه‌گذاران خواهد بود، بازار سرمایه است.


پورکار تصریح کرد: در نهایت طرح مالیات برعایدی سرمایه موجب خواهد شد تا پول‌ها از بازار‌های موازی بازار سرمایه خارج و به بازار مولد یعنی به بورس منتقل شود، بنابراین با تصویب طرح مالیات برعایدی سرمایه نقدینگی سرگردان چاره‌ای جز ورود به بورس نخواهد داشت.


این تحلیل‌گر بازار‌های مالی ابراز داشت: متاسفانه مجلس شورای اسلامی برای تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه زمان زیادی را تلف کرده است. عمده‌ترین دلیل تاخیر تصویب این طرح چالش‌هایی است که این طرح دارد، به عنوان نمونه یکی از این چالش‌ها بحث فرار مالیاتی است.


وی افزود: دلیل دومی که موجب به تاخیر افتادن تصویب این طرح شده است، مخالفت عده‌ای از کارشناسان بود و این افراد اجازه تصویب این طرح را نمی‌دادند.

 

پورکار با بیان اینکه دلیل سوم مشکلاتی درباره نحوه محاسبه این مالیات بوده است، تاکید کرد: باید این چالش‌ها بر طرف و رفته رفته این قانون اصلاح می‌شد تا قانون بهتری از آن استخراج شود.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر