31 فروردين 1402 - 14:33
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

همه چیز درباره دریافت وام ودیعه مسکن

همه چیز درباره دریافت وام ودیعه مسکن
بانک مرکزی با هدف حمایت از اجاره‌نشینان، زمان اعطای وام ودیعه مسکن را تا شهریور ۱۴۰۲ تمدید کرد اما شرایط ثبت نام آن چگونه است؟
کد خبر : ۱۴۹۳۴۶

به گزارش خبرنگار ایبِنا، شرایط ثبت نام و پرداخت وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۲ تغییری نداشته و فقط همان وام ودیعه سال گذشته تا پایان تابستان امسال تمدید شده است.

 

براساس آمار بانک مرکزی، سال گذشته و از تاریخ ۶ تیرماه که دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی به بانک‌ها ابلاغ شد، در قبال تسهیلات ودیعه مسکن، ۲۵۳ هزار و ۲۱۱ پرونده تشکیل شده که از این تعداد ۲۲۴ هزار ۴۶۰ نفر به میزان ۱۳ همت تسهیلات دریافت کردند.

 

وام ودیعه مسکن به متاهل‌ها پرداخت می‌شود، اما زنان مجرد بالای ۳۵ سال و مردان مجرد بالای ۴۵ سال هم می‌توانند این وام را دریافت کنند.

 

اولین و مهمترین شرط دریافت وام اجاره‌نشینان ارائه اجاره‌نامه رسمی است که در واقع قرارداد اجاره باید حتما دارای کد رهگیری باشد.

 

این وام برای مستاجران ساکن تهران ۱۰۰ میلیون تومان، خواهد بود. به متقاضیان ساکن کلانشهر‌ها مانند کرج، قم، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز و اهواز ۷۰میلیون تومان و در دیگر شهر‌های کشور نیز ۴۰ میلیون تومان وام پرداخت می‌شود.

 

مدت زمان بازپرداخت وام اجاره مسکن ۵ ساله با سود مصوب شورای پول و اعتبار است که همان ۱۸ درصد است و هنوز تغییری در این باره برای سال جدید اعلام نشده است.

 

در بخشنامه آمده متقاضیان باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات باشند. این یعنی پرداخت تسهیلات به قرارداد‌های منعقد شده از تاریخ اول فروردین ۱۴۰۱ به بعد به شرط داشتن کد رهگیری الزامی است و متقاضی و صاحبخانه باید اطلاعات سکونت و مالکیت خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کرده باشند.

 

در ضمن افرادی که در گذشته موفق به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن شده‌اند، نمی‌توانند دوباره در صف دریافت وام بایستند. همچنین قبل از پرداخت تسهیلات، بانک‌ها نسبت به اخذ استعلام از سامانه سمات بانک مرکزی اقدام می‌کنند تا مطمئن شوند متقاضی و همسرش در بخش مسکن دارای تسهیلات جاری مثل تسهیلات ساخت، خرید، جعاله و ودیعه مسکن نباشند چرا که درخواست چنین متقاضیانی رد خواهد شد.

 

متقاضی و همسرش نباید در زمان ثبت‌نام، صاحب مسکن یا زمین مسکونی ملکی باشند. چنانچه در هر زمان سابقه مالکیت آن‌ها محرز شود، از فرآیند پرداخت تسهیلات حذف می‌شوند.

 

نحوه ثبت نام دریافت ودیعه مسکن

 

ثبت‌نام وام ودیعه مسکن به‌صورت اینترنتی در آدرس saman.mrud.ir انجام می‌شود و پس از تایید مدارک و تعیین شعبه، متقاضی باید به شعبه مراجعه کند و تشکیل پروند دهد. از زمان ارسال پیامک تایید، متقاضی باید ظرف مدت حداکثر ۱۵ روز کاری نسبت به تکمیل مدارک خود و ارائه ضامن درخواستی بانک اقدام کند و گرنه بانک درخواست او را در سامانه رد می‌کند.

 

متقاضیان تسهیلات ودیعه مسکن باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات باشند. همچنین وجود کد رهگیری اجباری است و تسهیلات به قرارداد‌هایی تعلق می‌گیرد که از تاریخ اول فروردین سال ۱۴۰۱ به بعد امضا شده‌ند.

 

هرچند وام ودیعه مسکن به مستاجر پرداخت می‌شود، اما صاحبخانه هم موظف است، اطلاعات سکونت و مالکیت خود را در سامانه املاک و اسکان وارد کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر