01 ارديبهشت 1402 - 16:25

درآمد‌های مالیاتی در سال ۱۴۰۱ چقدر رشد کرد؟

درآمد‌های مالیاتی در سال ۱۴۰۱ چقدر رشد کرد؟
بالغ بر ۴۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد‌های مالیاتی در سال گذشته با تحول در نظام مالیاتی وصول شد.
کد خبر : ۱۴۹۴۲۰

به گزارش ایبِنا، سازمان امور مالیاتی کشور در دوره تحول‌آفرینی دولت سیزدهم به منظور تحقق کامل درآمد‌های مالیاتی مصوب در راستای برنامه‌های وصول منصفانه و عادلانه درآمد‌های مالیاتی کشور و همچنین حمایت از بخش تولید اقدامات ویژه‌ای را انجام داد در همین راستا حدود ۳۰۵ هزار میلیارد تومان مالیات در سال ۱۴۰۰ و ۴۷۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ وصول شد.

میزان رشد درآمد‌های مالیاتی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ معادل ۵۹ درصد بوده است. همچنین رشد درآمد‌های مالیاتی در ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل ۵۴ درصد است.

طبق گزارش سازمان امور مالیاتی، میزان تحقق درآمد‌های مالیاتی در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۱۳ درصد رقم مصوب بودجه بوده است. همچنین میزان تحقق درآمد‌های مالیاتی در ۱۲ ماهه ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۰۳ درصد است که مقایسه این آمار با روند چند سال گذشته حاکی از عملکرد این سازمان در تحقق وصول درآمد‌های مالیاتی است.

بر اساس آخرین گزارش از عملکرد سازمان امور مالیاتی کشور در سال گذشته، نشان می‌دهد که ۴۷۰ هزار و ۲۱۴ میلیارد تومان درآمد مالیاتی در منابع مالیات‌های مستقیم، کالا‌ها و خدمات وصول شده است که این رقم تحقق ۱۰۳ درصدی نسبت به رقم مصوب قانون بودجه داشته است.

سهم مالیات‌های مستقیم بیش از ۲۹۳ هزار میلیارد تومان بود که ۷۰ درصد تحقق نسبت به بودجه و ۳۶ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

مالیات‌های مستقیم شامل مالیات بر اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمد و مالیات بر ثروت می‌شود که در همین راستا مالیات اشخاص حقوقی در همین مدت ۱۸۹ هزار میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۶۲ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین ۸۴ هزار میلیارد تومان سهم مالیات بر درآمد‌ها وصول شد که این مالیات‌ها شامل مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی و خصوصی، مالیات مشاغل، مستغلات، متفرقه درآمد، درآمد‌های حاصل از رسیدگی پرونده‌های مالیاتی مراکز درمانی مربوط به عملکرد سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ است.

سال گذشته ۱۹ هزار میلیارد تومان مالیات بر ثروت وصول شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده است، رشد ۳۶ درصدی را نشان می‌دهد.

۱۷۶ هزار میلیارد تومان مربوط به وصولی مالیات در بخش کالا‌ها و خدمات با ۸۴ درصد تحقق نسبت به بودجه و ۵۱ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

شناسایی مودیان جدید و پیاده‌سازی نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان

شناسایی بیش از چهار میلیون مودی جدید در سال ۱۴۰۰ و شناسایی بیش از ۲ میلیون مودی در سال ۱۴۰۱ در نتیجه چرخش تحول آفرین در زمینه اتصال درگاه‌های پرداخت به پرونده مالیاتی مودیان و شناسایی مودیان جدید بوده است.

بیش از ۲ میلیون مودی مالیاتی جدید، تحقق کامل درآمد‌های پیش‌بینی‌شده، رشد بیش از ۵۰ درصد درآمد‌های مالیاتی، مبارزه مداوم با فرار مالیاتی، کاهش فشار به بخش رسمی اقتصاد، تخصیص عوارض ارزش‌افزوده به مناطق کمتر توسعه‌یافته از دیگر اقدامات در راستای تحول مالیاتی بوده است.

همچنین از دیگر اقدامات در وصول درآمده‌ای‌های مالیاتی، افزایش ۵۰ درصدی تعداد اظهارنامه‌های دریافتی (افزایش تعداد اظهارنامه‌ها به میزان ۱.۵ میلیون واحد)، ایجاد پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان مالیاتی؛ پذیرش ۷۷ درصدی خوداظهاری مودیان و قطعی سازی چهار میلیون و ۷۷۰ پرونده مالیاتی بدون رسیدگی و تولید اظهارنامه مالیاتی برآوردی برای مؤدیان فاقد اظهارنامه به ارزش ۹۰ همت از دیگر دستاورد‌های سازمان امور مالیاتی کشور در زمینه مالیات ستانی مبتنی بر داده‌محوری بوده است.

اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان بعد از دو سال معطلی در دولت سیزدهم با جدیت اجرایی شد، شرکت‏‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس از اول آبان‏ماه سال ۱۴۰۱ و شرکت‏‌های دولتی و سایر دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری از اول دی‏ماه همان سال طبق قانون ملزم به صدور و ارسال صورت‌حساب الکترونیکی شده‌اند. همچنین از ابتدای سال‏ ۱۴۰۲ نیز اشخاص حقوقی (به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده (۱۶) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب ۱۴۰۰) مشمول اجرای این قانون شده‌اند.

توسعه سامانه مؤدیان و ایجاد کارپوشه برای بیش از ۱۰ میلیون مؤدی، شناسایی بیش از ۱۸.۸ میلیون پذیرنده بانکی و الصاق بیش از ۹.۳ پذیرنده، آغاز تفکیک حساب‌های شخصی از حساب‌های تجاری و شناسایی و صدور ۴ مجوز فعالیت برای شرکت‌های معتمد مالیاتی از مهم‌ترین دستاورد‌های نظام مالیاتی است.

بر اساس آخرین آمار و اطلاعات سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی کشور تا تاریخ ۲۱ فروردین‌ماه امسال، بیش از ۷۶ میلیون صورت‌حساب الکترونیکی به سامانه مودیان ارسال شده که از این تعداد، بالغ بر ۶۰ میلیون صورت‌حساب توسط خود مودیان، بیش از ۱۶ میلیون صورت‌حساب با کمک شرکت‏‌های معتمد و بیش از ۲۵ هزار صورت‌حساب نیز از طریق سامانه‌های دولتی ارسال شده است.

در همین مدت هزار مودی موفق به ارسال صورت‌حساب الکترونیکی شده‌اند که از این تعداد ۴۲۱ مورد به‌صورت مستقیم، ۶۳۹ مورد از طریق شرکت‌های معتمد و تعداد ۳۰ مورد نیز از طریق سامانه‌های دولتی در سامانه مودیان ثبت شده و حدود ۲۳ هزار حافظه از طریق مودیان، شرکت‌های معتمد و سامانه‌های دولتی اخذ شده است.

شناسایی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی

برخورد‌های قاطع با فراریان مالیاتی دانه‌درشت برای استیفای حقوق مردم صورت گرفت براین‌اساس در طول دوره دولت سیزدهم بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شد.

واحد‌های بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی و پول‌شویی کل کشور در خصوص ایجاد و تقویت تشکیلات بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی و پول‌شویی فعال شدند و این واحد‌ها علاوه بر انجام وظایف در حوزه‌های عمومی مقابله با فرار مالیاتی مانند انجام بازرسی، بررسی تراکنش‌های بانکی، رسیدگی به گزارش‌های مردمی فرار مالیاتی و نظارت در امر مبارزه با پول‌شویی در سازمان فعالیت داشتند و هرکدام روی یک صنف پر ریسک نیز تمرکز کرده بودند.

بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، حدود هفت هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی از طریق رسیدگی به پرونده بازرسی‌های مالیاتی ماده ۱۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم در سال گذشته شناسایی شده است که این عدد در طول دوره دولت سیزدهم بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان و در دولت قبل کمتر از ۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

مصادیق بزرگی از فرار مالیاتی با استفاده از این ابزار در سال گذشته شناسایی شدند که برای نمونه فرار مالیاتی یک شرکت با بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان و یک فعال خریدوفروش طلا با بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی در استان کردستان، شناسایی بیش از ۵۰ میلیارد تومان مالیات کتمان شده فعالان توزیع دخانیات و ۷۸ میلیارد تومان فرار مالیاتی فعالان صنف تلفن همراه در استان خراسان رضوی، فرار مالیاتی بیش از ۶۰ میلیارد تومان یک شرکت لیزینگ خودرو در استان قزوین و فرار مالیاتی بیش از ۱۰۰ میلیاردتومانی چند شرکت فولادی در آذربایجان شرقی از این موارد محسوب می‌شوند.

همچنین راه‌اندازی سامانه دریافت گزارش فرار‌های مالیاتی و دریافت هشت هزار و ۲۸۳ مورد گزارش قابل‌اتکا، شناسایی سیستماتیک بالغ بر یک‌صد شرکت کاغذی و فاکتور فروش و همچنین شناسایی تعداد پنج هزار حساب اجاره‌ای مشکوک به فرار مالیاتی در سازمان امور مالیاتی صورت‌گرفته است.

اقدامات سازمان مالیاتی در راستای دریافت مالیات عادلانه و بستن گلوگاه‌های فساد است تا با کمترین فشار به بخش تولید قدم بردارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر