04 ارديبهشت 1402 - 12:56
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

تثبیت نرخ ارز با عملکرد مرکز مبادله ایران

تثبیت نرخ ارز با عملکرد مرکز مبادله ایران
نماینده مجلس گفت: مرکز مبادله ایران می‌تواند نیاز‌های مشروع را پاسخ دهد و به تثبیت نرخ ارز و پاسخگویی درست به تقاضای ارز کمک کند.
کد خبر : ۱۴۹۴۶۸

جعفر قادری؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا در پاسخ به این پرسش که آیا در حال حاضر زمینه‌های لازم برای تک نرخی کردن ارز وجود دارد، اظهار کرد: شاید در شرایط فعلی تک نرخی کردن ارز با توجه به مسائل مختلفی مثل وجود تحریم در اقتصاد ایران امکانپذیر نباشد؛ چرا که اگر نرخ ارز آزاد باشد باید ارز کافی در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم نیاز‌های ارزی را به خوبی پاسخ دهیم.

 

وی تصریح کرد: تا زمانی که درآمد ارزی مناسبی نداشته باشیم که قادر به تامین نیاز‌های ارزی و تخصیص ارز به میزان مناسب برای تقاضا‌های ضروری باشد ناچاریم از مکانیزم تخصیص ارز استفاده کنیم، چون وقتی ارز تک نرخی می‌شود بحث خروج سرمایه مطرح می‌شود.

 

نماینده مردم در مجلس توضیح داد: به این دلیل که عده‌ای به دنبال سرمایه گذاری در خارج از کشور هستند نمی‌توان به همه تقاضا‌ها پاسخ داد.

 

قادری گفت: با توجه به اینکه بخشی از مردم عموما ارز و طلا برای نگهداری دارایی خود و بالا بردن ارزش ریال خود به عنوان پس انداز خریداری می‌کنند در شرایط تحریمی نمی‌توان ارز را تک نرخی کرد چرا که برخی از مردم ارز را احتکار می‌کنند بنابراین در این شرایط تک نرخی کردن ارز صلاح نیست و نتایج مثبتی نخواهد داشت.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: مرکز مبادله ارز و طلای ایران می‌تواند تمامی نیاز‌های مشروع را پاسخ دهد و به تثبیت نرخ ارز و پاسخگویی درست به تقاضای ارز کمک کند. با وجود این مرکز می‌توانیم امیدوار باشیم بعد از رفع تحریم‌ها با افزایش درآمد‌های ارزی، شرایط برای تک نرخی کردن ارز آماده و مهیا شود.

 

وی ادامه داد: در شرایط فعلی رها کردن نرخ ارز به افزایش شدید قیمت‌ها منتهی می‌شود چرا که تقاضای زیادی برای ارز وجود دارد پس در حال حاضر چنین امری امکان پذیر نیست چرا که به تبع افزایش نرخ ارز، تورم داخلی اضافه می‌شود.

 

قادری گفت: افزایش تورم دوباره به افزایش نرخ ارز دامن می‌زند چرا که باید کنترل شده باشد تا از وضعیت بحرانی عبور کنیم و در شرایط نرمال تثبیت شده‌ای نیاز‌های مهم را به درستی پاسخ دهیم.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر