05 ارديبهشت 1402 - 12:34

آیا چین و روسیه موفق به آزادسازی جهان از سلطه دلار آمریکا خواهند شد؟

آیا چین و روسیه موفق به آزادسازی جهان از سلطه دلار آمریکا خواهند شد؟
از زمان جنگ روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۲؛ گردش مالی بین روبل و یوان ۸۰ برابر شده است.
کد خبر : ۱۴۹۵۳۴

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، با توجه به نگرانی بسیاری از کشور‌ها در مورد هژمونی آمریکا بر سیستم مالی جهانی و توانایی آن در استفاده از دلار به عنوان سلاحی علیه کشورها، حکومت‌های مختلف به آزمایش گزینه‌های جایگزین دلار روی آوردند.

وب سایت Oilprice گزارشی را منتشر کرد که در آن گفته شد از سال ۱۹۶۷ بسیاری از کشور‌ها شروع به تنوع بخشیدن به ذخایر خود به دور از دلار و کاهش وابستگی خود به سیستم مالی ایالات متحده کردند.

 

سلطه دلار

این سایت بیان کرد که ایالات متحده پس از جنگ جهانی اول به قدرت مالی پیشرو تبدیل شد. در نتیجه، دلار شروع به جایگزینی پوند استرلینگ به عنوان ارز ذخیره بین‌المللی کرد و ایالات متحده نیز به دریافت‌کننده مهمی از جریان طلای دوران جنگ تبدیل شد.

در این گزارش تاکید شده است که دلار در سال ۱۹۴۴، زمانی که ۴۴ کشور توافقنامه "برتون وودز" را امضا کردند، نقش بیشتری پیدا کرد، که منجر به ایجاد یک سیستم مبادله ارز بین المللی جمعی مرتبط با دلار آمریکا شد که با قیمت طلا مرتبط بود.

این گزارش حاکی از آن بود که در اواخر دهه ۱۹۶۰، صادرات اروپا و ژاپن با صادرات ایالات متحده رقابتی‌تر شده بود و عرضه زیادی دلار در سراسر جهان وجود داشت که حمایت از دلار با طلا را دشوار می‌کرد.

پرزیدنت نیکسون در سال ۱۹۷۱ فرمانی مبنی بر توقف تبدیل مستقیم دلار آمریکا به طلا صادر کرد و این استاندارد طلا به سقف مقدار پول قابل چاپ پایان داد.


گام‌های روسیه و چین به سمت دلارزدایی

در این گزارش آمده است که نگرانی بسیاری از کشور‌ها از تسلط آمریکا بر نظام مالی جهانی و توانایی آمریکا در تبدیل آن به سلاحی علیه خود، این کشورها را مجبور به آزمایش جایگزین‌های دیگری برای محدود کردن سلطه دلار کرد، در شرایطی که ایالات متحده و سایر کشور‌های غربی در واکنش به جنگ روسیه با اوکراین، تحریم‌های اقتصادی را علیه روسیه اعمال کردند، آن‌ها با دولت چین برای کاهش وابستگی به دلار و ایجاد همکاری بین سیستم‌های مالی خود همکاری کردند.

نویسنده اشاره کرد که از زمان جنگ در سال ۲۰۲۲؛ تجارت بین روبل و یوان ۸۰ برابر شده است و روسیه و ایران نیز در حال همکاری با یکدیگر برای راه اندازی یک ارز دیجیتال با پشتوانه طلا هستند.

علاوه بر این، بانک‌های مرکزی - به ویژه روسیه و چین - سرعت خرید طلا را به گونه‌ای افزایش دادند که از سال ۱۹۶۷ اتفاق نیفتاده بود، زیرا کشور‌ها به سمت تنوع بخشیدن به ذخایر خود از دلار حرکت کردند.


چگونه کشور‌های دیگر برای کاهش وابستگی به دلار تلاش می‌کنند

این گزارش خاطرنشان کرد که دلارزدایی یک موضوع در سایر مناطق جهان است. به طوری که در ماه‌های اخیر، برزیل و آرژانتین درباره ایجاد یک ارز مشترک برای دو اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی بحث کرده‌اند. همچنین در کنفرانسی در سنگاپور در ماه ژانویه، چندین مقام سابق آسیای جنوب شرقی از تلاش‌های جاری دلارزدایی صحبت کردند. امارات متحده عربی و هند نیز در حال مذاکره برای استفاده از روپیه برای تجارت کالا‌های غیرنفتی، در فاصله دور از دلار هستند.

این سایت در پایان این گزارش گفت که با وجود این تحرکات، بسیاری معتقدند که پایان برتری جهانی دلار به این زودی‌ها فرا نخواهد رسید. در حال حاضر، بانک‌های مرکزی هنوز حدود ۶۰ درصد از ذخایر ارزی خود را به دلار نگهداری می‌کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر