11 ارديبهشت 1402 - 08:57
الگو‌هایی برای مهار تورم در سال مهار تورم و جهش تولید (۵)

راهکارهای کلیدی مهار تورم از منظر رهبری انقلاب را بشناسید

مقام معظم رهبری معتقدند که مشارکت مردم در اقتصاد، تولید را رونق بخشیده و تورم را کاهش خواهد داد.
کد خبر : ۱۴۹۵۷۴

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در بخش دیگری از مجموعه مقالات "الگو‌هایی برای مهار تورم در سال مهار تورم و جهش تولید"، به سراغ بررسی و تبیین ادامه‌ تاکیدات رهبری معظم انقلاب در باب راهکار‌های کلیدی مهار تورم می‌رویم که در بیانات، پیام‌ها و سخنرانی‌های معظم له به مناسبت‌های مختلف و در دیدار با آحاد مردم و بویژه جلسات عمومی با کارگزاران سیاسی و اقتصادی کشور یافت می‌شود.

 

 
علل زنجیره‌ تورم و گرانی را شناسایی کنید تا مهار شود

 

بیانات معظم له در ارتباط تصویری با نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تیر ماه ۱۳۹۹، متمرکز بر مدیرت و مهار تورم مبتنی بر شناسایی علل زنجیره تورم و گرانی بوده است:
"مسئله‌ی مهار تورّم مسئله‌ی جدّاً کلیدی کشور است. ما در جلسات خصوصی و عمومی به آقایان گفته‌ایم، پیغام هم داده‌ایم، مستقیم و غیر مستقیم به مسئولان تذکر داده‌ایم و گفته‌ایم که علل زنجیره‌ی تورّم و گرانی را شناسایی کنید و بروید سراغ این علل. یعنی اگر می‌خواهید تورم را مهار کنید، اول باید ببینید علت این تورم و گرانی در چیست. خب گرانی، سلسله عوامل دارد، یک عامل نیست، علل را شناسایی کنید، این علل در یک زنجیره قرار دارند که هر روز ممکن است محکم‌تر شود. زنجیره را بشناسید، پیدا کنید و حلقه‌ها را قطع کنید، حلقه‌ها را قطع کنید، تورم می‌شکند، کمر گرانی می‌شکند. کار جهادی و مدیریت جهادی می‌خواهد. مدیریّت نظام پولی و مالی جزو مسائل کلیدی است؛ این چیز‌ها برای مردم مهم هستند"

 

 

خلقِ پول متناسب با تولید، تورم را مهار می‌کند

 

رهبری انقلاب در بیانات خود در نخستین دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم با معظم له در تاریخ ششم شهریور ۱۴۰۰، یکی از کلید‌های اصلی مهار تورم را، خلق پول متناسب با تولید دانستند:
"در زمینه‌ی مسائل اقتصادی خب الان مشکلاتی در کشور وجود دارد: تورّم بالا یکی از اساسی‌ترین مشکلات است که معیشت مردمِ کم‌درآمد را مشکل می‌کند. تورم که بالا باشد، کاهش ارزش پول ملّی هم هست، این همه هم ما و مسئولین اقتصادی تأکید کردیم، یعنی همه تأکید کردند و گفته شده. برای این‌ها واقعاً باید برنامه‌ریزی کرد و کار کرد و حلّ این مسائل، مهم است. آن چیزی که صاحب‌نظران اقتصادی به ما گزارش می‌دهند و منعکس می‌کنند، این است که می‌گویند خلق پول بایستی در نسبت با تولید انجام بگیرد؛ اگر این نسبت وجود نداشت، بایستی جلوی خلق پول گرفته بشود، جلوی تولید نقدینگی باید گرفته بشود؛ یعنی بِجِد این مسئله را اهمّیّت بدهند. اگر در این زمینه درست عمل بشود، این برکات زیادی خواهد داشت: جلوگیری از تورّم، رونق تولید، رونق اشتغال، تقویت پول ملّی و از این قبیل چیزها. این یکی از آن نکات مهمّی است که به نظر من روی آن بایستی تکیه کرد"

 

 

مشارکت مردم در اقتصاد، تولید را رونق و تورم را کاهش می‌دهد

 

رهبری انقلاب در اولین دیدار مردمی در سال ۱۴۰۲ در حرم مطهر رضوی، تاکید کردند که اگر از توانایی مردم در اقتصاد استفاده شود، وضعیت گرانی‌ها بهبود خواهد یافت:
"خب یکی از مسائل مهم ما امروز تورم و گرانی‌ها هست که ما هم در شعار سال آورده ایم، مسئله مهمی هم هست. به معیشت مردم لطمه می‌زند. خب وقتی می‌خواهید تورم را مهار کنید، راه دارد، روش دارد، یک راه آن این است که مردم را در اقتصاد کشور درگیر کنید، مردم را به صحنه اقتصادی بیاورید، بگذارید خودشان مشارکت کنند. اگر از توانایی ملّت در قضیّه‌ی اقتصاد استفاده بشود وضع معیشت مردم حتماً بهتر خواهد شد، وضع تورّم حتماً بهتر خواهد شد... مهار تورّم متوقّف است به افزایش تولید و افزایش تولید، دست مردم است؛ اگر چنانچه مردم اقدام کنند، همّت کنند، این کار عملی است. مردم بیایند به میدان، تولید انبوه می‌شود، تولید انبوه و توزیع متناسب در بازار، گرانی را کم می‌کند."

 

 

تلاش دولت می‌بایست در کاهش نقش خود در فشار تورمی باشد

 

معظم له در دیدار اعضای هیئت دولت در شهریور ماه ۱۳۸۸، با تاکید بر اقدامات صورت گرفته در حوزه کاهش تورم، از دولت خواست که سهم خود را از زنجیره‌ی افزایش تورم، کاهش دهد:
"توصیه‌ی پنجم که دنباله‌ی همینهاست، حل مشکلات اقتصادی مردم و کشور است. همین مسئله‌ی تورم که اشاره کردند - که مهمترینش تورم و اشتغال است - این‌ها مهمترین است. نکته‌ی بسیار خوبی توی بیانات آقای رئیس جمهور بود که من هم روی آن تکیه میکنم؛ دولت بایستی جوری برنامه ریزی کند که از ناحیه‌ی دولت، فشار تورمی روی مردم زیاد نشود. حالا یک وقت از ناحیه‌ی بیرون است، یک وقت از ناحیه‌ی بعضی از قوانین است. حالا مسئله‌ی خدمات را مطرح کردند. خوب، خیلی از خدمات به وسیله‌ی دولت انجام می‌گیرد؛ بسیاری از این خدماتی که میگوئید سهمش در تورم از سی درصد رسیده به هفتاد درصد، این خدمات را خود دولت دارد انجام می‌دهد. بنابراین، سهم خودتان را در ایجاد فشار تورمی کم کنید؛ هر چه که ممکن است. این جزو کار‌های اساسی و مهم است"

 

 

حل مسئله تورم، نیازمند هم کار ریشه‌ای و علمی و هم اقدامات سریع است

 

رهبری معظم انقلاب در دیدار با رئیس جمهور، وزرا و معاونین دولت نهم، به مناسبات هفته دولت در شهریور ماه ۱۳۸۶، بر حل مسئله تورم از طریق کار‌های علمی، بنیادین و ریشه‌ای و اقدامات سریع تاکید فرمودند:
" حل مسئله‌ی گرانی، یک کار ریشه‌ای است. بدیهی است که مهار تورم، یک کار علمی، ریشه‌ای و بنیانی است که مقدمات و اصولی دارد و تا آن اصول انجام نگیرد، تورم با ما خواهد بود؛ منتها کار‌های ضربتی هم باید انجام داد. بالاخره نمیشود نشست تا این کار‌های بنیانی، یک روزی به نتیجه برسد؛ نه، واقعاً یک فکری بکنید؛ کاری بکنید. حالا من نمیخواهم در آن زمینه که چه کار خواهید کرد، پیشنهاد کنم. البته این را هم بگوییم که در گرانی، هم عوامل واقعی و هم عوامل کاذب و روانی دخالت دارند؛ گاهی یک کلمه حرف و یک تصمیم نادرست و نسنجیده، ناگهان این موج گرانی را تحریک می‌کند و تورم را در بخش‌های مختلف بالا می‌برد و انتظاراتی را به وجود میآورد که امیدواریم ان‌شاءاللَّه این را هم بتوانند آقایان دنبال کنند؛ بنابراین برای حل مسئله تورم و گرانی، هم به سراغ کار‌های علمی و ریشه‌ای بروید و هم اقدمات سریع"

نویسنده: سید مهدی میرحسینی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر