10 ارديبهشت 1402 - 10:06
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایبِنا:

مالیات بر عایدی سرمایه رشد اقتصادی را در پی دارد/ معضل بانک‌های ناتراز باید حل شود

مالیات بر عایدی سرمایه رشد اقتصادی را در پی دارد  معضل بانک‌های ناتراز باید حل شود
مالیات بر عایدی سرمایه برخی از فعالیت‌های سوداگری و دلالی را مختل می‌کند، به همین دلیل این نوع مالیات مخالفان زیادی دارد.
کد خبر : ۱۴۹۶۰۴

اکبر حامدی میخوش، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: مالیات بر عایدی سرمایه در دنیا یک روش مرسوم و شناخته شده‌ است که از یک طرف درآمد‌های دولت را افزایش می‌دهد و از طرف دیگر مانع بزرگ برای دلالی، سفته بازی و سودا گری در جامعه خواهد شد؛ بنابراین مالیات بر عایدی سرمایه موجب خواهد شد تا سرمایه از سمت دلالی به سمت بازار‌های مولد حرکت کند.


این فعال بازار سرمایه ابراز داشت: به سبب این که مالیات بر عایدی سرمایه موجب افزایش درآمد‌های دولت‌ها می‌شود، این نوع مالیات رشد اقتصادی را نیز به همراه خواهد داشت.


این تحلیلگر بازار‌های مالی عنوان کرد: به دلیل این که طرح‌هایی مانند مالیات بر عایدی سرمایه برخی از فعالیت‌های سوداگری و دلالی را مختل می‌کند، مخالفان زیادی مانع از تصویب این طرح خواهند شد.


این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: این طرح چالش‌هایی دارد که باید برطرف شود، یکی از این چالش‌ها این است که مالیات بر عایدی سرمایه را برای فرد درنظر گرفته‌اند، این در صورتی است که مالیات بر عایدی سرمایه باید از خانواده‌ها شروع کرد، چون برخی از خانواده‌ها چندین خودرو و یا چندین خانه دارند، بنابراین معاملات بر این دارایی‌ها بهتر است از تجمیع درآمد خانوار صورت گیرد. در کشور‌های توسعه یافته نیز از مجموع درآمد خانوار مالیات اخذ می‌شود و نه از درآمد فرد.


وی افزود: یکی از مزیت‌های طرح مالیات بر عایدی سرمایه این است که درآمد حاصل از معاملات بازار سهام شامل مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود، زیرا در معاملات سهام از قبل مالیات اخذ شده است.


حامدی با اشاره به انتشار خبر انحلال بانک‌های ناتراز گفت: در گذشته ما سابقه مثبت ادغام بانک‌های ناتراز را داشته ایم.


این تحلیل گر بازار‌های مالی بیان داشت: در گذشته برخی از نهاد‌های دولتی برای خودشان بانک و یا موسسات اعتباری راه اندازی می‌کردند و چون این ارگان‌ها به دانش بانکداری تسلط نداشتند، تسهیلات را به زیر مجموعه‌های خود اعطاء می‌کردند، در نتیجه این بانک‌ها و موسسات اعتباری عامل افزایش تورم در گذشته بودند.


وی افزود: این بانک‌ها و موسسات اعتباری باید تسهیلات خود را به بخش‌های مولد اقتصادی اعطا می‌کردند، اما در عمل این چنین نشد، در نتیجه بانک مرکزی در آن زمان به درستی وارد شد و بانک‌ها را ادغام کرد.


اکبر حامدی میخوش در پایان تاکید کرد: در شرایط فعلی نیز نیاز است بانک‌های ناتراز منحل یا ادغام شوند و بانک مرکزی به درستی در این حوزه ورود کرده است.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر