07 ارديبهشت 1402 - 12:58

گزارش اهم اقدامات چند دستگاه در آستانه دور دوم سفر استانی رئیس‌جمهور به استان خوزستان و پروژه‌های مهم سفر

گزارش اهم اقدامات چند دستگاه در آستانه دور دوم سفر استانی رئیس‌جمهور به استان خوزستان و پروژه‌های مهم سفر
۱۰ مصوبه در حوزه راه و شهرسازی با ۴۶۷۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده که از این میزان، ۲۲۴۹ میلیارد تومان تأمین شده است.
کد خبر : ۱۴۹۶۴۲

به گزارش ایبِنا، مجموعاً ۱۰ مصوبه در حوزه راه و شهرسازی با ۴۶۷۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده که از این میزان، مبلغ ۲۲۴۹ میلیارد تومان تأمین شده است. از مجموع ۱۰ مصوبه، ۲ مصوبه اجرا شده، ۵ مصوبه در دست اقدام و ۳ مصوبه در دست پیگیری است.

 

از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، اداره کل راه و شهرسازی خوزستان مجموعا ۲۱۵ کیلومتر پروژه راه‌سازی را در دست اجرا داشته که جزئیات آن به این شرح است:

 

- طول پروژه‌های تکمیل و بهره‌برداری شده ۷۳ کیلومتر شامل (۴۱ کیلومتر بزرگراه ۴ خطه + ۳۰ کیلومتر راه اصلی و ۲ کیلومتر راه روستایی) - طول پروژه‌های راه‌سازی در دست اقدام ۱۴۲ کیلومتر شامل (۱۰۷ کیلومتر بزرگراه ۴ خطه + ۲۳ کیلومتر راه اصلی و ۱۲ کیلومتر راه فرعی)
- پروژه‌های پل سازی در دست اقدام استان شامل ۵ دستگاه پل بزرگ با طول کلی ۱۲۰۰ متر توسط اداره کل راه و شهرسازی در حال اجرا قرار دارد یک دستگاه پل ۳۰۰ متری در حال اتمام و در مرحله نصب تابلو‌ها و علائم توسط شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور قرار دارد.
- بهسازی و روکش آسفالت ۶۵۳ کیلومتر، تعمیر و احداث ابنیه فنی ۱۵۱ دستگاه، خط کشی راه‌های مواصلاتی ۷۹۵۴ کیلومتر، نصب نیوجرسی ۱۳ کیلومتر، نصب گارد ریل ۶۱ کیلومتر، نصب ۳۹۵۱۳ عدد علائم و تجهیزات ترافیکی
- ۷۰ کیلومتر از خط دوم راه آهن اهواز – اندیمشک حدفاصل ایستگاه‌های شوش تا بامدژ با تخصیص اعتباری بالغ بر ۳۱۸ میلیارد تومان تکمیل و به بهره برداری رسیده است، ارزش به روز شده این پروژه در حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. ۴۰ کیلومتر باقی مانده مسیر در دست اجرا قرار دارد که برای تکمیل نیاز به ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد و در صورت تکمیل ارزش روز آن برابر ۲۴۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. (رئیس‌جمهور برای افتتاح خط ۷۰ کیلومتری حضور پیدا می‌کند).
- تعداد زمین تأمین شده شهری ۲۶۳۷۳ واحد بوده که با احتساب زمین‌های در شرف تامین به ۹۲۹۳۷ واحد خواهد رسید. همچنین در حوزه مسکن روستایی ۱۵۴۷ مورد تسهیلات مسکن پرداخت شده و ۴۹۱۵ واحد نیز توسط بنیاد مسکن بازسازی شده اند.  

 

گزارش اهم اقدامات چند دستگاه در آستانه دور دوم سفر استانی رئیس‌جمهور به استان خوزستان و پروژه‌های مهم سفر

 

- در ۷۸ شهر استان تاکنون تعداد ۵۴۶۴۸۷ نفر متقاضی ثبت‌نام در طرح نهضت اقدام ملی مسکن بوده که از این تعداد ۱۷۷۲۹۱ نفر تایید نهایی شده اند.
- تعداد زمین تامین شده شهری ۲۶۳۷۳ واحد بوده که با احتساب زمین‌های در شرف تامین به ۹۲۹۳۷ واحد خواهد رسید و تعداد پروانه ساختمانی صادر شده ۷۷۵۰ مورد و تعداد واحد‌های در حال ساخت ۸۴۰۶ واحد می‌باشد.
- ۱۱۲۳۷ نفر واریز وجه اولیه ۴۰ میلیون تومانی داشته که برای ۱۱۱۲۷ نفر تخصیص پروژه صورت گرفته است.
- همچنین در حوزه مسکن روستایی تعداد ۱۵۴۷ واحد تسهیلات مسکن روستایی دریافت کرده و ۴۹۱۵ واحد نیز توسط بنیاد مسکن بازسازی شده اند.

 

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:


پروژه‌های مصوب در حال اجرا به شرح ذیل:


- بیمارستان جایگزین بهبهان تکمیل و آماده بهره برداری است.
- مگا آی سی یو بیمارستان گلستان اهواز تکمیل و در حال بهره برداری است.
- بیمارستان طالقانی آبادان توسط بنیاد علوی تکمیل شده است.
- فاز یک بیمارستان یا زهرا (س) دزفول با ۱۲% رشد به ۶۵% پیشرفت فیزیکی رسیده و در حال انجام است.
- مرکز فوق تخصصی قلب خرمشهر با ۸۱% پیشرفت فیزیکی در حال اجرا قرار دارد.
- بیمارستان نظام مافی شوش با ۵۳ درصد پیشرفت پروژه در حال اجرا قرار دارد.
- لیست املاک قابل فروش و تهاتر دانشگاه به منظور تکمیل و احداث بیمارستان‌ها معین مشخص وکارشناسی آن اعلام شده است.
- مجوز ماده ۲۳ توسعه بیمارستان مادر رامهرمز اخذ شده است.

وزارت جهاد کشاورزی:


- افزایش ۴۰۰ درصدی در برنامه کشت قراردادی استان از ۶۸۷۷۱ هکتار به ۳۴۴ هزار هکتار
- افزایش حدود ۴۸ درصدی در طرح جهش تولید دیمزار‌های استان از ۵۴۶۲۰ هکتار به بیش از ۱۰۵ هزار هکتار
- افزایش ۷ درصدی در تولید محصولات باغی استان از ۴۱۹ هزار تن به ۴۵۰ هزار تن
- افزایش ۱۶ درصدی در تامین کود شیمیایی استان از ۳۲۱۸۰۰ تن به ۶۷۶ هزار تن
- افزایش ضریب مکانیزاسیون استان از ۱.۵۱ به ۱.۶۳
- بهسازی کانال‌های عمومی و لایروبی انهار به طول ۴۹۰ کیلومتر، لایروبی زهکش‌ها به حجم ۱۳۷۰ هزار مترمکعب
- اجرای ۶۲ کیلومتر خط انتقال آب و مرمت و بازسازی ۶ رشته قنات و همچنین اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در ۱۹۴۰ هکتار
- تجهیز و نوسازی اراضی سنتی در سطح ۱۰۷ هکتار
- افزایش ۲۲ درصدی در تولید تخم مرغ استان از ۱۱۳۰۰ تن به ۱۳۸۰۰ تن
- افزایش ۳ درصدی در تولید گوشت مرغ استان از ۱۰۹۸۱۰ تن به ۱۱۲۹۰۰ تن
- افزایش ۱ درصدی در تولید گوشت قرمز استان از ۴۴۱۲۰ تن به ۴۴۴۶۰ تن


• وزارت نفت

 

مجموعاً ۴۷ مصوبه در حوزه وزارت نفت با ۷۲۸۲ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است که از این میزان مبلغ ۱۰۷۰ میلیارد تومان پرداخت شده که با این رقم ۳۹۱ پروژه در سطح استان به بهره برداری رسیده و ۶۱۲ پروژه در دست اجرا قرار دارد.

 

سرفصل پروژه‌های کمک شده شامل آموزشی، بهداشتی و درمانی، ورزشی، راه‌های مواصلاتی، آبرسانی، برق رسانی، طرح هادی است.

 

پروژه جمع‌آوری گاز‌های همراه (حضور رئیس‌جمهور)

 

در بیشتر فرآیند‌های شیمیایی مانند پالایشگاه‌های نفت و گاز و مجتمع‌های پتروشیمی، یکی از ابزار‌های ایمنی و کنترل فشار، «شبکه رهاسازی گازها» است که درآخرین قسمت این شبکه برج فلر قرار دارد. در این شبکه، گاز‌های اضافی پس از جمع‌آوری از واحد‌های مختلف به سمت برج فلر فرستاده می‌شود تا سوخته شوند.

 

حجم زیادی از این گاز‌ها از ارزش سوختی بالایی برخوردارند و در بعضی موارد می‌توان از آن‌ها به عنوان خوراک واحد‌های مختلف نیز استفاده کرد. مشخص است که سوزاندن این گاز‌ها در برج فلر افزون بر ایجاد مشکلات زیست محیطی مثل آلودگی، دود، صدا و بوی نامطبوع، هدر دادن منابع اقتصادی است؛ لذا بررسی امکان بازیافت گاز‌های فلر در واحد‌های صنعتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

در حال حاضر حجم زیادی گاز در روز «فلر» می‌شود. در عین حال به لحاظ عملیاتی نمی‌توان و نباید از سوختن تمامی گاز‌های فلر جلوگیری کرد. به این اعتبار عملاً سوزاندن حدود ۴ تا ۵ میلیون متر مکعب گاز در روز در کل کشور به دلیل الزامات عملیاتی (مثلاً کنترل فشار فرآیندی در برخی واحد‌ها و حسب شرایط خاص)، اجتناب‌ناپذیر است.

 

به هر صورت طرح‌های جلوگیری از سوزندان گاز‌های ارسالی به مشعل و جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت همواره به‌عنوان دغدغه‌ای از سوی مسئولان و کارشناسان صنعت نفت مطرح شده و اکنون بار دیگر وزارت نفت دولت سیزدهم موفق شده یکی از این طرح‌های بزرگ را به بهره‌برداری برساند.

 

برنامه‌ریزی‌ها بر آن است که در سال جاری روزانه ۱۸.۲ میلیون مترمکعب گاز فلر جمع‌آوری شود. این میزان در سال بعد روزانه ۱۷ میلیون مترمکعب اضافه خواهد شد و در سال ۱۴۰۴ نیز برابر ۷ میلیون مترمکعب در روز ازدیاد می‌یابد. در پایان افق ۱۴۰۴، باقی‌مانده این گاز‌ها نیز جمع‌آوری می‌شوند.

 

اکنون اجرای هم‌زمان ۹ طرح NGL در مجموع با ظرفیت جمع‌آوری روزانه ۵.۱ میلیارد فوت مکعب گاز‌های همراه نفت در دستور کار بخش‌های مختلف عملیاتی وزارت نفت است. از جمله مهم‌ترین آن‌ها باید به واحد‌های جمع‌آوری و فرآورش گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ و ۳۱۰۰ به ترتیب در حوزه جنوب غرب و غرب کشور اشاره کرد. با اجرای این طرح‌ها تقریباً هرآنچه گاز فلر میادین نفتی خشکی قابل‌استحصال وجود داشته باشد، جمع‌آوری و به فرآورده‌های باارزش‌تر تبدیل خواهد شد.

 

در همین راستا پروژه ان جی ال ۳۱۰۰ در غرب کشور از سوی شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (وابسته به صندوق‌های بازنشستگی) در دست احداث است که تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید و هم‌اینک نیز فاز نخست طرح NGL ۳۲۰۰ با سرمایه‌گذاری ۱.۳ میلیارد برای جمع‌آوری ۶ میلیون مترمکعب گاز‌های مشعل میدان‌های نفتی منطقه غرب کارون به مرحله‌ی بهره‌برداری رسیده است.

 

به طور کلی احداث و توسعه مجتمع‌های NGL افزون بر جلوگیری از سوزاندن گاز‌های همراه، تأمین منافع ملی، حفظ و صیانت از محیط زیست، بازده اقتصادی بالایی برای سرمایه‌گذاران و درآمد مناسبی به همراه خواهد داشت لذا سرعت‌بخشی به روند اجرای آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این رابطه دو پروژه به نام‌های ۳۱۰۰ ان. جی. ال و ۳۲۰۰ ان. جی. ال تعریف شده است.

 

ان. جی. ال ۳۱۰۰ با هدف جمع‌آوری گاز‌های همراه میدان‌های غرب کشور (مناطق دهلران، چشمه خوش، پایدار، پایدار غرب، دالپری و نفت شهر) به ظرفیت ۲۷۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز در دستور کار قرار دارد. این گاز‌های همراه، خوراک کارخانجات پتروشیمی مناطق اقتصادی ماهشهر، امیرکبیر، بوعلی و دهلران (به حجم حدود ۴۶ هزار بشکه در روز) را تامین می‌کند.

 

نگاهی به پروژه‌ی ان‌جی‌ال ۳۲۰۰

 

این پروژه به منظور جمع آوری ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز گاز‌های همراه میدان‌های غرب کارون (آزادگان، آزادگان شمالی، یادآوران، دارخوین، یاران شمالی و جنوبی، سهراب، سپهر، جفیر، سوسنگرد و بندکرخه) با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد.

 

کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ یکی از طرح‌های بزرگ صنعت نفت است که با اجرای آن، گاز‌های همراه به ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت مکعب جمع‌آوری و فرآورش می‌شود.

 

این کارخانه با طراحی در دو ردیف فرآورشی در سال ۱۳۹۰ به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به‌عنوان پیمانکار اجرایی واگذار و تأمین مالی آن نیز به کنسرسیوم‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و پتروشیمی بندر امام خمینی سپرده شد، اما با توجه به رویکرد جدید وزارت نفت مبنی بر واگذاری تأسیسات ان‌جی‌ال و روند کند عملیات اجرایی آن با پیشرفت حدود ۴۵ درصدی، این طرح به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس واگذار شد و حالا در آستانه‌ی بهره‌برداری است. حدود نیمی از تامین مالی طرح در یک سال و نیم گذشته انجام شده است.

برخی مشخصات این طرح:

 

کافرما: شرکت پالایش گاز یادآوران خلیج فارس (این شرکت به عنوان بهره‌بردار طرح هم محسوب می‌شود)

 

پیمانکار: شرکت تدبیر انرژی گستر ایرانیان

 

اعضای کنسرسیوم مالی: شرکت پتروشیمی بندر امام (تامین‌کننده‌ی تسهیلات مالی به میزان ۷۰ درصد) و شرکت تدبیر گسترش انرژی ایرانیان (به عنوان تامین‌کننده‌ی تسهیلات مالی به میزان ۳۰ درصد)

 

محل احداث طرح: حدوود ۶۰ کیلومتری جنوب شهرستان هویزه؛ جنوب حوزه‌ی نفتی جفیر و شمال حوزه‌ی نفتی یادآوران

 

ظرفیت کارخانه: در فاز اول مشتمل بر دریافت ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب در روز و در فاز دوم به میزان ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب در روز (هر متر مکعب ۳۵.۳۱ فوت‌مکعب است)

 

جزئیاتی از پروژه‌ی ان‌جی‌ال ۳۲۰۰

 

این پروژه در دو حیطه‌ی علمیاتی صنعت نفت و صنعت پتروشیمی قرار گرفته و لذا این دو بخش در کنار یکدیگر تلاش‌هایی برای به‌نتیجه‌رسیدن آن داشته‌اند.
در مقاطع قبلی تاخیراتی در اجرای فاز‌های دوم توسعه میدان‌های نفتی غرب کارون وجود داشته و میزان دقیق مقادیر و زمان تولید گاز‌های همراه با ظرفیت کامل کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ به طور دقیق پیش‌بینی نشده بود. اما اکنون با عادی‌شدن روند توسعه، اجرای فاز نخست این کارخانه با ظرفیت ۲۵۰ میلیون فوت مکعب در روز در اولویت اجرا قرار گرفت. میزان پیشرفت پروژه در گام نهایی است و طی روز‌های آینده تکمیل و راه‌اندازی می‌شود.

 

اما اکنون با بهره‌برداری از طرح ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ افزون بر پایان مشعل‌سوزی در فقط ۶ میدان نفتی غرب کارون، روزانه ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب خوراک به مجتمع‌های پتروشیمی منطقه ماهشهر اختصاص خواهد یافت. از آنجا که تأمین خوراک پتروشیمی‌ها، ارزش افزوده چشمگیری ایجاد می‌کند، به همین خاطر با تولیدی شدن این طرح، امکان توسعه واحد‌های مختلف پتروشیمی ممکن خواهد شد. (آن ۶ میدان عبارتند از میدان‌های نفتی آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی، یاران جنوبی، یادآوران و دارخوین). برآورد‌ها حاکی است که با بهره‌برداری از این طرح‌ها تا پایان امسال ۵۰ درصد گاز‌های مشعل همراه نفت جمع‌آوری شود. با اجرای ردیف دوم این واحد نیز ظرفیت لازم برای جمع‌آوری همه گاز‌های همراه میدان‌های غرب کارون در شرایط توسعه‌ی کامل فراهم خواهد شد.

 

برخی مزایا و دستاورد‌ها

 

طرح ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ از آن دسته طرح‌هایی است که دامنه‌ی انتفاع ان به حیطه‌های گوناگونی در صنعت نفت (مشتمل بر شرکت ملی نفت، شرکت پتروشیمی و شرکت گاز) کشیده می‌شود. از جمله مزایا و اهداف اجرای این طرح نیز می‌توان به کاهش آلودگی زیست محیطی، راندمان بیشتر در تصفیه نفت و گاز (به‌واسطه‌ی افزایش واحد‌های جداساز و شیرین‌سازی گاز ترش)، افزایش چشمگیر ظرفیت تولید کاندنسیت و گاز‌های سبک و تصفیه شده نظیر پروپان، بوتان، متان و … اشاره کرد.

 

به طور ویژه با اجرای این طرح، ظرفیت استحصال یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال اتان و ترکیبات سنگین‌تر از آن ایجاد خواهد شد که به‌عنوان خوراک پتروشیمی (عمدتاً در پتروشیمی بندر امام) استفاده می‌شود و در جبران کمبود خوراک کنونی و آینده این مجتمع مؤثر خواهد بود، از دیگر محصولات این مجتمع تولید روزانه ۳۴۰ میلیون فوت مکعب گاز شیرین برای مصرف نیروگاه غرب کارون و شبکه سراسری خواهد بود.

 

در حوزه‌ی صنعت گاز نیز می‌تواند کمک مناسبی به کاهش ناترازی انرژی در کشور باشد. وزارت نفت در دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن همواره یکی از اهداف خود را جمع‌آوری گاز‌های مشعل و گاز‌های همراه نفت ذکر کرده بود. به طور کلی جمع‌آوری گاز‌های همراه با اجرای طرح‌های ان‌جی‌ال (۳۱۰۰ و ۳۲۰۰) در همین راستا محسوب می‌شود. اجرای این طرح‌ها می‌تواند به افزایش تولید گاز کشور کمک کند، به‌ویژه که ناترازی گاز در سال‌های اخیر مدیریت مصرف انرژی کشور را با دشواری‌هایی مواجه کرده است.

 

برخی انتظارات و راهکار‌ها

 

در پایان لازم به ذکر است که برای موفقیت بیشتر این طرح‌ها لازم است ریسک‌های سرمایه‌گذاری در این زمینه کاهش یابد و قیمت‌گذاری محصولاتی که قرار است از گاز‌های مشعل جمع‌آوری‌شده، تولید شود به‌گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذار را برای ورود به این حوزه ترغیب کند. چنین اتفاقی مستلزم ورود نهاد‌های سیاست‌گذار و تقنینی است.



وزارت نیرو:

 

مجموعاً ۱۹ مصوبه در حوزه آب و فاضلاب که از مجموع ۱۹ مصوبه یاد شده، ۱۷ مصوبه در حال اجرا و ۲ مصوبه در دست پیگیری می¬باشد که اهم مصوبات به شرح زیر است:


- طرح اجرای فاضلاب شهر اهواز:
- پروژه اجرای فاضلاب شهر اهواز در سال ۱۳۷۱ آغاز شده و تا سال ۱۴۰۰ قریب به ۳۱ درصد پیشرفت داشته است با روی کار آمدن دولت سیزدهم تکمیل این پروژه شتاب قابل ملاحظه‌ای داشته و پیشرفت فیزیکی روز پروژه به حدود ۵/۵۴ درصد رسیده است. در حال حاضر قریب به ۲۰۰ جبهه کاری همزمان در شهر اهواز مشغول کار هستند. (بازدید از پروژه فاضلاب اهواز در برنامه است. نزدیک به ۳۰ سال، ۳۱ درصد پیشرفت/ یک سال و نیم اخیر ۲۳ درصد پیشرفت)
- فراهم گردن تمهیدات لازم برای حذف ۲۴ نقطه ورودی فاضلاب به رود کارون تا پایان سال ۱۴۰۲
- تکمیل و بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز با ۱۱۲۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز

- طرح اجرای فاضلاب استان خوزستان (۱۷ شهر):
- این طرح در ابتدای دولت سیزدهم دارای ۵۳% پیشرفت بوده که در حال حاضر به ۵/۵۹ % ارتقا یافته است.
- طی سال ۱۴۰۰، ۵۴ کیلومتر خط انتقال اصلی و فرعی و ۴ باب ایستگاه پمپاژ احداث و وارد مدار شده است.
- طی سال ۱۴۰۱، ۱۲۰ کیلومتر خط انتقال اصلی و فرعی و ۲ باب ایستگاه پمپاژ احداث و وارد مدار شده است.
- درصورت اجرای تعهدات مالی دولت، پیشرفت فیزیکی این طرح در پایان سال ۱۴۰۳ به ۷۵% خواهد رسید.

- آب‌رسانی استان:
- آبرسانی و ارتقاء سطح پایداری در ۱۷۵۳ روستا با جمعیتی حدود ۶۰۵ هزار نفر
- جهاد آبرسانی (محرومیت زدایی) قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) شامل ۱۸۹ روستا که تا کنون ۱۷۵ روستا به اتمام رسیده است.
- احداث تاسیسات آب شیرین کن با ظرفیت ۴۵۰۰۰ مترمکعب در شبانه روز در شهر‌های آبادان، خرمشهر و امیدیه
- احداث تاسیسات آب شیرین کن با ظرفیت ۲۷۰۰۰۰ مترمکعب در شبانه روز برای شهر‌های هندیجان، ماهشهر، آبادان و شادگان در حال تعیین سرمایه گذار است.
- بطور خلاصه با اقدامات صورت گرفته در بخش آب شهری و روستایی، ظرفیت تامین آب به میزان ۵۱۰۰۰۰ مترمکعب در شبانه روز و در سطح استان افزایش داشته است.

- طرح آب‌رسانی غدیر: طرح آبرسانی به شهر‌های اهواز، آبادان، خرمشهر و شادگان (طرح میان مدت آبرسانی غدیر)
- احداث ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۱۰ مترمکعب بر ثانیه
- احداث خط برق ۳۳ کیلو ولت به طول ۱۵ کیلومتر
- اجرای خط انتقال آب ۲۴۰۰ میلیمتر به طول ۷۳ کیلومتر
- عبور دو خط انتقال آب ۲۴۰۰ میلی متری از بستر رودخانه کرخه به طول ۲۲۰۰ متر

 

جزئیات پروژه‌های آب و برق در سفر خوزستان

 

آب:

 

بهره برداری از ۱۷۴ طرح جهاد آبرسانی روستایی

 

بهره برداری از تصفیه خانه اضطراری آب شیرین کن شوشتر: ظرفیت تامین ۲۵هزار مترمکعب آب شیرین

بهره برداری از تصفیه خانه آب شیبان

بهره برداری از طرح تامین و انتقال آب به ۶۰۰۰ هکتار اراضی دشت لالی

بهره برداری از پروژه تامین برق، توسعه شبکه و پمپاژ بنه باشت (آبیاری مدرن اراضی)

 

برق:

 

بهره برداری از نیروگاه گازی کلاس F دوکوهه اندیمشک: ظرفیت تولید ۳۰۷ مگاوات

افتتاح ۲۷ پروژه انتقال و فوق توزیع برق

بهره برداری از پست برق بهبهان: تامین برق کارخانه NGL۹۰۰ شرکت نفت خیز جنوب

مجموع اعتبار طرح ها: ۱۶.۸ هزار میلیارد تومان

 

نیروگاه دو کوهه

 

نیروگاه گازی دو کوهه به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات در اندیمشک و واحد بخار غرب کارون با ظرفیت ۱۹۶ مگاوات در اهواز به بهره برداری می‌رسد.

 

افتتاح ۲۷ پروژه انتقال و فوق توزیع برق

 

۲۷ پروژه انتقال و فوق توزیع برق در خوزستان افتتاح می‌شود. این پروژه‌ها شامل ۲۳۸۹ مگاولت آمپر پست انتقال برق، ۱۲۸ کیلومتر مدار خطوط انتقال برق، ۲۵ مگاوات نیروگاه DG و ۴.۸ مگاوات بانک خازنی است که با سرمایه‌گذاری حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان اجرا و به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

 

بهبود سطح ولتاژ و قابلیت مانور شبکه انتقال برق خوزستان، تعدیل بار شبکه، تامین برق پروژه‌های صنعتی در کنار افزایش پایداری شبکه برق استان از جمله اهداف اجرای این پروژه‌هاست.

 

بهره برداری از پست برق بهبهان

 

پست برق بهبهان به عنوان پروژه‌ای که برق مورد نیاز کارخانه NGL۹۰۰ شرکت مناطق نفت خیز جنوب را تامین خواهد کرد، به بهره‌برداری می‌رسد؛ این پست برق با سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

 

بهره برداری از ۱۷۴ طرح جهاد آبرسانی

 

عملیات آبرسانی به ۱۷۴ روستای استان خوزستان در قالب طرح جهاد آبرسانی با حضور آیت‌الله رئیسی و علی‎ اکبر محرابیان به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

 

تعداد کل روستا‌های مشمول این طرح در سراسر کشور ۷۱۳۸ روستا است که از این تعداد ۷۶۶ روستا مربوط به روستا‌های واقع در استان خوزستان می‌شود.

 

طرح جهاد آبرسانی تاکنون در ۲۵۰۰ روستای کل کشور در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است. در قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، ۶۴۰ روستا از محل محرومیت‌زدایی قرار گرفته است که این ۱۷۴ روستا بخشی از آن است. تاکنون مشکل آب شرب ۱۷۵۳ روستا در استان به صورت کامل برطرف شده است.

 

انتقال آب به ۶۰۰۰ هکتار اراضی دشت لالی

 

بهره‎برداری از طرح تامین و انتقال آب به ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی دشت لالی که موجب افزایش عملکرد و رونق محصولات کشاورزی و اشتغال پایدار در منطقه می‌شود از دیگر برنامه‎های اجرایی در این سفر استانی است.

 

تصفیه خانه آب شیبان

 

تصفیه‌خانه آب شرب شیبان جهت ارتقای کمیت و کیفیت تامین آب شرب مردم منطقه شیبان به بهره‌برداری می‌رسد.

 

تصفیه خانه اضطراری آب شرب شوشتر

 

این تصفیه‌خانه در زمینی به مساحت ۵۰۰۰ متر مربع به منظور تامین آب پایدار و باکیفیت و تنوع بخشیدن به منابع تامین آب شهرستان شوشتر طراحی و اجرا شده است.

 

اسکله آبگیر، دو واحد پیش ته نشینی، دو واحد زلال ساز، یک واحد دفع لجن، حوضچه مقسم، اختلاط سریع و فیلتر‌های تحت فشار از اجزای اصلی این تصفیه‌خانه است.

 

تامین آب و توسعه شبکه برق بنه باشت

 

افتتاح پروژه تامین آب و توسعه شبکه و ایستگاه پمپاژ بنه‌باشت و احداث خط انتقال برق به طول ۱۱ کیلومتر با هدف افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ آبیاری و اصلاح خط برق بنه‌باشت جهت اراضی شبکه آبیاری مدرن کشاورزی منطقه در دستورکار قرار می‌گیرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر