09 ارديبهشت 1402 - 10:19

پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ در بخش صنعت و معدن

پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ در بخش صنعت و معدن
در اسفندماه سال ۱۴۰۱، شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۱۲/۸ و ۱۱/۲ درصدی مواجه شده است.
کد خبر : ۱۴۹۶۷۵

به گزارش ایبِنا و به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز در گزارشی با عنوان «پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در اسفندماه سال ۱۴۰۱ بخش صنعت و معدن» عنوان کرده است که در اسفندماه سال ۱۴۰۱، شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب با افزایش ۱۲/۸ و ۱۱/۲ درصدی مواجه شده است، اما نسبت به ماه قبل شاخص تولید رشد منفی ۱/۵ درصدی و شاخص فروش رشد مثبت ۵ درصدی داشته است.

 

در این ماه شاخص تولید و فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات اگرچه نسبت به ماه قبل به‌ترتیب ۲۰/۲ و ۵/۵ درصد کاهش یافته است، اما نسبت به ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب/ افزایش ۹۳/۲ و ۲۰/۳ درصدی داشته است. همچنین، شاخص تولید و فروش رشته‌فعالیت فلزات پایه پس از رشد مثبت بهمن‌ماه در این ماه رشد منفی ۹ و ۱۳ درصدی داشته است.

 

در اسفندماه سال ۱۴۰۱ نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی رشد مثبت ۷ درصدی را ثبت کرده است که بالاترین رشد ماهیانه پس از اردیبهشت‌ماه (حذف ارز ترجیحی) بوده است، همچنین رشد نقطه به نقطه در ادامه روند صعودی ۲ماه اخیر با ۷/۳ واحد درصد افزایش نسبت به ماه قبل، به ۴۲/۸ درصد رسیده است. گفتنی است میانگین سالیانه شاخص قیمت نیز در اسفندماه سال ۱۴۰۱ روند نزولی یک سال اخیر خود را ادامه داد و با ۰/۴ واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل، میزان ۴۵/۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر