10 ارديبهشت 1402 - 09:58
رئیس سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با ایبِنا خبر داد:

واردات با استفاده از رمزارز‌ها به‌زودی عملیاتی می‌شود/ تهران میزبان ۵۰ کشور در یک رویداد تاریخی صادراتی

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: بانک مرکزی مجوز واردات با رمزارز‌ها را صادر کرده است، اما وزارت اقتصاد باید تایید نهایی را بدهد.
کد خبر : ۱۴۹۶۹۷

علیرضا پیمان‌پاک؛ رئیس سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا، اظهار کرد: فرآیند و بستری برپایه بلاکچین تعریف شد تا هم مباحث B2B را پوشش دهد و هم پلتفرم‌های ایرانی با کشور‌های اطراف ارتباط برقرار کند تا بر پایه رمز ارز قابلیت مبادله داشته باشد.

 

وی ادامه داد: این امر نیازمند یک سامانه بود چرا که سیستمی که براساس آن صادرکننده رمز ارز بگیرد و به واردکننده منتقل کند، به فرآیند‌های فنی نیاز دارد و مهمتر از آن اینکه باید به سامانه جامع تجارت و سامانه‌های تخصیص ارز بانک مرکزی هم متصل باشد.

 

پیمان پاک تصریح کرد: با کمک اتاق بازرگانی این سامانه را تعریف و طراحی کردیم که اوائل زمستان سال گذشته نیز نهایی و بر بستر‌های مرتبط نیز منطبق شد. مشکلی که داشتیم موضوع حساب واسط ریالی بود که تعیین تکلیف و این حساب واسط طراحی شد.

 

وی با تاکید براینکه بانک مرکزی مجوز مربوطه را صادر کرده و فقط منتظر تایید نهایی وزارت اقتصاد هستیم، گفت: بنا این بود که اواخر پاییز سال گذشته واردات با استفاده از رمز ارز اجرایی شود، اما راه اندازی سامانه و سازکار قانونی، عملیاتی شدن آن را به تعویق انداخت. ضمن اینکه با تغییرات در بانک مرکزی مواجه بودیم، اما در حال حاضر کار تقریبا تمام است و به زودی این فرآیند عملیاتی خواهد شد.

 

معاون وزیر صمت اظهار کرد: براساس آمار و اطلاعات وزارت صمت و بانک مرکزی، برخی از واحد‌های تولیدکننده رمز ارز مجاز در داخل کشور، واردات در ازای رمزارز خودشان انجام دادند که البته عدد بالایی نیست و در حد چند ده میلیون دلار است؛ اما برآن اساس فرآیند کار را آزمایش کردیم که عمومیت موضوع و راه اندازی سامانه آن از امسال اجرایی خواهد شد.

 

 

جهش جدی صادراتی

 

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به برگزاری ایران اکسپو ۲۰۲۳ گفت: علاوه بر برنامه‌هایی که در حوزه استفاده از رمزارز در واردات، اجرای برخی اقداماتی که در دوسال گذشته دنبال شده بود مانند تجارت آزاد اوراسیا، تعرفه ترجیحی در اندوزی و ایجاد زیرساخت‌ها و برقراری خطوط حمل و نقل جدید در بازار‌های جدید در سال جاری دنبال می‌کنیم؛ یک اتفاق بزرگ هم به زودی رقم خواهد خورد و آن هم برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۳) است. اواخر اردیبهشت ماه تمامی توانمندی و قابلیت‌های صادراتی کشور در یک رویداد در معرض بازدید تجار و فعالان اقتصادی و مقامات ۵۰ کشور هدف قرار می‌گیرد.

 

به گفته پیمان پاک، از ۵۰ کشور معتبر و شرکای اقتصادی ایران هم از مقامات مرتبط با حوزه تجارت و صنعت و هم اتاق‌های بازرگانی دعوت شده تا یک رویداد ملی و تاریخی برای کشور را رقم بزنیم. در این رویداد شاهد توافقات و قرارداد‌های خوبی در حوزه تجارت خواهیم بود و سازمان توسعه تجارت نیز به دنبال این است که اقداماتی مانند این رویداد که می‌تواند جهش جدی در صادرات ایجاد کند را بیش از پیش در دستور کار قرار دهد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر