09 ارديبهشت 1402 - 19:18

«تولید» شاهراه خروج از بن‌بست اقتصاد

«تولید» شاهراه خروج از بن‌بست اقتصاد
امسال با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» نام‌گذاری شد، شعار هوشمندانه‌ای که در صورت تحقق، اقتصاد ایران را از بن بست خارج می‌کند.
کد خبر : ۱۴۹۷۱۲

به گزارش ایبِنا، در سال‌های اخیر «اقتصاد» محور همه نامگذاری‌ها بوده، در عین حال، تولید به عنوان اصلی‌ترین بخش اقتصاد مورد توجه قرار داشته است. با توجه به اینکه کشور با تحریم دست به گریبان بوده، انتخاب شعار سال‌های مختلف با محوریت تولید، نشان‌دهنده اهمیت این موضوع در عرصه سیاستگذاری کشور است.

امسال نیز با نام «مهارتورم و رشد تولید» نام گذاری شده است. شعار هوشمندانه‌ای که در صورت تحقق، اقتصاد ایران را از بن بست خارج می‌کند. چرا که تولید خود به خود به مهار تورم می‌انجامد از این جهت کارشناسان حمایت و رونق تولید را راه حل خروج از شرایط تورمی می‌دانند.

مافیای دلالی، بلای جان تولید

«امیرعباس اختراعی»، رئیس هیات مدیره انجمن ستصا در گفتگو با «شادا» می‌گوید: بهترین روش برای مهار تورم همان رشد و حمایت از تولید است، اما این حمایت و رشد، به الزاماتی نیاز دارد.

وی اضافه کرد: مسئولین اقتصادی ما باید در خصوص تولید به یک باور عمیق برسند؛ تولید در شرایط کنونی بسیار مهجور است و توسط مافیای دلالی در کشور و اشتباهات برخی از نهاد‌های بالادستی به وضعیت نامطلوبی درآمده است.

لزوم دلارزدایی از زندگی و اقتصاد

«عبدالمجید شیخی»، اقتصاددان در این خصوص به «شادا» گفت: ما در اقتصاد چند موتور تورم زا داریم، ارز در این خصوص، سکاندار افزایش تورم در کشور است.

وی افزود: باید قطعا از زیر سلطه دلار خارج شویم، حتی در حال حاضر کشور‌های کوچک اطراف ما با اقتصاد‌های کوچک نیز قرارداد‌های پولی و چند جانبه منعقد می‌کنند و دلار را از اقتصاد خود خارج کرده اند، در حالی که ما هنوز در اقتصاد همه چیز را با دلار می‌سنجیم؛ بنابراین باید قطعا دلار و یورو را از زندگی و اقتصاد حذف کنیم.

لازمه تحقق شعار سال تاکید بر رشد تولید «غیر تورمی» است

«مصطفی حبیب الله» کارشناس اقتصادی در گفتگو با «شادا»، در خصوص روش‌های تامین مالی تولید گفت: وزارت اقتصاد و دولت سیزدهم در حال اجرای قوانین مصوب شده قبلی در این بخش هستند که به عبارتی دو سال از تصویب آن می‌گذرد و در گذشته بر زمین مانده بود.

این کارشناس اقتصادی همچنین در ادامه درباره الزامات تحقق شعار سال نیز اضافه کرد: لازمه تحقق شعار سال تاکید بر رشد تولید «غیر تورمی» است که یکی از مهمترین لازمه‌های این مهم، فاکتورینگ معکوس و اوراق گامی است که دولت در حال پیگیری آن است، اما در عین حال، روش‌های متعدد دیگری در این خصوص باید تعریف شود و نباید به این مبحث به صورت خطی نگاه و تحلیل شود.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال نمی‌توان ناترازی بانک‌ها را نادیده گرفت، چون فکتورینگ معکوس در حال اجراست، یعنی نباید به خاطر اجرای تامین مالی تولید آثار تورمی ناترازی بانک‌ها را نادیده گرفت.

حبیب الله همچنین گفت: برای تحقق شعار سال باید همه عوامل مربوط به تولید چه در بخش تامین مالی چه موارد دیگر در قالب یک بسته تعریف و اجرا شود تا تولید غیر تورمی محقق شود. تاکید بر غیر تورمی بودن روش‌های تامین مالی تولید، برای ما یک هدف است.

رشد تولید، تاثیر ملموس بر زندگی مردم خواهد داشت

«حمید بهزادی»، کارشناس اقتصادی در این خصوص می‌گوید: در تعیین شاخص اقتصادی، مهار تورم و رشد اقتصادی را با هم در نظر می‌گیریم، اما در شعار امسال به جای رشد اقتصادی، رشد تولید لحاظ شده است. برای رشد اقتصادی باید نفت بیشتری بفروشیم و این افزایش فروش نفت تاثیری در زندگی مردم ندارد و بیشتر برای استفاده دولت در بخش ارائه آمار‌های کلان اقتصادی ارائه می‌شود از این جهت، تاکید شعار بر رشد تولید است که مهارم تورم را به همراه دارد که در زندگی مردم ملموس می‌شود.

برچسب ها: تولید تولید ملی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر