12 ارديبهشت 1402 - 11:47

ماجرای مشکوک یک فریب اینترنتی/ گول دلالان را نخورید!

ماجرای مشکوک یک فریب اینترنتی  گول دلالان را نخورید!
دلالان بازار ارز با اعلام نرخ‌های کاذب در کانال‌های تلگرامی به دنبال فریب افراد کم‌اطلاع و فروش ارز خود با نرخ‌های بالا هستند.
کد خبر : ۱۴۹۸۱۸

به گزارش خبرنگار ایبِنا، با تصمیم جدید بانک مرکزی مبنی بر الزام به داشتن حساب ارزی برای دریافت کنندگان ارز، دست دلالان از این بازار قطع شد. این اقدام آرامش بازار ارز را به همراه داشت و در روز‌های پس از تعطیلات نوروز شاهد ثبات بازار ارز و حتی کاهش قیمت‌ها در این بازار بودیم.

 

دلالان ارزی در این مدت به دنبال راه‌حلی برای استفاده از سهمیه ارزی افراد بودند و زمانی که از این امکان قطع امید کردند، حال به دنبال نوسان‌گیری از بازار آزاد هستند. در روز‌های اخیر نرخ ارز کانال‌های تلگرامی با نوسانات عجیب و مشکوکی مواجه شده که بسیار شبیه به نوسانات ماه‌های پایانی سال گذشته است.

 

در اوایل اسفند ماه سال گذشته، کانال‌های تلگرامی در مدت کوتاهی، نرخ ارز اعلامی خود را به حدود ۶۰ هزار تومان رساندند و جو هیجانی در بازار حاکم شد که در نتیجه این هیجانات برخی افراد حتی خانه و خودروی خود را برای خرید ارز فروختند. این کانال‌ها پس از فروش ارز‌های خود با نرخ‌هایی بسیار بالاتر از آنچه با عقل و منطق سازگار بود، دوباره نرخ اعلامی خود را کاهش داده و در کمتر از ۱۰ روز نرخ ارز در این کانال‌ها بیش از ۱۲ هزار تومان کاهش یافت و به ۴۸ هزار تومان رسید. این حربه‌ای است که دلالان بازار ارز چندین و چند بار از آن برای فریب افراد کم‌اطلاع استفاده کرده‌اند.

 

در حال حاضر، ارز مورد نیاز در سرفصل‌های تعیین شده مرکز مبادله ارز و طلای ایران به سهولت و بدون هیچ مشکلی تامین می‌شود و فعالان اقتصادی و افرادی که نیار واقعی به ارز دارند، هیچ محدودیتی در تامین ارز مورد نیاز خود ندارند. در سال گذشته ۶۵ میلیارد دلار در سامانه نیما و مرکز مبادله عرضه شده است که نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش ۱۰ میلیارد دلاری و نسبت به سال ۹۹ افزایشی ۲۱ میلیارد دلاری دارد.

 

افزایش کنونی نرخ ارز در کانال‌های تلگرامی تله دیگری از سوی دلالان ارزی برای فریب و به دام انداختن افرادی است که تحت تاثیر جو هیجانی این بازار قرار می‌گیرند.

 

 

مولفه‌های اقتصادی هیچ نشانه‌ای از افزایش اینگونه نرخ ارز ندارند!

 

سال جدید با خبر‌های مثبتی از دیپلماسی سیاسی کشور آغاز شد. بهبود با کشور‌های منطقه به ویژه عربستان و بازگشایی مجدد سفارت‌ها و همچنین گسترش مناسبات پولی و بانکی در منطقه حاکی از بهبود اوضاع ارزی کشور است.

 

آمار‌های اقتصادی نیز موید ثبات ارزی است. در نه ماهه سال ۱۴۰۱ حساب جاری تراز پرداخت‌های خارجی کشور به مثبت ۱۵.۸ میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن ۹۲.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد که آمار خیره‌کننده‌ای است.

 

صادرات غیرنفتی ۵۲.۶ میلیارد دلاری در سال ۱۴۰۱ نیز نسبت به سال ۱۴۰۰ که ۴۸.۴ میلیارد دلار بود، ۸.۶ درصد رشد داشته است و همچنین صادرات نفتی کشور در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ به ۲۹.۴ میلیارد دلار رسید، در حالیکه صادرات نفتی در کل سال ۹۹ به میزان ۲۱ میلیارد دلار و کل سال ۱۴۰۰ حدود ۳۸.۸ میلیارد دلار بود.

 

نرخ رشد نقدنیگی که در تورم و نرخ ارز کشور بسیار موثر است نیز از ۳۹ درصد سال ۱۴۰۰ به ۳۰ درصد در سال ۱۴۰۱ رسید. بررسی آمار رشد نقدینگی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد نرخ رشد نقدینگی در سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ بسیار بالا و به ترتیب ۳۱.۳، ۴۰.۶ و ۳۹ درصد بوده است؛ بنابراین آمار ۳۰ درصدی سال ۱۴۰۱ که اختلاف زیادی با آمار سال‌های پیش از آن دارد، نشان دهنده روند نزولی نرخ رشد نقدینگی و کاهش تورم است.

 

این آمار و ارقام نه تنها نشانی از افزایش نرخ ارز ندارند، بلکه موید ثبات این بازار در ماه‌های پیش روی سال ۱۴۰۲ دارند. اتفاقی که دلالان ارزی که به دنبال نوسان‌گیری از نرخ‌ها هستند را ناخشنود کرده و به فکر ایجاد هیجانات کاذب و فریب مردم می‌اندازد.

 

البته به این نکته نیز باید توجه کرد که بررسی نوسانات نرخ ارز در کشور‌هایی از جهان که نرخ تورمی مشابه کشورمان دارند، نشان می‌دهد نوسانات ارزی هیچگاه به گونه‌ای نبوده که در مدت کوتاهی نرخ‌های بسیار بالا و سپس نرخ پایین‌تری را تجربه کند و همیشه روندی تدریجی همگام با نرخ تورم داشته است. این مسئله به روشنی نشان می‌دهد، نوساناتی که در کانال‌های تلگرامی با آن مواجه هستیم کاذب بوده و ناشی از سودجویی و ایجاد هیجان توسط دلالان بازار ارز است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر