13 ارديبهشت 1402 - 10:02
معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی عنوان کرد؛

استراتژی جدید صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بالای ۱۰۰ میلیون دلار

استراتژی جدید صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بالای ۱۰۰ میلیون دلار
صندوق توسعه ملی در طرح‌های زیر ۱۰۰ میلیون دلار تأمین مالی و در طرح‌های بالای ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری و مشارکت می‌کند.
کد خبر : ۱۴۹۸۶۹

به گزارش ایبِنا و به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه ملی، سید علیرضا میرمحمدصادقی عضو هیات عامل ومعاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی در چهاردهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF) با تأکید بر ماموریت اصلی صندوق، مبنی بر تبدیل بخشی از عواید حاصل از فروش نفت و گاز و میعانات گازی به ثروت‌های ماندگار و سرمایه‌های زاینده‌ی اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفتی، گفت: این منابع باید به گونه‌ای در اختیار صندوق توسعه ملی قرار گیرد که سرمایه‌گذاری شده و به ثروت‌های ماندگار و مولد تبدیل شود که بر اساس مفاد اساسنامه، صندوق توسعه ملی می‌تواند نسبت به تامین سرمایه‌ی طرح‌های اقتصادی اقدام و یا در طرح‌های بزرگ اقتصادی مشارکت کند.

عضوهیات عامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی از ابتدای سال ۱۳۹۱ تاکنون نزدیک به ۳۵.۷ میلیارد دلار در صنایع مختلف سرمایه‌گذاری کرده است، تصریح کرد: حدود ۶۳ درصد از این میزان که رقمی بالغ بر ۲۲.۷ میلیارد دلار است صرفا به صنعت نفت و گاز تخصیص یافته که ۱۱ میلیارد دلار در حوزه بالادست نفت، ۹ میلیارد دلار در صنعت گاز و ۲.۷ میلیارد دلار نیز در بخش پتروشیمی بوده است.

 



پیشرفت فیزیکی طرح‌های پتروشیمی در وضعیت هشدار

وی اضافه کرد: ۲.۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت گرفته در صنعت پتروشیمی به ۱۰ طرح اختصاص دارد که پتروشیمی ایلام تنها طرحی است که ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و سایر طرح‌ها یا در حال ساخت و یا در حال بهره برداری هستند و به طوری که برخی از پروژه‌ها به دلیل مسائل مختلف در وضعیت هشدار قرار داشته و ماهانه فقط ۱ تا ۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

میرمحمد صادقی با اشاره به وجود سامانه پایش طرح‌ها هم به لحاظ استانی و هم بانکی در صندوق توسعه ملی، افزود: اهلیت مالی و فنی متقاضی دریافت تسهیلات برای ما بسیار مهم است به طوری که فرد باید از دانش فنی قابل قبولی برخوردار بوده و در صورت بروز محدودیت‌ها، بتواند طرح را پیش ببرد.

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی در ادامه توضیح داد: اولویت ما سرمایه گذاری در پالایشگا‌هایی است که قادر به تولید محصول با ارزش افزوده بوده و یا برای سایر محصولات و تکمیل زنجیره تولید داشته باشد و بتواند زنجیره بخش پتروشیمی را کامل کند و یا منجر به توسعه زیرساخت‌ها همانند اسکله، کشتی و یا تامین کننده آب و برق صنعت باشد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در طرح‌های بالای ۱۰۰ میلیون دلار از اهداف صندوق توسعه ملی است، گفت: استراتژی جدید صندوق مشارکت در طرح‌های بالای ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری است و در طرح‌های زیر ۱۰۰ میلیون دلار فقط تأمین مالی را انجام می‌دهد.

شایان ذکر است که دومین روز از چهاردهمین دوره‌ی همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران با حضور جمعی از مسئولان صنعت نفت، مقامات کشوری و اساتید دانشگاهی صبح امروز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر