13 ارديبهشت 1402 - 12:03
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه خبر داد؛

اجلاس ACU با هدف حذف دلار برگزار می‌شود/ فعال شدن نمایندگان تجار خارج از کشور برای افزایش صادرات غیرنفتی

اجلاس ACU با هدف حذف دلار برگزار می‌شود  فعال شدن نمایندگان تجار خارج از کشور برای افزایش صادرات غیرنفتی
تمام نمایندگی‌های تجاری در خارج از کشور فعال شده و با ارتباط خوبی که شکل گرفت، افزایش صادرات غیرنفتی رونق خواهد گرفت.
کد خبر : ۱۴۹۸۸۹

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مهدی صفری؛ معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در نشست خبری پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: سیاست‌های دولت سیزدهم تمرکز بر ارتباط با کشور‌های منطقه و ارتقای صادرات غیرنفتی با تکیه بر دیپلماسی اقتصادی است. در این مدت تمام نمایندگی‌های تجاری در خارج از کشور فعال شده و با ارتباط خوبی که شکل گرفت، نتایج بسیار خوبی در افزایش صادرات غیرنفتی کسب شد. فرق نمایشگاه امسال با سال‌های گذشته حمایت تمام قد دولت از برگزاری این نمایشگاه است که موجب اثرگذاری بیشتر این نمایشگاه و افزایش صادرات غیرتفتی می‌شود.


وی افزود: ۷۵۰ شرکت داخلی ستاره‌دار با توانایی صادراتی بالا در این نمایشگاه شرکت می‌کنند و استقبال خارجی خوبی نیز برای شرکت در این نمایشگاه شکل گرفته و بیش از ۶۰ کشور به دعوتنامه‌ها پاسخ داده اند. حدود ۱۵ کشور در سطح عالی و کشور‌های بسیاری در سطح معاونین تجارت و هیئت تجار در این نمایشگاه شرکت می‌کنند. برای مثال، معاون تجارت خارجی کشور چین و بیش از ۸۰ تاجر از این کشور در این نمایشگاه شرکت می‌کنند.


وی افزود: در این نمایشگاه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر از کشور‌های دیگر شرکت می‌کنند. کار بسیار بزرگی شکل گرفته است و تداوم آن کشور را در صادرات غیرنفتی رشد می‌دهد.


صفری در ادامه گفت: کشور‌هایی مثل امارات، پاکستان، روسیه، ترکیه، چین، کشور‌های آفریقایی، آمریکای لاتین و دیگر کشور‌ها در ۱۲ بخش صنعت، پتروشیمی و دیگر بخش‌ها شرکت می‌کنند و استقبال خوبی شکل گرفته است.


معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تاکید کرد: این نمایشگاه چندین سال است که برگزار نشده و با توجه به اینکه مقام معظم رهبری به صادرات غیرنفتی تاکید کرده بودند و یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم ارز آوری با صادرات کالای غیرنفتی بوده، نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی امسال برگزار می‌شود.


وی با اشاره به این که یکی از ویژگی‌های این نمایشگاه توسعه بخش خدمات است که ارزآوری بسیار بالایی دارد، گفت: برخی کشور‌های اروپایی بیش از ۷۰ درصد صادراتشان خدماتی است و کشور ما نیز امسال در این نمایشگاه به این بخش توجه ویژه‌ای کرده است.


صفری گفت: با این نمایشگاه بازار‌های جدیدی پیش روی شرکت‌های صادراتی کشورمان باز خواهد شد و این نمایشگاه قطعا در توسعه صادرات با کشور‌های دیگر موثر است.


صفری با تاکید بر اینکه یکی از بخش‌های خدماتی که در این نمایشگاه وجود دارد، بخش کشتیرانی است، گفت: بخش کشتیرانی حضور یافته تا با توسعه مسیر‌های دریایی و حمل و‌نقل دریایی کشور در تعامل با دیگر کشورها، زیرساخت‌ها برای بخش حمل و‌نقل کالا‌های صادراتی نیز فراهم شود.


وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های تجار تبادلات ارزی است، اظهار کرد: به زودی اجلاسی به نام ACU برگزار می‌شود که کشور‌هایی مثل ایران، پاکستان، هند و دیگر کشور‌ها شرکت می‌کنند تا درباره روش‌های نقل و انتقالات ارزی و حذف دلار در مبادلات بین این کشور‌ها صحبت کنند. برگزاری این اجلاس می‌تواند در تسهیل نقل و انتقالات ارزی موثر باشد.


وی افزود: در نمایشگاه قطعاتی که در روسیه برگزار شد ۷۵۰ میلیون دلار قرارداد بسته شد و با توجه به این مسئله و اینکه بیش از ۶۰ کشور در این نمایشگاه شرکت می‌کنند، رسیدن به یک میلیارد دلار قرارداد در این نمایشگاه، عدد دور از ذهن نیست.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر