21 ارديبهشت 1402 - 11:44
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد؛

تاثیر مثبت مالیات بر عایدی سرمایه در هدایت نقدینگی به سمت بازار‌های مولد

طرح مالیات بر عایدی سرمایه موجب خواهد شد تا سرمایه‌هایی که با نیت سفته بازی به بازار مسکن ورود کرده بودند، به بورس کوچ کند.
کد خبر : ۱۴۹۹۰۸

احسان رضا پور نیکرو، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: فرایند سفته بازی به شکلی است که در کوتاه مدت اثر‌های بدی در کیفیت زندگی مردم برجای می‌گذارد، به عنوان نمونه سفته بازی در حوزه مسکن موجب گرانی مسکن شده است و با گران شدن مسکن ازدواج جوانان با مشکل مواجه خواهد شد و یا این که مستجرانی که قصد خرید خانه دارند، از خرید خانه ناتوان خواهند شد. این موضوع در بازار خودرو نیز صدق می‌کند.


این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: یکی از مهمترین بازار‌هایی که سفته بازی اثرات بدی بر خانوار‌ها می‌گذارد، سفته بازی در بازار ارز است که موجب تورم دسته جمعی قیمت‌ها خواهد شد.


این تحلیل گر بازار‌های مالی ابراز داشت: در کشور‌های مطرح جهان بر کالا‌هایی که ماهیت مصرفی دارند و با کیفیت زندگی مردم به طور مستقیم درگیر هستند، سیاست‌های مالیاتی به نحوی است که مردم را به خرید و فروش کوتاه مدتی در این بازار‌های سوق ندهد، در نتیجه مردم برای حفظ ارش پول ملی کشورشان به این بازار‌ها ورود نمی‌کنند.


این تحلیل گر بازار‌های مالی عنوان کرد: در نتیجه مسئولان کشور‌های مطرح جهان با فراهم کردن بستر‌هایی سعی می‌کنند که سرمایه‌ها را به سمت بازار‌های مولد و تولید و به خصوص بازار سرمایه هدایت کنند.


احسان رضا پور نیکرو در پایان تاکید کرد: بنابراین با تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه موجب خواهد شد تا سرمایه‌ها که با نیت سفته بازی به بازار مسکن ورود کرده بودند، آزاد شود. با آزاد شدن این منابع از بازار سفته بازی سرمایه‌ها به بازار‌های مولد کوچ خواهد کرد. مسلما بخشی از منابع آزاد شده به سمت بازار سرمایه حرکت خواهد کرد و اگر شرکت‌های بورسی از این منابع به نحو احسن استفاده کنند و در تامین و تجهیز منابع شرکت استفاده کنند، اثرات بسیار خوبی بر شرکت‌های بورسی و کلیت بازار سهام خواهد داشت.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر