15 ارديبهشت 1402 - 20:03
وزیر اقتصاد:

توافقات امضا شده ایران و سوریه هفته آینده ارسال می‌شود

وزیر اقتصادی گفت: رفع موانع تجارت دو کشور از دستاورد‌های مهم سفر رییس جمهوری به سوریه است.
کد خبر : ۱۴۹۹۹۸

به گزارش ایبِنا، «سید احسان خاندوزی» در یک مصاحبه تلویزیونی درباره مهم‌ترین دستاورد‌های سفر رییس جمهوری به سوریه، اظهار داشت: در جلسه‌ای که رییس جمهوری با تجار ایرانی و سوری فعال در هر دو کشور داشتند، نکات و موانعی مطرح شد که لازم بود طرف سوری برای رفع آن تدابیری اتخاذ کند؛ بنابراین در دیداری که شب گذشته رییس جمهوری قبل از پرواز با رییس جمهوری سوریه داشت، بخش مهم این موانع با موافقت طرف سوری مرتفع شد.

وی افزود: به طور مشخص فعالان اقتصادی ایران در زمینه بیمه‌ای دچار کاستی‌هایی بودند و مخاطراتی متوجه‌شان بود که لازم است شرکت‌های بیمه‌ای حمایت ویژه‌ای از پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها و کالا‌های صادراتی ما انجام دهند که دو کشور در این زمینه به توافق رسیدند.

وزیر اقتصاد گفت: تجار ایرانی در زمینه مبادلات مالی، ارزی و بانکی با چالش‌هایی روبرو بودند که با موافقت قطعی، روشن و قاطعی که رییس جمهوری سوریه با پیشنهاد ایران داشت و با بانک مرکزی سوریه، وزیر اقتصاد و همچنین وزیر مالی سوریه توافقات صورت گرفته که در هفته‌های آینده اجرایی خواهدشد.

خاندوزی درباره زمینه مسئله صرافی‌ها و حوزه آزمایشگاه‌هایی که جهت استاندارد‌ها مکرر نیاز بود که صادرات کشور آزموده شود، تصریح کرد: در این زمینه نیز تاییدیه‌های لازم گرفته و مقرر شد با یکپارچه سازی استاندارد‌های دو کشور، زمان صادرات را کاهش دهیم.

وی گفت: توافق خوبی در زمینه گمرکی نیز انجام شده که روز‌ها و ساعت‌هایی که کالا‌ها و محصولات ما در گمرکات می‌ماند، کاهش یابد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: با توجه به تاکید رییس جمهور کشورمان فرصت سرمایه‌گذاری و صادرات کالا‌ها به‌ویژه کالا‌های حوزه دانش بنیان با سرعت بیشتری انجام شود که ایران قابلیت‌های بسیار خوبی در زمینه شرکت‌های دانش بنیان دارد که می‌تواند فعالیت‌های دانش بنیان خود را به بازار‌های سوریه ارسال کند.

خاندوزی اضافه کرد: روسای جمهور ایران و سوریه شب گذشته قبل از پرواز آیت الله رییسی به تهران تاکید کردند که باید از زمان حداکثر استفاده را ببریم و به اجرای توافقات سرعت داده شود.

وی اظهار داشت: مقرر شد کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه در هر دو کشور پیگیری خود را انجام دهند که از طرف ایرانی «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی به عنوان رییس کمیسیون اقتصادی ایران و سوریه مسوولیت دارد.

تیم‌های اقتصادی ایران و سوریه در هفته آینده دیدار می‌کنند

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در توافقات ایران و سوریه مسائل مالی، بانکی و بیمه‌ای دستگاه‌های مختلف اشاره شده است، بیان کرد: ایران مسئولیت پیگیری را برعهده خواهد داشت و به سرعت توافقات امضا شده برای اجرا در هفته آینده ارسال خواهد شد.

خاندوزی گفت: مقرر شد تیم‌های اقتصادی دو کشور برای اجرایی شدن توافقات در هفته‌های بعد با یکدیگر دیدار کنند که امیدواریم در همین ماه‌های پیش رو با افزایش اعداد و ارقام عملکردی و شاخص‌ها شاهد به ثمر نشستن این سفر بسیار جدی و پرارزش باشیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر