19 ارديبهشت 1402 - 12:18

۱۶+۳ اقدام دولت برای مدیریت بازار ارز و کنترل رشد نقدینگی

۱۶+۳ اقدام دولت برای مدیریت بازار ارز و کنترل رشد نقدینگی
وزیر اقتصاد از برنامه دولت و بانک مرکزی برای ۳+۱۶ اقدام در حوزه مدیریت بازار ارز و کنترل رشد نقدینگی خبر داد.
کد خبر : ۱۵۰۱۶۷

به گزارش خبرنگار ایبِنا، سید احسان خاندوزی؛ سخنگوی اقتصادی دولت امروز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در نشست خبری هفتگی از تصویب برنامه ۱۰ گانه دولت برای مهار تورم و رشد تولید خبر داد.

وی گفت در حوزه ارز، ۱۶ اقدام از سوی دستگاه‌های مسئول در دستور کار قرار دارد. درمورد کنترل نقدینگی هم بانک مرکزی ۳ اقدام برای رسیدن رشد نقدینگی به ۲۵ درصد ارائه کرد که مصوب گردید.

سخنگوی اقتصادی دولت خبر داد که ساعت ۱۳ امروز جلسه دوم شورای اقتصاد برای تصویب سایر مواد مورد نیاز برگزار می‌شود.

خاندوزی چشم انداز برنامه‌ها و همکاری اعضای دولت برای دستیابی به رشد و کنترل تورم در سال جاری را مثبت دانست و گفت: طبق مرکز آمار تورم سال گذشته را ۴۵.۸ درصد اعلام کرد، ولی بررسی‌های داخلی و خارجی، وصعیت تورم سال جاری را بهتر ارزیابی می‌کنند.

وی درباره اینکه بخش اصلی پایه پولی در سال گذشته مربوط به افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بوده توضیح داد: مشکلاتی مربوط به سومدیریت مدیران ادوار بانک‌ها وجود داشته که خود را بصورت ناترازی نشان داده است.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: ۶۸ درصد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی مربوط به بانک‌های خصوصی بوده است. درمورد بانک‌های دولتی هم عمده بدهی مربوط به تعهدات دولت برای خرید تضمینی گندم بوده که از سوی بانک کشاورزی پرداخت شده است.

به گفته خاندوزی، در بودجه ۱۴۰۲ هم بالغ بر ۱۰۴ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم اختصاص یافته که رشد قابل توجهی نسبت به پارسال داشته است.

وی با تشکر از تصویب مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس گفت: مالیات بر عایدی سرمایه مالیاتی برای مقابله با سوداگری است و مطالبی که در فضای مجازی درباره این قانون مطرح می‌شود دقیق نیست.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر